عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس:

نفت همچنان آبگیری هورالعظیم را سد کرده است

خورنا – عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خواستار رهاسازی آب به سمت کانون های گرد و غبار در تالاب هورالعظیم شد و گفت:شرکت های نفتی فعال در تالاب هورالعظیم همچنان مسیر ورودی آب به این تالاب را مسدود کرده اند.

جواد کاظم نسب الباجی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به بهره برداری چاه های نفتی در هورالعظیم دیگر نیازی نیست ورودی های این تالاب مسدود باشد و باید آب به سمت خشکی های تالاب بازگشایی شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با اشاره به بازدیدی که به همراه اعضای انجمن های زیست محیطی از تالاب هورالعظیم انجام شده بود اظهار کرد: در این بازدید همه به این نتیجه رسیدند که حدود ۵۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم هنوز خشک است اضافه کرد: سازمان آب و برق خوزستان باید سهمیه بیشتری به این تالاب اختصاص دهد و حقابه آن را تامین کند.

کاظم نسب الباجی تاکید کرد: تا زمانی که کانون های گرد و غبار در این تالاب، آبگیری نشود همچنان با مشکل گرد و غبار روبه رو خواهیم بود.

وی همچنین با انتقاد از تخلیه زهاب های کشاورزی و پساب های نیشکر به تالاب هورالعظیم اظهار کرد: شاید این زهاب ها بتواند بخشی از خاک هور را مرطوب کند اما به طور قطع این زهاب های شور تبعات ناگواری برای این تالاب خواهد داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هورالعظیم یک تالاب آب شیرین است تاکید کرد: حقابه هورالعظیم باید از آب شیرین رودخانه کرخه تامین شود.

*تحقیق و تفحص از آب و کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به محرومیت تعداد زیادی از کشاورزان خوزستانی از آب کشاورزی اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان برای دادن آب به کشاورزان بامدژ مانع تراشی می کند و کشاورزان بخش غیزانیه نیز فدای فعالیت های نفتی در آن منطقه شده و تمایلی برای اختصاص آب به این کشاورزان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال تحقیق و بررسی عملکرد سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی خوزستان هستیم و در صورتی که به نتیجه مطلوب نرسیم، تحقیق و تفحص از این سازمان ها در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد.

کاظم نسب الباجی افزود: هر دستگاهی که به مردم خدمت نکند و با نمایندگان همکاری لازم را نداشته باشد و اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان قرار ندهد، در فهرست تحقیق و تفحص قرار می گیرد و نمایندگان آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده اند.

وی اظهار کرد: خودداری از تامین آب کشاورزی و سدسازی بی رویه در حوزه سازمان آب و برق، همچنین پیگیری نکردن آب کشاورزی، به حاشیه راندن نیروهای جوان و کارآمد و استفاده از نیروهای مسن، و خانوادگی کردن حوزه سازمان کشاورزی از موضوعاتی است که برای تحقیق و تفحص به آنها توجه می کنیم.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور، در مرز عراق قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در عراق است.

از سال ۸۷ حدود هشت هزار هکتار از زمین های این تالاب برای ۳۰ سال به وزارت نفت برای انجام عملیات اکتشاف و بهره برداری نفت واگذار شده است که تخریب های بسیاری را برای این تالاب به دنبال داشته است. علاوه بر آلودگی نفتی، خشک کردن تعمدی تالاب توسط وزارت نفت نیز باعث نابودی زیستمندان تالاب و خودسوزی آن در موارد متعدد شده است. به تازگی نیز هزاران قطعه ماهی در این تالاب به صورت ناگهانی تلف شده اند که دلیل دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

هورالعظیم از زمان خشک شدن یکی از کانون های اصلی پدیده گرد و غبار در خوزستان معرفی شده است.

در پی وقوع سیل در رودخانه کرخه در اوایل امسال، آب به سمت بخش هایی از هورالعظیم با همکاری سازمان محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان بازگشایی شد و ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد که ۶۳ درصد از این تالاب آبگیری شده است اما پس از کاهش مجدد سهمیه این تالاب از سد کرخه و کاهش آب ورودی به آن، به ویژه در تابستان، قسمت هایی از هورالعظیم دوباره خشک شد. منابع محلی از خشک شدن شاخه های فرعی رودخانه کرخه منتهی به تالاب در روزهای اخیر خبر داده اند.

به دلیل تامین نشدن حقابه این تالاب زهاب های کشاورزی و پساب های نیشکر به سمت آن هدایت شده اند که کارشناسان نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داده اند.

همچنین در سال زراعی جاری سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده که به دلیل نبود آب، کشت پائیزه در حوزه رودخانه های مارون- جراحی و زهره خوزستان ممنوع است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *