گفتگو با بیژن بهوندی، مدیرعامل اولین شرکت فعال در حوزه سیستم عامل لینوکس در استان

خورنا – کمتر مدیر شبکه ای در خوزستان پیدا می شود که نام سیستم عامل لینوکس را نشنیده باشد. در روزهایی که ایران در لیست سیاه تحریمات قرار دارد وبسیاری از سیستم‌های مبتنی بر ویندوز برای مدیران بسته شده است، شرکت سفیران فناوری آویژه آمده است و نقشی را زیر پوستی ایفا کرده که میتواند گسترش نفوذ لینوکس در میان کاربران ایرانی را به حد قابل قبولی افزایش دهد .

بیژن بهوندی ، مدیرعامل این مجموعه، در عین جوانی، فراز و نشیب های بسیاری را برای به موفقیت رساندن آویژه پشت سر گذاشته است. وی با راه اندازی کسب و کاری نوپا خود در حوزه متن باز که تمامی مسیولین به نا امیدی ازآن یاد میکردند, اکنون در حال اداره شرکتی است که ده‌ها شرکت و صد ها نفر از خدمات آن استفاده می کنند. بیژن با مدیریت خود توانسته آویژه را از خانه‌ای در منطقه ای دور افتاده از اهواز ، به پارک علم و فناوری خوزستان و بعد انجام پروژه های موفق بسیاری برساند .

۴۲۵۷۱۷۷۵۸_۲۰۳۳۱۹

وقتی که سرانجام به آویژه رسیدیم، بیژن با لبخندی دوست داشتنی به استقبال ما آمد.، بیژن به آنچه ساخته است، افتخار می کند، اما گویی همچنان به یاد دارد که مسیر خود را برای رسیدن به این وسعت، از کوچه پس کوچه های اهواز آغاز کرده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به پای حرف های شنیدنی بیژن بنشینیم.

فعالیت اقتصادی خود را از کجا آغاز کردید؟

اولین کار جدی من و دوستانم سایتی برای خدمات تخصصی لینوکس و برنامه نویسی وب بود که بنا داشت به صورت اینترنتی سفارش را از مشتری دریافت کند و خدمات را به صورت حضوری انجام دهد در کنار آن هم به توسعه یک سیستم عامل بومی مبتنی بر لینوکس به نام تامکت را در دستور کار خود قراردادیم که تا حد بسیار زیادی توسعه پیدا کرده بود و به نتایج بسیار عالی دست یافتیم که صد افسوس شرکت هایی در کشور با تزریق بودجه ای چند میلیاردی نتوانستند به چنین مرحله‌ای برسند و پروژه های متعددی با این نام شروع شد که بار صرف هزینه‌ها به شکست انجامیدند اما خوب ما با صفر میلیارد تزریق بودجه توانستیم توسعه یک سیستم عامل بومی و همه فن حریف را پیش ببریم و به مرحله ی بتا برسانیم اما با رفتن یکی دیگر از دوستان تیم ما از هم پاشیده شد؛لذا مدتی مجموعه به صورت غیر فعال بود  و من هم به صورت جسته گریخته مطالبی تخصصی را صرف علاقه میخواندم و گاهی هم تست هایی از سر فضولی انجام میدادم تا اینکه بر حسب یک علاقه دیرینه تصمیم گرفتم یکی از حوزه های مورد کنکاش خود را با نهایت کیفیت به صورت تجاری پیاده‌سازی کنم و آنهم چیزی نبود جز ادغام محصولات تحت وب که بر پایه لینوکس فعالیت میکردند دراین راه با دوستانی (‌محمد صادق حسینی-محمد رضا آسترباف-محسن زرگانی) آشنا شدم که همروندی خاصی را به محوریت اصلی کارمان القاء کردند .

پس از چند وقت تصمیم گرفتم که ساختار تجاری و حقوقی رسمی را راه اندازی کنم که در این راه با پارک علم و فناوری خوزستان آشنا شدیم و طرح اولین شرکت خدمات تخصصی لینوکس را ارایه دادم که با استقبال بسیار عالی روبرو شد .

در اولین تصمیمات شرکت نظر بر آن شد که بتوانیم نحوه مدیریت سرویس های لینوکس را برای مدیران سیستم آسان‌تر و دسترس پذیر تر کنیم که این روند به خوبی با توسعه سیستم‌های متن باز و پلن های پشتیبانی محقق شد.

خدمات اصلی شرکت شما چیست ؟

شرکت سفیران فناوری آویژه بنا به ساختار خاص مدیریتی و دیگاهی خود (‌تجارت بر پایه دیگاه های متن باز) مطعمنا خدماتی را در حوزه سیستم عامل لینوکس از جمله :پیاده سازی
• linux core services
• network monitoring
• linux SLA services
• تدوین و تدریس کارگاه های مبتنی بر لینوکس سازمانی

موضوعی که شما را از رقیبان موجود متمایز می‌کند چیست؟
تیمی که ما داریم و تمرکزی که روی خدمات پیاده‌سازی و پشتیبانی محصولات لینوکس داریم وجه تمایزمان در مقایسه با دیگران به شمار می‌رود. ما همیشه سعی کرده‌ایم بهترین و ایمن ترین سرویس را به همه همکارها و مشتری‌ها بدهیم. شاید همه در رقابت همین کار را می‌کنند، ولی تفاوت اقدام آنها با ما در این است که ما آن کارها را در سطح بهتری انجام می‌دهیم. البته این نکته را نباید نادیده گرفت که ما مقدار کوتاهی از بقیه زودتر شروع کردیم و همیشه یک گام جلوتر هستیم.
بنابراین این امر که شما اولین شرکت فعال در حوزه لینوکس بوده‌اید نقش مهمی در پیشرفت شما داشته است؟

یک سال ابتدایی این موضوع برایمان بسیار سخت بود، الان موضوع مهم این است که ما هنوز می‌توانیم بهترین خذمات لینوکسی را ارائه بدهیم. الان رقابت جدی‌تر شده است و ماهم بالطبع به فکر چندبرابر کردن رشدمان و تغییر رویه‌ها در بحث سرویس های ابری و سرعت کارمان هستیم. اگر درجا بزنیم همان اتفاقی می‌افتد که برای بیشتر شرکت‌های آی‌تی افتاده است. این شرکت‌ها اگر ایده محور نباشند و رشد نکنند رو به نابودی و افول می‌روند.‌

نگران رقیب نیستید؟

رقابت این نیست که شما همان کاری را بکنید که نفر قبلی شما کرده است. برای وارد‌شدن در عرصه رقابت باید یک کار متفاوت کرد,ما در زمینه‌های کاری خود از وجود رقبای استقبال میکنیم چرا که باعث پیشرفت و عامل انگیزش ما هستند . البته من منکر وجود رقیب نیستم. ما همیشه رقیب داشته‌ایم و در برهه‌هایی از زمان هم تلاش‌مان را بیشتر کرده‌ایم، ولی در نهایت ما مسیر خودمان را رفته‌ایم یعنی حضور هیچ رقیب و استراتژی‌ای باعث نشده که ما مسیرمان را عوض کنیم. مسیر ما مشخص است و کار ما این است که به بهترین نحو آن را پیاده کنیم.

شما به عنوان اولین شرکتی لینوکسی استان خوزستان چقدر قانون کپی‌رایت را رعایت می‌کنید؟ آیا خدمات و نرم‌افزار هایی که شما ارایه می دهید کاملا رایگان و آزاد است ؟

ما همیشه برنامه‌ها و خدمات رایگان و تجاری بسیاری داریم و هیچ وقت برنامه‌های کرک‌ شده استفاده نکرده‌ایم زیرا بنیان و ساختار تجاری شرکت بر پایه دیدگاه های متن باز پیاده‌سازی شده است به همین خاطر است که بنیان تجاری و جذب متخصص آویژه متمایز از شرکت های فعلی است.

در طول این چند سال شرکت‌های زیادی بوده‌اند که از طریق کسب‌و‌کار‌های مبتنی بر لینوکس حضور پیدا کرده‌اند. خیلی‌ها شکست خورده‌اند و خیلی‌ها هم موفق شده‌اند. شما چقدر از تجربه‌های آنها استفاده کرده‌اید؟ و اساسا چه تیپ گروه‌هایی در این کار موفق بوده‌اند؟

به طور کلی شرکت‌های موفق در این عرصه انگشت‌شمار است. اگر در کنه این شرکت‌ها بروید می‌بینید که فقط دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی شاید در آینده افق چندان روشنی نداشته باشند. از نظر من شرکت‌هایی که آینده روشن دارند انگشت‌شمار هستند. مشکل اینجا است که شرکت‌ها از تجربه‌های گذشته استفاده نمی‌کنند. الان وقتی دیدند شرکتی با مشکل مواجه شد نباید منتظر باشند و می‌بینند پنج سال دیگر برای مشابهش در ایران چه اتفاقی می‌افتد. شرکت‌های بزرگی بوده‌اند که تمام تلاششان را کردند و درنهایت هم کسب و کارشان رو به افول رفت. خود ما در طول سه ماه سیستم عاملی لینوکسی را که تولید کرده بودیم که ویژگی‌های بارز بسیاری داشت, اما کنار گذاشتیم و یک کار جدید شروع کردیم چون دیدیم نمی‌شود دو سال دیگر روی آن حساب کرد.

نکته مهم در این میان این است که باید سریع تصمیم بگیریم و راهی را که تا نیمه رفته‌ایم‌ تغییر دهیم. این تغییر هم نیازمند جرات است و هم سرعت عمل. کمتر شرکتی است که جرات این کار را داشته باشد. همین الان شرکت‌های بزرگی هستند که باید عوض شوند و مثلا ۱۰سال دیگر روشی که الان دارند استفاده می‌کنند منسوخ شده است ولی جرات تغییر ندارند. بنابراین تحولات صورت نمی‌گیرد و به مرور و با شیب بسیار کم رو به نابودی می‌روند. این امر به مدیرها، تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران برمی گردد. موضوع مهم دیگر این است که شرکت‌ها نباید حدی برای رشدشان قائل شده باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یاشار اسمعیل دخت به نام خدا با سلام تبریک بنده را پذیرا باشید با احترامات فراوان یاشار اسمعیل دخت