تجهیزات پیشرفته هواشناسی برای پیش بینی دقیق وضعیت هوا لازم است

خورنا معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تجهیزات هواشناسی در کل کشور و از جمله خوزستان مناسب نیست گفت: این استان به تجهیزات پیشرفته برای پیش بینی وضعیت هوا به ویژه در زمان وقوع گرد و غبار نیاز دارد.

به گزارش ایرنا ˈفرج الله خبیرˈ سه شنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ریزگردها در سالن اجتماعات استانداری خوزستان در اهواز اظهار کرد: در مصوبات اخیر دولت، تجهیزات پیشرفته هواشناسی برای استان لحاظ شده است تا به موقع بتوانیم وضعیت هوا را پیش بینی کنیم.

وی افزود: افزایش دقت در پیش بینی وضعیت هوا از بروز مشکلات ناخواسته برای مردم جلوگیری می کند.

خبیر با اشاره به اینکه گرد و غبار و ریزگردها از نظر قطر ذرات با هم متفاوتند ادامه داد: این پدیده تاثیرات عمیقی در حوزه هایی مانند سلامتی، اقتصاد، آموزش عمومی مردم و ماندگاری نیروی متخصص به جای می گذارد.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای حل یک مشکل زیست محیطی، طرح، برنامه، پروژه، امکانات و اعتبارات لازم است گفت: باید راه حل های متفاوتی در زمینه های مختلف از جمله آموزش نیروی انسانی پیش بگیریم تا اثرات پدیده گرد و غبار را به تدریج کاهش یافته و به حداقل برسد.

وی افزود: از زمان سرکارآمدن دولت جدید تا دو هفته گذشته، عمده روزهای آلوده به گرد و خاک به زیر ۱۰ می رسد و تقریبا روزهای پاک در استان زیاد داشتیم.

خبیر با اشاره به تاثیر گرد و غبار بر سیستم آموزشی اظهار کرد: افت ساعات تدریس به دانش آموزان در افت تحصیلی آنها نقش مهمی دارد پس باید برای رفع این مشکل هر چه سریع تر اقدام کنیم.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: برای مقابله با گرد و غبار باید عزم راسخ و طرح و برنامه با مدیریت جدی و اجرایی قوی در این منطقه یا استان های دیگر وجود داشته باشد.

وی گفت: همچنین باید سطح آگاهی مردم ارتقا یابد و اطلاع رسانی درست، به موقع، صحیح و سریع انجام شود.

خبیر اظهار کرد: بحران هایی مانند گرد و غبار در زمان وقوع باید به خوبی مدیریت شوند و امکانات اولیه مانند ماسک برای مردم فراهم گردد.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان اضافه کرد: در تلاش هستیم که تعداد زیادی ماسک استاندارد به مراکز آموزشی و دولتی اختصاص دهیم.

وی در خصوص برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: تجهیز مراکز امدادی، اورژانس ها، هلال احمر و بیمارستان ها و تامین امکانات از جمله برنامه های کوتاه مدت برای تامین سلامت مردم است و تثبیت شن، خاک، درختکاری و کاشت درختان مقاوم از جمله برنامه های دراز مدت می باشد.

خبیر با اشاره به کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در استان ادامه داد: ضعیف شدن پوشش گیاهی و مرطوب نبودن خاک در ایجاد گرد و غبار نقش مهمی دارد که باید اقدامات سریع و همه جانبه خود را برای نجات استان انجام دهیم.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان با اشاره به تاثیر گرد و خاک بر بخش کشاورزی اظهار کرد: بر طبق نظر کارشناسان، در صورت ادامه پیدا کردن این وضعیت، لقاح محصولات در اسفندماه با مشکل مواجه شده و کاهش تولید را خواهیم داشت.

در این نشست، نمایندگان سازمان های مردم نهاد، فعالان اجتماعی و محیط زیستی نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار ارائه دادند.

طی ۲۰ روز گذشته بروز پدیده ریزگردهای ناشی از گرد و خاک زندگی بیشتر ساکنان استان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز را مختل کرد.

این پدیده مدارس ۱۲ شهرستان استان خوزستان را در سه روز متوالی تعطیل کرد و در یک روز نیز ادارات این شهرستانها تعطیل شدند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته از سوی هیات دولت برای بررسی علل و عوامل این ریزگردها به استان خوزستان سفر کرد و گزارش کاملی از آن روز یکشنبه هفته جاری تقدیم هیات دولت کرد.

هیات دولت نیز در نشست روز یکشنبه خود تصمیماتی در زمینه مقابله با این پدیده اتخاذ کردو امروز سه شنبه رییس سازمان محیط زیست کشور به استان خوزستان سفر کرده تا مردم استان را در جریان این تصمیمات قرار دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *