پیام مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان به مناسبت روز شورای فرهنگ عمومی صادر شد

خورنا – همزمان با سالروز تصویب آیین نامه شورای فرهنگ عمومی کشور در ۴۶۶جلسه ی شورای فرهنگ عمومی در سال۱۳۸۷،اعضای این شورا۱۴ آبان را به عنوان روز شورای فرهنگ عمومی انتخاب و معرفی نمودند.

شایان ذکر است از آن سال تا کنون در تقویم رسمی ۱۴ آبان به عنوان روز فرهنگ عمومی نامگذاری و گرامی داشته می شود.
گفتنی یست به همین مناسبت دکترجوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پیامی به شرح ذیل صادر نمودند.

به نام آن‌که جان را نور دین داد

فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی با سابقه‌ی کهن و درخشان، دارای چنان غنا و عمقی است که با جایگاه والای خویش توانست فلسفه، عرفان، فقه، کلام، هنر، ادبیات و موسیقی را به جهان صادر کند و نور معنوی خویش را بر گستره‌ی جهان بتاباند. فرهنگ ایرانی اسلامی، میراث و یادگار پیشینیان فرهنگ‌پرور ماست که همواره روشنایی‌بخش اندیشه، هنر و ادبدنیای اسلام بوده است.

فرهنگ عمومی یعنی همه‌ی آن چیزی که فرهنگ یک جامعه را تشکیل می‌دهد. به فرموده‌ی مقام معظم رهبری اگر بتوانیم اخلاق را اسلامى کنیم، فرهنگ را اسلامى کنیم، مردم را با آداب اسلامى پرورش دهیم، این‌ها بزرگ‌ترین دستاورد است. جامعه‌ی ایرانی، هویت خود را هویتی دینی تعریف می‌کند و این بدین معناست که نقش دین در فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی بسیار پررنگ است. به همین دلیل می‌توان نقش دین را در ایجاد و بازتولید فرهنگ عمومی جامعه‌ی ایرانی در حوزه‌های فردی و اجتماعی بسیار مؤثر دید.  

فرهنگ عمومی بستر مشترک بین تمام فرهنگ‌های جامعه است، تعامل بین فرهنگ‌ها در بستر فرهنگ عمومی همیشه برقرار است و این تأثیر و تأثرات بین فرهنگ‌هاست که فرهنگ عمومی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

روز فرهنگ عمومی را به همه‌ی کسانی که برای اعتلای فرهنگ عمومی و اقتدار فرهنگی ایران اسلامی تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم و از همه‌ی فرهنگ‌دوستان می‌خواهم با تاسی به فرهنگ و ارزش‌های پربار، جامع و سازنده‌ی تعالیم اسلام که می‌تواند پشتوانه‌ی اطمینان‌بخش و کارساز برای بشریت باشد، برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی این سرزمین فرهنگ‌آفرین وارد میدان شوند تا این میراث ارزشمند همانند گذشته به شکوفایی برسد

لازم به ذکر است در هر استان امام جمعه به عنوان ریس ،فرماندار نایب ریس و مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر شورا ی فرهنگ عمومی فعالیت مینمایند. دبیرخانه این شورا در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقرم ی باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *