دبیر کانون انبوه سازان کشور عنوان کرد:

کیانپارس مصداق بارز “شهر‌ فروشی” در اهواز/ مرکز استان خوزستان ورودی‌های شلخته‌ای دارد

دبیر کانون انبوه سازان کشور مصداق بارز شهر‌ فروشی را در شهر اهواز منطقه کیانپارس دانست و گفت: وجود ترافیک شدید در منطقه کیانپارس که از مناطق برخوردار اهواز بوده و سرانه‌های فضای سبز آن با استاندارد جهانی تطبیق دارد بهترین گواه در وقوع امر شهر فروشی در شهر اهواز است.

_خورنا-احمدرضارستمی: در نشست مطبوعاتی با موضوع کاربری‌های شهری و پدیده شهر فروشی که شامگاه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۷ در اهواز برگزار شد فرشید پورحاجت گفت: با توجه به شاخص‌های کلی شهرنشینی که توسط سازمان یونسکو تعیین شده ما باید مشخص کنیم که وضعیت اهواز به عنوان یکی از هفت کلانشهر بزرگ کشور از نظر رعایت این شاخصه‌ها به چه صورتی است.

دبیر کانون انبوه سازان کشور اظهار کرد: در بررسی وضعیت فضای سبز اهواز متوجه شده‌ایم که شاخص فضای سبز فقط در منطقه کیانپارس اهواز رعایت شده است یعنی در بقیه مناطق شهری اهواز هیچوقت این مسئله به طور کامل رعایت نشده است.

وی ادامه داد: اگر چه در منطقه ۳ اهواز یعنی زیتون و کورش هم شاهد رعایت تقریبی شاخص فضای سبز هستیم ولی اگر در این خصوص هم یک بررسی اجمالی را داشته باشیم آنچه که مشاهده می‌کنیم اینست که بیشتر این فضای سبز متعلق به پارک شهرونده بوده که این پارک به هیچ عنوان متناسب با نیاز مردم تعریف نشده است.

پور حاجت خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم ما وقتی که می‌خواهیم در حوزه شهری صحبت کنیم باید سرانه‌های عمومی را به نحوی تعریف کنیم که در آن شهر حس تعلق خاطر، زندگی و پذیرش ریسک سرمایه گذاری توسط سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

دبیر کانون انبوه سازان کشور، اهواز را فاقد شاخصه های مورد نیاز برای یک کلانشهر دانست و تصریح کرد: دلیل بارز عدم وجود این شاخصه‌های شهری را در فرار سالانه سرمایه‌ها از اهواز می‌توان جستجو کرد. آیا هیچوقت از خود پرسیده‌ایم که چرا فرار سرمایه‌ها در اهواز صورت می‌گیرد؟

وی عنوان کرد: در سراسر دنیا سعی می‌شود که یک سرمایه‌گذار را پیدا کنند تا در شهر و منطقه‌ آنها اقدام به سرمایه گذاری کند. حال این سئوال را مطرح می‌کنم آیا این ظرفیت و پتانسیل سرمایه‌گذاری در کلانشهری چون اهواز وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است‌ پس چرا باید شاهد فرار سرمایه‌گذارها باشیم؟

پورحاجت مصداق بارز شهر‌ فروشی در اهواز را منطقه کیانپارس دانست و گفت: وجود ترافیک شدید در منطقه کیانپارس که از مناطق برخوردار اهواز بوده و سرانه‌های فضای سبز آن با استاندارد جهانی تطبیق دارد بهترین گواه در وقوع پدیده شهرفروشی در شهر اهواز است.

دبیر کانون انبوه سازان کشور در ادامه پرسید: آیا اهواز شاخصه‌های یک شهر فرهنگی را دارد؟، آیا اساسا شهرسازی در اهواز به نحوی تعریف شده است که مردم در آن احساس آرامش بکنند؟ آیا اهواز یک شهر توسعه یافته است؟

وی ضمن بیان این مطلب که در نگاه به در و دیوار اهواز چیزی به عنوان شهر‌سازی در آن نخواهید یافت اظهار کرد: ورودی‌های شهر اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان را از هر طرف که نگاه بکنید بصورت یک ورودی شلخته هستند.

پورحاجت گفت: لازم است که بافت فرسوده اهواز در طرح جامع شهری که یک طرح بالا‌دستی به حساب می‌آید مورد توانمندسازی قرار بگیرد. لذا براین اساس این سئوال مطرح می‌شود که چه برنامه عملیاتی اکنون برای توانمند سازی، بازآفرینی و احیای بافت فرسوده اهواز معین شده است؟ مسلما باید گفت هیچ.

دبیر کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه چه کسی باید پاسخگوی این بی‌انضباطی‌های شهری اهواز باشد یادآوری کرد: این مسائل و اشکالاتی که اکنون عنوان می شوند نمونه‌ای از دغدغه‌ها و مطالبات بیشمار مردم شهر اهواز است که باید هر چه سریعتر برطرف شوند.

وی بیان کرد: ما وقتی طرح جامع و تفصیلی را تعریف می‌کنیم آیا از خود پرسیده‌ایم که صیانت از این طرحها برعهده کدام معاونت یا دستگاه است؟ آیا نباید جایگاه معاونت عمرانی استانداری در اینجا بسیار پر‌رنگ باشد؟ متاسفانه من در اینجا به عنوان یک فعال اقتصادی با سابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت می‌خواهم اعترافی بکنم و آن اینکه طی این مدت فعالیتی که داشته‌ام هیچگاه معاونت عمرانی استانداری خوزستان در حوزه شهری نمود قابل قبولی نداشته است.

پورحاجت در پایان خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان قبول ندارم که شهرداری و شورای شهر به تنهایی مسبب اصلی تمام بی‌انضباطی‌های موجود در شهر اهواز هستند بلکه تجمیع مجموعه‌ عواملی در کنار هم را علت اصلی وضعیت نابسامان  شهر اهواز می‌دانم.