پیش بینی برقراری خط مسافری دریایی خرمشهر – بصره طی دو ماه آینده

مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق با ابراز امیدواری از برقراری رسمی سفر دریایی بین خرمشهر و بصره ظرف دو ماه آینده گفت: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و بالعکس را نیز به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا به صفر برسانیم.

به گزارش خورنا و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر – بصره با حضور علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، احمد جاسم نعیم، مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق و علی عسکری، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل سازمان حمل و نقل دریایی عراق در این نشست تاکید کرد: برقراری و فعال سازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و بالعکس از اولویت های وزارت حمل و نقل عراق است.

احمد جاسم نعیم با ابراز امیدواری از برقراری رسمی سفر دریایی از خرمشهر – بصره، ظرف دو ماه آینده، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و بالعکس را به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا به صفر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل برای استقبال از مسافران خط دریایی عازم از بندر خرمشهر به بصره در کشور عراق فراهم است.

مدیرکل سازمان حمل و نقل دریایی عراق در پایان با اعلام استقبال بغداد از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایجاد فضای گردشگری دریایی درعراق، از مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر به منظور توسعه همکاری ها و اقدامات مشترک، برای سفر به کشور عراق دعوت کرد.

ایجاد جذابیت، مهم ترین مقوله برای ترغیب سفر دریایی

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز از آمادگی کامل این بندر برای برقراری خط مسافری دریایی به بصره و بالعکس در سریعترین زمان ممکن خبر داد و تاکید کرد: بندر خرمشهر با یک ترمینال مسافری دریایی با ۶ هزار متر مربع مساحت و ۲ پست اسکله می تواند روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر خدمات‌.

علی عسکری با بیان اینکه خط دریایی خرمشهر به کویت فعال است، خاطرنشان کرد: وجود نظام تعرفه‌ای مناسب، جذاب و شفاف برای بازاریابی و ترغیب تردد مسافران از طریق تردد دریا با اعطای تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه حقوق و عوارض شناورهای مسافری ایرانی و خارجی از امکانات قابل توجه موجود در بندر خرمشهر است.

وی ادامه داد: بندر خرمشهر در عرصه‌های ایمنی و حفاظت ناوگان، تجسس دریایی، یدک‌کشی، مقابله با آلودگی دریایی، حضور در مواقع اضطرار برای جست‌وجو و نجات، پشتیبانی از حوادث، ارائه خدمات پزشکی به مسافران به صورت آنلاین و دیگر موارد موردنیاز توانایی همکاری و همراهی با طرف عراقی را دارد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در پایان تاکید کرد: ایجاد جذابیت مهم ترین مقوله برای ترغیب و استقبال مسافران از خط دریایی خرمشهر به بصره است. در این راستا یک بسته پیشنهادی تدوین شده و در اختیار طرف عراقی قرار خواهد گرفت تا تردد دریایی از خرمشهر به عراق و بالعکس با رونق همراه باشد.

زیرساخت‌های برقراری خط مسافری دریایی مهیاست

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره نیز از اراده و تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای برقراری خط مسافری دریایی میان خرمشهر به بصره و آبادان به الواصلیه و بالعکس خبر داد و گفت: خوشبختانه تمام امکانات و زیرساخت‌های لازم برای برقراری خط مسافری دریایی از بندر خرمشهر به بصره مهیا است و امیدواریم در سریعترین زمان ممکن این هدف عملیاتی شود.

علی عابدی افزود: با راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره از طریق بندر خرمشهر می‌توان در بعد دیگر به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت کرد.

وی در پایان گفت: روزانه بیش از ۱۵ هزار نفر و در روزهای خاص بیش از ۲۲ هزار نفر از طریق مرز بین‌المللی شلمچه عازم کشور عراق می‌شوند که می‌توان این ظرفیت مسافری را با ایجاد جذابیت و تسهیلات به سوی سفر و تردد دریایی سوق داد