مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خبر داد:

ثبت رکورد برداشت ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام در میادین مشترک غرب کارون

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد: طی شش سال گذشته در بحث برداشت از میادین مشترک غرب کارون ۲۵۰ هزار بشکه افزایش تولید داشتیم که آخرین رکورد ثبت‌شده در این زمینه برداشت ۴۵۰ هزار بشکه در روز است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز جهانگیر پورهنگ در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز ۲۴ آذر ماه ۹۸ در محل نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و حفاری خوزستان برگزار شد گفت: شرکت نفت و گاز اروندان به صورت رسمی در سال ۱۳۸۳ تشکیل شده است و برطبق اساسنامه وظیفه بهره‌برداری و راهبری نفت را در غرب کارون را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: غرب کارون محدوده‌ای وسیع به طول پنج‌هزار کیلومتر است و از ۱۴ میدان نفتی تشکیل شده که هفت میدان آن با کشور عراق مشترک است.

وی یادآور شد: وجود حساسیت در بحث برداشت از میادین مشترک با کشور عراق و اینکه شرکت نفت می خواست برخلاف رویه‌ شرکتهای قبلی، مدل جدیدی از بهره‌برداری نفت و گاز را در منطقه غرب کارون پیاده کند از جمله علل اصلی تشکیل شرکت نفت و ‌گاز اروندان است.

پورهنگ گفت: شرکت نفت و گاز اروندان ابتدا با توسعه میدان دارخوین شروع به کار کرد و سپس توسعه واحد فراورشی غرب کارون که یک واحد ۱۶۵ هزار بشکه‌ای است را انجام داد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان اضافه کرد: البته توسعه میادین غرب کارون به دلیل وسعت کار در ادامه به شرکت مهندسی و توسعه نفت واگذار شد و شرکت اروندان تنها متولی راهبری تولید شد. به این ترتیب که میادین نفت و گاز غرب کارون پس از توسعه به شرکت نفت و گاز اروندان برای تولید تحویل داده شد.

وی بیان کرد: شرکت نفت و گاز اروندان از میادین دارخوین، جفیر و به تازگی میدان آزادگان جنوبی نفت استخراج می‌کند و تلمبه‌خانه غرب کارون را نیز تحویل گرفته است.

پورهنگ مهمترین ویژگی میادین نفتی غرب کارون را مشترک بودن اکثر آنها با کشور عراق دانست و عنوان کرد: برطبق چشم‌انداز ۱۴۰۴ میزان استخراج نفت کشور باید به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد و بیش از ۵۰ درصد این استخراج نیز باید در میادین مشترک تولید شود لذا براین اساس شرکت نفت توسعه میادین غرب را در اولویت قرار داده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد: در شش سال گذشته در بحث برداشت از میادین مشترک حدود ۲۵۰ هزار بشکه افزایش تولید داشتیم که آخرین رکورد ثبت‌شده در این زمینه برداشت حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اولویت بندی شرکت ملی نفت در بهره‌برداری از میادین مشترک در حال حاضر علاوه بر میادین سپهر و جفیر که قبلا به یک شرکت ایرانی برای توسعه واگذار شده‌اند و حفاری نفت در آنها طی ماههای آینده آغاز می‌شود، کار واگذاری سه میدان نفتی مشترک اروند، مینو و سهراب نیز برای توسعه به شرکت‌های داخلی به زودی انجام می‌شود.

پورهنگ ضمن اشاره به قرار گرفتن برخی میدانهای نفتی غرب کارون در تالاب هورالعظیم گفت: اگر چه کار کردن در محدوده تالاب هورالعظیم به دلیل سختی‌ها و محدودیت‌های خاص زیست‌محیطی به هزینه‌های بیشتری نیاز دارد ولی شرکت نفت و گاز اروندان متعهد است که در کنار توسعه میادین نفتی در این تالاب، مقررات زیست محیطی را نیز رعایت کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یکی از مهترین عوامل برای تولید بهینه نفت را بحث مسئولیت‌های اجتماعی دانست بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پروژه در حوزه مسولیت های اجتماعی توسط مدیریت عمران و توسعه نفت در مناطق دشت‌آزادگان، خرمشهر، شادگان، بستان و هویزه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد گاز تولیدی در میادین نفتی غرب کارون سوخته و ۵۰ درصد دیگر تزریق مجدد می‌شود اظهار کرد: قراردی با یک شرکت ایرانی منعقد شده است که طی آن ۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای که در این منطقه سوخته می‌شود جمع‌آوری و استفاده شود و اگر ان جی ال ۳۲۰۰ (که هلدینگ پتروشیمی پیگیر تکمیل آن است) راه‌اندازی شود ما دیگر گاز سوزی در غرب کارون نخواهیم داشت.

پورهنگ در پایان ضمن بیان این مطلب که تحریمهای نفتی هیچ تاثیری در تصمیم کشور برای رسیدن به تولید بالای یک میلیون بشکه در روز طی چشم‌انداز ۱۴۰۴ ندارد گفت: اگر به هر دلیلی نتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم در آن صورت تولید را از میادین داخلی کاهش داده و در میادین مشترک افزایش می‌دهیم.