در هشتمین کنگره سالانه نوروژنتیک ایران مطرح شد

رییس انجمن نوروژنتیک ایران: ایران از کشورهای پیشرو در علم ژنتیک در جهان و خاورمیانه است

خورنا پروفسور ˈمحمد حسن کریمی نژادˈ چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره سالانه نوروژنتیک ایران در تالار مهتاب اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران از نظر تولید مثل غیر جنسی یعنی کلونیک و کاربرد سلول های بنیادی در خاورمیانه مقام نخست و در جهان مقام پنجم را دارد.

پروفسور کریمی نژاد همچنین در این همایش گفت: علم ژنتیک در ایران به جایگاهی رسیده که در بیشتر بخش ها به خودکفایی رسیده ایم و در مراکز استان ها و شهرستان ها امکانات خوبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط با دنیا برای فرستادن نمونه ژن، منحصر به کشور ما نیست ادامه داد: در تمامی جهان هیچ موسسه و انستیتویی وجود ندارد که به لحاظ اقتصادی و تعداد نیروی انسانی بتواند تمام بیماری ها و ژن ها را بررسی کند.

رییس انجمن نوروژنتیک ایران گفت: کشور ما نیز مانند دیگر کشورها بسیاری از کارهای ژنتیکی را در داخل انجام می دهد و ارتباط خوبی نیز با دنیا دارد.

وی اظهارکرد:اساس علم ژنتیک این است که خصوصیات پدر و مادر به فرزند منتقل می شود.

دبیر علمی کنگره سالانه نوروژنتیک ایران نیز اظهار کرد: یکی از بزرگترین یافته های بشر، شناسایی ساختمان فیزیکی و شیمیایی DNA است که بر مبنای آن، تکنولوژی DNA بسیاری از جنبه های زندگی ما را بویژه در ژنتیک پزشکی متحول کرد.

دکتر ˈعلی حسین صابریˈ افزود: بیماری های ژنتیکی بومی استان و متابولیک ارثی،اختلالات حرکتی، سندرم های ژنتیکی و موارد دیسمورفیک و روش های تشخیص سنتی و مدرن بیماری های ژنتیک از جمله محورهای این کنگره است.

وی اضافه کرد: در این کنگره ۱۰۰ مقاله شامل ۶۰ مقاله به صورت شفاهی و ۴۰ مقاله به صورت پوستر انتخاب شد.

صابری ادامه داد: در این کنگره جمعی از متخصصان بالینی، اطفال، گوش، حلق و بینی، چشم و ژنتیک پزشکی و انسانی، دانشجویان کارشناسی ارشد و پزشکان عمومی حضور دارند تا در خصوص بیماری های متخلف مرتبط با ژنتیک بحث و تبادل نظر کنند و با ارایه راهکار ظرفیت تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی افزایش یابد.

وی گفت:هم اکنون چهار آزمایشگاه ژنتیک شامل یک آزمایشگاه دولتی در بیمارستان شفای اهواز، و سه آزمایشگاه در بیمارستان های خصوصی در خوزستان فعال هستند.

هشتمین کنگره سالانه نوروژنتیک ایران از یکم تا سوم بهمن در تالار مهتاب اهواز اهواز در حال برگزاری است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *