نشست خبری مقتدایی؛ از اظهار نظر در خصوص تجمعات مردمی تا تصمیم گیری راجع به گرد و خاک در استان

خورنا مقتدایی بیان کرد: وزارت نفت متعهد شده که اجازه ورود ۲٫۵ متر مکعب آب در ثانیه به تالاب هورالعظیم را بدهد که این اقدام به کندی در حال انجام است .

عبدالحسن مقتدایی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: قلم و نوع بیان خبرنگاران در یک هفته گذشته بسیار تاثیرگذار بود ولی در دو هفته گذشته شرایطی نبود که به پرسش‌ها پاسخ داده شود

وی افزود: ما می‌خواهیم با مردم راحت صحبت کنیم که این فراز و فرودها بسیار شد و حتی در سطح بین‌المللی مطرح شده است که برخی‌ها نگران سلامت مردم بودند و برخی‌ها به دنبال این هستند که تقصیر را گردن کسی بیندازند؛ آخر تعارضات این است که موضوع با خرد جمعی حل شود.مقتدایی گفت: در جامعه وقتی اتفاقی رخ دهد نباید همه چیز را خارج از اصول تحت تاثیر قرار داد.

* ضرورتی نمی‌بینم که مسئولان کشوری به استان بیایند

استاندار خوزستان در خصوص حضور مسئولان کشوری در استان برای رفع معضل گرد و غبار تصریح کرد: اینجانب هیچ ضرورتی نمی‌بینم که مردم بیایند ولی اینکه مشکلات مردم گفته شود جزو مواردی است که بر آن اصرار می‌ورزیدم.

وی با بیان اینکه باید ابتدا اقداماتی صورت گیرد و سپس مسئولان کشوری به استان بیایند، ادامه داد: در برخی موضوعات دوست داریم که همیشه بالاترین مقام دولتی بیاید اما واقعیت این است که برخی اوقات اظهار همدردی هست ولی هر بزرگی که بخواهد وارد استان شود ما را از انجام امور اداری ساقط می‌کند.

مقتدایی تصریح کرد: اگر اصرار دارم که بعد از بحران گرد و خاک به استان بیایند به این دلیل است اما الان اگر تشریف بیاورند قدمشان بر چشم زیرا کارهای اورژانسی و بحرانی را انجام دادیم؛ در زمانی که باید به کارهای اصلی بپردازیم بدون شک حضور مسئولان کشوری وقت‌گیر است و اجازه رسیدگی به امور مردم را نمی‌دهد.

استاندار خوزستان بیان کرد: خوشبختانه اکنون دولت در مسیر رفع مشکل مردم قرار گرفت و تاکید رئیس جمهور،‌ معاون اول رئیس جمهور و حتی مقام معظم رهبری بر این قضیه است.

مقتدایی یادآور شد: هنر مدیریت باید در این باشد که علاوه بر موارد کوتاه مدت به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز اندیشیده شود؛ دولت‌ها وظیفه‌ای به مردم دارند که در هر دولتی و با هر گرایشی باید این وظیفه انجام شود.

* مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گردوغبار حل می‌شود

وی در خصوص مالچ‌پاشی اراضی اظهار کرد: مالچ مربوط به شن‌زار است و شن نیز در صورت حرکت، جابه‌جایی زیادی ندارد و اما متاسفانه اطلاع‌رسانی درست صورت نمی‌گیرد و عموم مردم فکر می‌کنند با مالچ‌پاشی مشکل گرد و غبار حل می‌شود.

*بهره‌برداری از مخازن مشترک نفتی مستلزم خشک کردن هورالعظیم است

استاندار خوزستان عنوان کرد: در این قضیه بحث استفاده از مخازن مشترک نفت و خشک شدن تالاب هورالعظیم نقش دارد که برای بهره‌برداری از این مخازن نفتی باید آب تالاب خشک می‌شد.

مقتدایی تصریح کرد: طرح‌های مختلفی برای مهار ریزگردها به اینجانب ارائه شد اما همه این طرح‌ها در صورت تامین آب شدنی هستند.

وی افزود: برای حضور دولتمردان در استان ابتدا باید پیشنهاداتی که به آنها برای حل معضل داده شد، تصویب شوند و سپس دست پر به استان بیایند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: الان مردم برای شست‌شوی خاک‌ باید کلی آب مصرف کنند که در این روزها نیز تعرفه مصرف آب را کاهش می‌دهیم اما مردم برای اعتراض باید بدانند که یقه کارشناسی را بگیرند که بتواند پاسخگو باشد؛ اگر قرار باشد به عنوان استاندار در شرایط بحرانی همان حرفی را بزنم که یک فرد ملتهب بزند، درست نیست.

* شعارها علیه ابتکار و نمایندگان استان در مجلس پشتوانه منطقی ندارد

مقتدایی بیان کرد: شعارها علیه خانم ابتکار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی پشتوانه منطقی ندارد؛ چرا که من دعواهای نمایندگان مجلس را دیده‌ام و اگر می‌گویید که این معضل ۱۳ تا ۱۴ است که در استان وجود دارد بروید یقه مسئولان قبلی را بگیرید.

* در تجمعات مردمی ۱۰ درصد افراد، مردم نیستند

وی در خصوص تجمعات مردمی گفت: از نظر من حتی اگر تجمع از سوی یک تشکل یا حتی نهاد مردمی باشد و مجوز نداشته باشد، رسمی نیست و تبعات آن متوجه تجمع‌کنندگان خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در این تجمعات مردمی ۹۰ درصد مردم هستند و تعدادی افراد لابه‌لای آنها دیده می‌شوند که با هو کشیدن افکار عمومی را تخریب می‌کنند که اگر کسی بخواهد از این قضیه بهره‌برداری کند باید بگویم که ما به پدران خود هم تعارف نداریم.

* ماسک نزدنم در راهپیمایی نمایشی نبود

مقتدایی در خصوص ماسک نزدن در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن بیان کرد: ما به این قضیه از این جنبه نگاه کردیم که اجازه دهیم مسئولان کشوری عمق فاجعه را لمس کنند اما برای خودم اعتقاد دارم که آدمی که اهل نمایش باشد روزی دستش رو می‌شود.

استاندار خوزستان با اشاره به زمان اعلام تعطیلی‌های روزهای گردوغباری خاطر نشان کرد: این پدیده به صورت غافلگیر‌کننده بود و در این زمینه نواقص را می‌پذیریم؛ اینکه مدارس و ادارات تعطیل شوند یا خیر اعلام شد که ادارات از ساعت ۱۰ پاسخگوی ارباب رجوع باشند و مدارس نیز تعطیل شوند که جبرانی این تعطیلی‌های مدارس بعدا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص عدم حضور خانم ابتکار در این شرایط بحرانی در استان و لغو پروازش گفت: خانم ابتکار با تیم همراه خود در هفته آینده به خوزستان می‌آیند و باید همه کسانی که این قضیه به آنها مربوط می‌شود، نیز همراه ابتکار به استان بیایند؛ اینکه ابتکار در فضای استان قرار بگیرد خوب است اما اینکه بدون تیم همراه‌کننده بیاید فایده چندانی ندارد.

استاندار خوزستان گفت: تعلل گذشتگان را من بررسی نمی‌کنم و باید دستگاه‌های ناظر بر دستگاه‌های اجرایی به این موضوع بپردازند.

مقتدایی ادامه داد: بیمارستان‌ها در زمان بحران و شرایط گرد و غبار هیچ هزینه‌ای نباید از مردم بگیرند و تمام هزینه‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

وی تصریح کرد: بارور کردن ابرها اگر ممکن بود قطعا انجام می‌شد اما اگر این کار صورت نگرفت حتما زمینه آن وجود نداشت.

استاندار خوزستان بیان کرد: اقداماتی که قرار است برای هورالعظیم صورت گیرد پس از تعیین تکلیف اراضی بالادست انجام می‌شود؛ حفاری در هور با آب اندک نیز میسر است اما باید تجهیزات آن فراهم شود؛ هور نباید خشک شود.

* وجود فلزات سنگین در گرد و غبار را رد نمی‌کنم

مقتدایی در خصوص وجود فلزات سنگین در گردوغبار خوزستان گفت: در این شرایط همه چیز احتمال دارد و من چیزی را رد نمی‌کنم اما جامعه ملتهب است و نباید اطلاعات اشتباه به جامعه تزریق شود.

ارائه ۴۰ راهکار به دولت برای کاهش آثار گردو خاک

ایرنا هم نوشت: استاندار خوزستان گفت: برای کاهش آثار گرد و خاک ها و حل این مشکل در استان خوزستان ۴۰ راهکار از سوی مسوولان استانی به دولت ارایه شد.

‘عبدالحسن مقتدایی’ شنبه درنشستی با خبرنگاران در محل استانداری خوزستان گفت: مجهز شدن اورژانس و پایگاههای امداد و نجات به تجهیزات پزشکی، خرید چندین دستگاه آمبولانس از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وتهیه داروهای لازم برای بیماران تنفسی از جمله پیشنهادهای ارایه شده در بخش پیشگیری است .

وی ادامه داد:همچنین به هیات دولت پیشنهاد شد تا اعتباراتی برای بخش آموزش و تجهیز مدارس و دو جداره کردن درب و پنجره ها اختصاص داده شود که این پیشنهادات در جلسه هیات دولت(فردا)مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به تاثیر گردو خاک ها بر محصولات کشاورزی همچنین از سوی مسوولان استان به دولت پیشنهاد شده تا اعتباراتی برای جبران این خسارت ها در نظر گرفته شود.

مقتدایی بیان کرد: همچنین در قالب این پیشنهادات از دولت خواسته شده که اعتباراتی برای تکمیل طرح کمربند سبز شهر های استان ،تکمیل تعهدات وزارت نفت در زمینه مالچ پاشی و رها کردن بخشی از آب های ذخیره شده در سد های بالادست استان (سیمره و کوثر) انجام شود.

وی بیان کرد:حل مشکل گرد و خاک در خوزستان به برنامه ریزی و اعتبار نیاز دارد و برنامه ریزی ها نیز نباید به گونه ای باشد که تنها در حد مطالعات باقی بماند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مسوولان باید پاسخگوی مردم باشند گفت: مدیرانی که در شرایط بحرانی مدیریت کلان را تجربه کرده باشند اکنون نیز می توانند با برنامه ریزی ،وضعیت را مدیریت کنند.

مقتدایی در خصوص حضور وزرا و مسوولان در استان خوزستان گفت: اعضاء هیات دولت باید ابتدا به یک جمع بندی و ارایه راهکار عملی برای حل مشکل گرد و خاک ها برسند و سپس برای ارایه گزارش به مردم وارد استان خوزستان شوند.

وی گفت: در این هفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از وزراء وارد استان می شوند تا درباره آخرین تصمیمات دولت برای حل مشکل گرد وخاک در این استان گزارشاتی را ارایه دهند.

وی به وضعیت ذخیره سد های استان اشاره کرد و گفت: به علت کاهش بارندگی ها ،ذخیره آب در سد های استان خصوصاً در سد کرخه مناسب نیست به طوریکه میزان ذخیره این سد به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده در حالی که ذخیره سد در این فصل باید بیش از هفت میلیارد متر مکعب باشد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و مصمم بودن دولت در حل مشکل گرد و خاک امیدواریم این مشکلات حل شده و یا به حداقل برسد.

مقتدایی بیان کرد: اکنون در استان سه کارگروه آموزش ،اطلاع رسانی و امدادرسانی تشکیل شده تا در مواقع گرد و خاک ها و در زمان های بحرانی اقدامات لازم را انجام دهند.

آب به هور العظیم برمی گردد

وی در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم گفت: در مقطعی تصمیم گرفته شد برای استخراج نفت،بخش هایی از تالاب خشک شود و در این زمینه باید مسوولانی که مجوز این اقدام را دادند پاسخ گو باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در حال حاضر اولویت نخست کشور عراق که بخشی از تالاب هورالعظیم در این کشور قرار دارد حل مشکل گرد و غبار ها نیست ،در حالی که یکی از دلایل تشدید گردو غبار ها ،خشک شدن این تالاب است .

مقتدایی بیان کرد: وزارت نفت متعهد شده که اجازه ورود ۲٫۵ متر مکعب آب در ثانیه به تالاب هورالعظیم را بدهد که این اقدام به کندی در حال انجام است .

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقدند می توان بدون خشک کردن تالاب ،استخراج نفت را از میادین موجود در این تالاب انجام داد.

وی با بیان اینکه مسوولان استانی تسلط کاملی بر مسایل استان در زمینه گرد و خاک ها دارند گفت: با دادن برخی اختیارات به مسوولان استانی می توان اقداماتی در زمینه حل مشکلات در استان انجام داد.

استاندار خوستان با تقدیر از مردم استان گفت: از صبوری مردم خوزستان در چند روز بحرانی و گرد وخاک ها تقدیر می کنیم و خود را مسوول پاسخگویی به مردم می دانیم.

مقتدایی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت ریزگردها در استان خوزستان گفت: مقرر شد در خصوص تاثیر گرد و خاک ها بر تمامی بخش های استان تحقیقاتی انجام شود که این تحقیقات با مرکزیت دو دانشگاه شهید چمران ودانشگاه آزاد اهواز انجام می شود .

وی در خصوص وجود فلزات سنگین در گرد و خاک بیان کرد: متولیان امر مانند سازمان محیط زیست باید این مساله را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که در گرد و خاک ها فلزات سنگین و یا سایر موارد مشاهده شود اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار داده شود.

استاندار خوزستان در خصوص وضعیت سد گتوند هم بیان کرد: برای بررسی آخرین وضعیت این سد کارگروهی در استان تشکیل شده تا ادامه فعالیت این سد مورد بررسی قرار گیرد.

هر کس از نگاه خود گردوخاک خوزستان را می‌بیند

 

وی افزود: در خصوص پدیده گردوخاک در روزهای اخیر هر کس از نگاه خود مساله را مورد ارزیابی قرار داده؛ از نگاه برخی، بهداشت مردم اولویت اول بوده و برخی نیز دنبال این بودند که گناه را به گردن کسی بیندازند. اما در انتهای همه این تعارض​ها این مساله اهمیت دارد که باید با خرد جمعی برای رفع این مساله کاری انجام شود. مدیریت کلان باید تجاربی از مدیریت بحران هم داشته باشد تا بتواند به همه جوانب پاسخ دهد.

 

استاندار خوزستان گفت: اگر بحث رساندن امکانات به مردم در این شرایط باشد، استقبال می‌کنیم ولی اگر مسئولان بخواهند به استان بیایند و باز همان حرف‌ها گفته شود، کاری نمی‌توان از پیش برد. هر بزرگی که بخواهد وارد استان شود، اگر دلیل آمدن وی بحث ابراز همدردی و همراهی باشد، من را از انجام هرگونه اقدامی ساقط می​کند و اگر بخواهد فقط اوضاع را ببیند و با مردم همراهی کند، باید گفت که ما استاد این کار هستیم.

 

مقتدایی اظهار کرد: آیا آمدن خانم ابتکار به خوزستان به این معنا است که از فردا قرار است شن​های روان تثبیت شود یا می‌خواهد سد کرخه را برای آبگیری تالاب​ها باز کند؟ ما باید به گونه​ای عمل کنیم که درد و رنج مردم را کاهش دهیم. هنر مدیریت در آن است که مشکلات را با برنامه‌های کوتاه​مدت، میان​مدت و بلندمدت حل کند. دولت​ها با هر گرایش و  سیاستی نیز اگر تعهدی دارند، باید به آن عمل کنند.

 

وی افزود: رفاه، امنیت و امور مردم چیزی نیست که به این دولت و آن دولت نسبت داده شود. اکنون مشکل روی زمین مانده است و باید راهکار عملی در این زمینه ارائه کرد.

 

استاندار خوزستان عنوان کرد: بعضی وقت​ها اظهارنظرهایی درباره مالچ​پاشی و این گونه طرح‌ها می​شود که لازم است بدانید که مالچ​پاشی بر روی شن‌زار و با اندکی رطوبت صورت می‌گیرد، البته با فراهم بودن شرایط محیطی، بحث اعتبار آن به میان می‌آید که باید تامین شود. اقدامات در این زمینه باید به صورت کارشناسی صورت بگیرد.

 

مقتدایی خاطرنشان کرد: در یک دوره، دولتمردی تصویب می​کند که برای استخراج نفت از مخازن مشترک باید هور خشک شود؛ در این صورت اگر اقدام انجام شود تبعاتی در پی خواهد داشت و اگر انجام نشود، شرایطی مشابه مساله استخراج نفت از مخازن مشترک توسط قطر برای کشور ما پیش می‌آید که عراق از مخازن مشترک برداشت نفت را انجام می‌دهد ولی کشور ما این اقدام را به دلیل تبعات خشک کردن تالاب انجام نمی‌دهد.

 

وی ادامه داد: اکنون در عراق اولویت اولشان گردوخاک نیست بلکه حفظ سرزمین​شان است. اما آنچه که در کشور ما اهمیت دارد ارائه راهکار موقت و عملی، صیانت از مردم و ماندگاری آنها در استان است. با جمع شدن دور هم کاری از پیش نمی​بریم. انتظار ما این است که معترضان، یقه کارشناسان را در این زمینه بگیرند. اگر این اعتراض​ها در جهت دیگری از جمله سخنرانی و ارائه مقاله به صورت کارشناسی پیش رود بهتر است. پشت شعارهای علیه خانم ابتکار و حتی نمایندگان، منطقی وجود ندارد.

 

استاندار خوزستان درباره سفر خانم ابتکار به استان خوزستان و حرف و حدیث​هایی که درباره لغو پرواز وی به دلیل شدت گردوغبار به وجود آمد، گفت: پروازی در کار نبوده که لغو شود، من از خانم ابتکار خواستم که به استان سفر نکند. چون با این وقت کم، کاری انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد مسئولان برای بررسی و تصمیم‌گیری در این زمینه به استان خوزستان سفر کنند، باید با دست پر به استان بیایند.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، در ادامه نشست، خبرنگاران سوالات خود را مرتبط با موضوع جلسه بیان کردند که استاندار به این پرسش‌ها، پاسخ داد.

 

اگر تجمعی شکل بگیرد موظفیم پاسخ مردم را بدهیم

 

مقتدایی درباره برخی تجمع‌های اعتراض‌آمیز مردم در این روزها، گفت: تجمع​هایی که در اعتراض به گردوخاک در روزهای قبل صورت گرفته و همچنین تجمعی که امروز مقابل درب استانداری انجام شده، غیرقانونی و بدون مجوز رسمی بوده است. البته باید گفت که ما باید پاسخگوی مطالبات مردم باشیم و اگر تجمعی شکل بگیرد موظفیم پاسخ مردم را بدهیم.

 

وی ادامه داد: اگر یک تشکل مردم​نهاد یا تحت عنوان دیگری مجوز رسمی برای تجمع اخذ نکند، قطعا تبعات آن به عهده افرادی است که این تجمع​ها را رهبری می​کنند. البته گاهی این تجمع​ها مردمی است ولی عده​ای در لابه​لای این جمعیت هستند که اگر بخواهند از تجمع​های مردمی سوءاستفاده کنند، با آنها تعارفی نداریم.

 

استاندار خوزستان گفت: ما در مقابل مردم مسئول هستیم و قطعا ۹۰ درصد این تجمع‌کنندگان مردم هستند. البته ناگفته نماند که برخی شعارها در این تجمع​ها هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع تجمع ندارد. بنابراین ضرورت دارد برای برپایی هرگونه تجمعی، فردی یا تشکلی مراجعه و مجوز را دریافت کند اما بدانید کسانی که موجب تحریک مردم در این زمینه می​شوند را از مردم تفکیک می کنیم.

 

مقتدایی به عدم استفاده خود از ماسک در روزهای گردوخاک در میان مردم اشاره کرد و گفت: در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن از وزیر بهداشت خواستم که وی هم ماسک نزند تا عمق فاجعه را احساس کند اما خود برای عدم استفاده از ماسک دلیل دارم. اگر فردی نتواند ماسک تهیه و استفاده کند، تفاوتی میان خود و این فرد در نظر نمی گیرم و با او همراهی می کنم.

 

گرد و خاک غافلگیرمان کرد

 

وی افزود: پدیده​ای که در روزهای اخیر با آن مواجه شدیم کاملا غافلگیرانه بود لذا برای انجام اقدامات اساسی در این زمینه سه کمیته با مسئولیت سه تن از معاونان تشکیل شد. کمیته اطلاع​رسانی با مسئولیت معاون سیاسی اجتماعی تشکیل شد و دستگاه​های ذیربط باید از طریق این کمیته موارد لازم را در این شرایط به مردم اطلاع​رسانی کنند. البته به لحاظ گستردگی واقعه، نواقصی هم در بحث اطلاع​رسانی وجود داشته است.

 

وی ادامه داد: کمیته آموزش همگانی با مسئولیت معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی، وظیفه پوشش آموزش​های همگانی از طریق ادارات، صدا و سیما و روش​های مختلف را برعهده دارد و کمیته امدادرسانی نیز با حضور معاون عمرانی در این زمینه فعال است.

 

استاندار خوزستان همچنین درباره نحوه عمل به تعهدات توسط برخی مجموعه​ها درباره جلوگیری از گسترش پدیده ریزگردها در استان گفت: قرار بود در ۶ ماه گذشته رهاسازی آب به برخی حوضچه​های تالاب هورالعظیم به میزان ۲٫۵ مترمکعب در ثانیه توسط نفت صورت بگیرد که این اقدام در حال انجام است اما به کندی پیش می‌رود.

 

مقتدایی اظهار کرد: تیمی که قرار بود به همراه دکتر ابتکار به استان سفر کند، اکنون تکمیل شده و نمایندگانی از مجموعه​هایی چون نفت و هواشناسی نیز در این تیم حضور دارند. قرار گرفتن و لمس موضوع از نزدیک خوب است اما قرار گرفتن در این شرایط و سپس رفتن به مرکز برای تصمیم​گیری درباره استان خوزستان کاری از پیش نمی​برد. قرار بود معاون اول رییس جمهور نیز به استان سفر کند اما ما با ارائه بیش از ۴۰ پیشنهاد، درخواست کردیم بندهای ارائه شده به عنوان پیشنهاد به تصویب هیات دولت برسد سپس به خوزستان سفر کنند تا التیامی برای درد مردم خوزستان باشد.

 

تیم تخصصی باید در خوزستان تشکیل شود

 

استاندار خوزستان حل معضل ریزگردها را جزو مصوباتی دانست که به هیات دولت رفته است، لذا در این زمینه گفت: اگر قرار باشد بررسی​هایی در این باره صورت بگیرد باید تیم تخصصی در استان شکل بگیرد و اعتبارات نیز به استان داده شود.

 

دستگاه​های نظارتی در خصوص سد گتوند رسیدگی کنند

 

وی درباره وضعیت سد گتوند و تبعات آن در استان گفت: این از اختیارات من نیست که سد گتوند را ببندم. دستگاه​های اجرایی و قوه قضاییه در این زمینه باید تصمیم​گیری کنند اما این موضوع از فوریت​های کار ما خواهد بود. دستگاه​های نظارتی و بازرسی باید به کار گذشتگان در خصوص سد گتوند رسیدگی کنند. وظیفه ما در حال حاضر این است که یک هیات دانشگاهی تلفیقی از دانشگاه​های استان و مرکز برای بررسی این موضوع تشکیل شده و قرار است یک مشاور خارجی نیز برای بررسی در اختیار گرفته شود تا آخرین نقطه​نظرات برای حل این مشکل ارائه شود.

 

مقتدایی درباره اظهارنظر برخی خبرنگاران در خصوص اینکه بعضی بیمارستان​ها از بیماران تنفسی در این روزهای اخیر هزینه دریافت کرده​اند، گفت: بیمارستان​ها از ورود بیمار تا پایان درمان، حق دریافت هزینه از آنها را ندارند. تامین هزینه​های درمان بیماران تنفسی ناشی از پدیده گردوخاک در استان خوزستان بر عهده وزارت بهداشت است.

 

وی درباره مرکز تحقیقاتی ریزگردها در خوزستان گفت: در دوره قبل این مرکز ایجاد شده که لازم است درباره نحوه فعالیت و نتایجی که در خصوص پدیده ریزگردها در استان خوزستان بدست آورده است، از خانم ابتکار سوال کرد. همچنین درباره اجرای طرح بارور کردن ابرها نیز اگر امکان تحقق وجود داشت، قطعا در استان به اجرا در می​آمد. البته طرح بارور کردن ابرها نیز از پیشنهاداتی بود که به دولت دادیم.

 

برای حفر چاه نفت نباید هور خشک شود

 

استاندار خوزستان درباره خشک شدن تالاب هورالعظیم برای اجرای عملیات حفر چاه​های نفتی گفت: حفر چاه‌های نفت الزاما نمی​تواند منوط به خشک کردن تالاب باشد. دیدگاه مدیریتی وزارت نفت اکنون این است که هور نباید خشک شود. در دوره قبلی، فردی تصمیم گرفته که تالاب برای این عملیات خشک شود اما در این دوره وزیر نفت معتقد است که می​توان با رهاسازی مقداری آب هم این عملیات را انجام داد.

 

بالاخره منبع گرد و خاک در کجاست؟

 

استاندار در خصوص منبع گردوخاک اخیر استان خوزستان گفت: منبع خارجی این گردوخاک همچنان استمرار دارد ولی کاهش ۴۶ درصدی بارندگی و همچنین اراضی کشاورزی که شخم زده شده​اند اما زراعتی در آن صورت نگرفته نیز مزید بر علت شده است و وزش هر بادی موجب وقوع گرد و خاک می‌شود. در یک کلام، منبع این گرد و خاک‌ها به طور غالب، خارجی بوده و منبع داخلی نیز مزید بر آن شده است.

 

مقتدایی ادامه داد: مطالعات گذشته در زمینه مهار ریزگردها را کنار نمی​زنیم؛ خانم ابتکار با گروه علمی و تخصصی خود برای بررسی بیشتر و ارایه راهکارهای لازم باید به استان سفر کند چون تعیین ساختار و اعتبار در مرکز برای استان خوزستان را نمی​پذیرم و این تامین بودجه و ساختار باید در استان صورت بگیرد. آمدن وزیر بهداشت هم به استان خوزستان باید به یک میزگرد یا نشست تخصصی همراه با اتخاذ تصمیمات لازم در مرکز ختم شود. در غیر این صورت دولت در این شرایط فقط می​خواسته نماینده​ای در خوزستان داشته باشد.

 

استاندار خوزستان درباره تعطیلی مدارس به دلیل وقوع گردوخاک در استان و امکان تحقق وعده ارتقای ۱۰ پله​ای رتبه آموزش و پرورش خوزستان در کشور گفت: زمانی که در هرمزگان بودیم رتبه آموزش و پرورش این استان را از ۲۷ به ۳ رساندیم. در استان خوزستان با یک مصیبت جدید مواجه شدیم که اگر این تعطیلی​ها نبود می​توانستیم برنامه​ریزی لازم برای ارتقاء را اجرا کنیم. اما وقوع این پدیده و تعطیلی​های بدنبال آن قطعا بهانه​ای برای ما نخواهد بود لذا یکی از اقدامات در استان برای تحقق این موضوع این بود که یک مشاور ملی در اختیار گرفتیم تا موضوعات بررسی شود. البته برخی​ها مطرح می​کنند که با وجود این اوضاع احتمالا قرار است در سنجش تغییراتی صورت بگیرد تا خوزستان ۱۰ پله ارتقاء پیدا کند که اینگونه نیست چرا که ما به دنبال راهکارهای عملی برای تحقق موضوع هستیم.

 

نمی​خواهیم جامعه دچار التهاب شود

 

مقتدایی درباره احتمال وجود فلزات سنگین در گردوخاک خوزستان گفت: در این شرایط همه چیز احتمال دارد و چیزی را رد نمی​کنم اما نمی​خواهیم جامعه دچار التهاب شود.

 

وی افزود: کسانی که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده​اند و به نتایجی رسیده​اند وظیفه دارند تحقیقات خود را در اختیار مراکز مربوطه قرار دهند و اگر چیزی مشخص شود وظیفه دستگاه​ها این است که پیگیر مساله شوند. در خصوص اطلاع​رسانی شفاف به مردم در این زمینه نیز با شما هم‌نظرم و معتقدم نباید به مردم اطلاعات غلط بدهیم.

 

استاندار خوزستان در پایان از جامعه خبری و اصحاب رسانه خواست در سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خوزستان، نشستی با دکتر ابتکار داشته باشند و موضوعات را به صورت اساسی پیگیری کنند.

 

به دنبال وقوع گرد و خاک روزهای گذشته در استان خوزستان و مطالبه مردم برای حل مشکلات ناشی از آن، امروز نیز جمعی از مردم مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و حل مشکل را به صورت اساسی از مسئولان خواستار شدند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یک شهروند خوزستانی انتقاد یک شهروند خوزستانی از آقای سید شریف حسینی و دیگر نمایندگان خوزستان من خودم سه شنبه بین جاده اهواز تا رامهرمز شاهد بودم باد شدید و طوفان تمام گردوخاک از منطقه سه راهی غیزانیه که ۴۰ کیلومتری اهواز است را به سمت اهواز میفرستاد. اصلا گردوخاک ربطی به عراق و عربستان نداره! اصلا گردوخاک ربطی به دولت و خانم ابتکار و استاندار ندارد. باور کنید بعضی واقعا دروغگو و بی وجدان هستن. برای شماها نمایندگان خوزستان متاسفم که وجدانتان را زیر پا گذاشتید و به دروغ به مردم آدرس غلط می دهید. گردوخاک یک پدیده زیست محیطی است که بر اثر کاهش بارندگی در دشت خوزستان بوجود آمده و به علت خشکسالی چند سال اخیر بیشتر شده. شما اگر نماینده اهواز و خوزستان هستید اگه مرد بودید حق مردم این استان از نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد و نیشکر و آب آشامیدنی سالم و اتوبوس کولر دار درون شهری برای فصل گرما و بودجه مترو اهواز را در این چند سال میگرفتید. گرد و خاک پیشکش!!! باد شدید با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت و گرد و خاک و طوفان خدا را گردن خانم ابتکار می اندازید تا به منافع شخصی خودتون برسید؟! واقعا خجالت بکشید که اسمتون را نماینده و تحلیل گر گذاشته اید! حتمن زلزله بم و طوفان و سیل هم کار خانم ابتکار است؟ حتمن طوفان شن طبس در سال ۱۳۵۹ هم کار خانم ابتکار بوده؟ هر چی باشه خانم ابتکار آنموقع سخنگوی دانشجویان گروگانگیر در سفارت آمریکا بوده و خودش طوفان شن را به طبس فرستاد تا هواپیمای آمریکایی ها سرنگون شود؟! حتمن وقتی گرد و خاک تمام شد اونم کار شما بوده! این چند سال کجا بودید که الان یاد گرد و خاک خوزستان افتادید. چرا به هواشناسی و وزارت نیرو اعتراض نکردید؟ محیط زیست و خانم ابتکار چه تقصیری دارند. نیت شما خیر نیست! لطفا دروغ به مردم نگویید که قبل از شما هم بعضی زیاد دروغ گفتن و عاقبت دروغشان رسوایی شد. برید استغفار کنید که به یک زن فعال در محیط زیست و زحمتکش اهانت میکنید و شان و قدرت الله و خداوند بزرگ در پدیده های طبیعی را غیر مستقیم زیر سوال میبرید. مردم خوزستان جواب ضعف شما نمایندگان استان خوزستان و اهواز در این ۸ سال در گرفتن حقوق واقعیشان را اسفند ۹۴ در انتخابات مجلس خواهند داد. لطفا منتشر کنید از طرف یک شهروند خوزستانی