چند نکته درباره شناخت و فواید موسیقی

علیرضا باخدا کارشناس موسیقی

ازجایی که اعتقاد دارم بیان مختصر در انتقال اطلاعات در تاثیر عمومی بیشتر خواهد بود و مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد بنده سعی دارم به صورت اجمالی در این خصوص توضیح و تفسیرنمایم . بهتر است هریک از نکات وجوهی موسیقی را جداگانه ارائه دهم تا از جمع بندی همه آنها به شناخت مختصری در زمینه اثرات موسیقی برسیم.

چگونگی به وجود آمدن موسیقی:

در زمان‌های گذشته به وسیله شاخ جانوران و کوبیدن چوب‌هایی با ساختار مختلف صداهای متنوعی ایجاد می‌کردند که معمولاً برای اطلاع رسانی و توصیف اوضاع بوده، پس از تکامل، امروزه به صورت طبل، نقاره، سازهای بادی و… به چشم می‌خورند تا هم اکنون که شاهد اجرای کارهای گروهی با سازهای متنوع می‌باشیم.

تعریف موسیقی:

موسیقی عبارت است از صدا یا صداهایی که گوش از شنیدن آن لذت برده و روح از آن بهره‌مند گردد.

موسیقی غذای روح:

همانگونه که بدن احتیاج به انرژی دارد و مجبور به استفاده از غذاهای متنوع هستیم روح ما هم نیاز به انرژی دارد و آن شنیدن موسیقی های متنوع است. برای اینکه بتوانیم غذای سالم (موسیقی مناسب) به روح برسانیم باید تا حد زیادی با سه اصل مهم آشنا باشیم.

۱) شناخت روحیه خود:

دراین خصوص باید لطافت‌ها و حالات مثبت روحی خود را شناخته تا بتوانیم با پاکی‌های موسیقی ارتباط برقرار کنیم تا موسیقی دیگری جایگزین آن نشود.

۲) شناخت دستگاه‌ها و ردیف موسیقی:

شامل ۷ دستگاه و ۵ آواز می‌باشد و هر کدام از نظر الهام، توصیف و… با دیگری متفاوتند ولی تمام ردیف‌های وابسته به دستگاه‌ها الهام گرفته از طبیعت و حتی صدای موجودات است.

۳) شناخت ارتباط موسیقی با زمان و مکان:

در صورت شناخت دستگاه‌ها و پیام هر یک از آنها می‌توان در زمان خاص و مناسب گونه یا دستگاهی از موسیقی را گوش داد که برای آن زمان لازم است. به عنوان مثال دستگاه چهارگاه در صبحگاه مفید است زیرا که پیام آور رزم، جنب و جوش و شادی توام با طمانینه و نصیحت می‌باشد.

تم های پنجگانه:

از نظر تقسیم بندی حالات و اثرات آهنگ ها بر انسان، موسیقی را به ۵ قسم،( تم ) تقسیم بندی کرده‌اند.

تم‌های پنجگانه عبارتند از آرام بخش، روح بخش، شادی بخش، شیدا و غم انگیز.

شگفتی عدد ۷ در موسیقی

در بین هنرها موسیقی شگفت انگیزترین آنهاست؛ زیرا توانسته با هفت نت و هفت دستگاه، دریایی از ملودی‌ها و زیبایی‌ها را بیافریند که با تارهای صوتی انسان که ۷ می‌باشد و توجه به ایام هفته که ۷ می‌باشد تطابق عجیبی دارد.

موسیقی درمانی:

با توجه به شناخت همه موارد شامل دستگاه‌ها، زمان مناسب برای اجرای آنها، روحیات و توجه به تم های موسیقی و…

جهت درمان بیماری های روحی و فکری از این خاصیت موسیقی استفاده شده و حتی در تسهیل زایمان نیز از موسیقی استفاده شده است که اغلب، این نوع مطالب را درمطبوعات خوانده ایم که هم اکنون برای شکوفا شدن گیاهان و حتی در تسهیل زایمان نیز استفاده شده است. ولی ادامه این توضیحات بحث مفصلی دارد که در این مقوله نمی‌گنجد.

موارد ذکر شده از یافته های فیزیکی انسان خاکی و با الهام از آفریده‌های های حضرت اوست که به کمک ما آمده است که اگر بتوان آن‌ را با ذکر الهی توام ساخت انسان‌ را برای نیل به درجات آسمانی یاری گر خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *