مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد:

آتش سوزی ۱۱۲ هکتار جنگل خوزستان طی سه ماه/ ۴۰ حریق در عرصه‌های طبیعتی استان مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع آتش سوزی در ۱۱۲ هکتار از جنگلهای استان طی سه ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: بیش از سه هزار هکتار از تالاب های استان نیز در این مدت دچار آتش سوزی شدند.

به گزارش خورنا محمد جواد اشرفی با بیان این خبر عنوان کرد: در این مدت سه ماهه ۴۰ مورد آتش سوزی گزارش شده است که ۱۱ مورد مربوط به منطقه حفاظت شده شیمبار، ۲۲ مورد در مناطق جنگلی دز و کرخه و ۷ مورد نیز در تالاب هورالعظیم بوده که همگی مهار شده‌اند. 

وی علت این آتش سوزی ها را ناشی از دو علت طبیعی و انسانی دانست و تصریح کرد: عوامل طبیعی شرایط جوی، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت است و عوامل انسانی نیز به دو بخش عمدی و غیر عمدی تقسیم می‌شوند که در بخش عمدی علت اختلافات بین کشاورزان و مرتع داران و آتش زدن مراتع یکدیگر است و در قسمت غیر عمدی نیز آتش‌سوزی کاه و کلش حاصل از زمین های کشاورزی و حضور گردشگران در مناطق جنگلی و روشن کردن آتش عامل ایجاد این آتش سوزی ها است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان یادآور شد: فصل بهار زمان جوجه آوری و تخم گذاری بعضی از پرندگان در زیستگاه های طبیعی استان است و در زمان آتش سوزی آشیانه آنها در روی درختان و زمین آسیب دیده و باعث از بین رفتن این گونه‌های پرندگان می شود.

اشرفی ادامه داد: همچنین آتش به بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک کمتر و وابستگی به زیستگاه دارند آسیب می‌زند و نیز باعث آلودگی شدید هوا، از بین رفتن زیستمندان مفید در خاک و نیز بذر و دانه‌های قابل رویش گیاهان می‌شود.

وی در پایان گفت: تقویت تجهیزات نیروهای محیط بان از قبیل تانکر آتش نشان، تانکر آب بر، روت فایر، دمنده، فلکسی بک و آتش کوب و نیز در اختیار قرار دادن امکاناتی چون بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیروها به مناطق صعب العبور و ادوات و ماشین آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش بر و تقویت نیروی انسانی در زمان وقوع آتش سوزی ها از جمله درخواست‌های مورد تاکید ما در این زمینه است.