معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان:

کمبود آب و کاهش بارندگی ۳۸ هزار هکتار گندم آبی و بیشتر گندم دیم استان را از بین برد

قاسمی نژاد:متاسفانه بخش عمده ارزش افزوده و اشتغال زایی که در محصول چغندرقند استان وجود دارد به دلیل نبود کارخانه قند در خوزستان باید مورد استفاده استانهای دیگر قرار گیرد.

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست کارگروه شورای کشاورزی خوزستان محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: فصل برداشت محصولات پائیزه می‌تواند یکی از رویکردهای مهم کاری و اقتصادی در سطح استان خوزستان باشد، زیرا در این زمان ۴۵ روزه برداشت ، چیزی در حدود ۱/۸ میلیون تن گندم برداشت میشود و نیز همزمان با این موضوع حدود ۳ ‌هزار کمباین مهاجر و چیزی در حدود ۶ هزار کامیون مهاجر به ناوگان ماشینی استان اضافه میشوند که باز شرایط خاص خود را طلب میکند .

وی افزود: برداشت همزمان محصولات چون گندم، جو، کلزا و همچنین چغندرقند، سبزی، صیفی‌جات، سیب‌زمینی و پیاز متاسفانه شرایط خاصی را از لحاظ محدودیت در تامین خودرو برای حمل محصولات ایجاد میکند . به طور مثال برای حمل چغندر به پنج استانی که با آنها قراداد داریم، روزانه به ۲ هزار کامیون نیاز داریم.

قاسمی نژاد با بیان اینکه امسال در حدود ۶ میلیون تن میزان برداشت محصولات پاییزی میباشد اظهار کرد: قیمت حدودی محصولات پائیزی که در حال برداشت است بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد است که در واقع موج اقتصادی را در استان بوجود می‌آورد .

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به اینکه گندم خوزستان برترین رتبه کشور را از لحاظ کمی و کیفی دارد بیان کرد: امسال به دلیل اینکه شرایط بدی را از لحاظ حجم و پراکنش بارندگی، در استان شاهد بودیم، گندم دیم استان در دشت‌ها کاملا از بین رفته و فقط در مناطقی چون ایذه و باغملک مزارع دیم قابل برداشت داریم و در کشت آبی هم شرایط خاص رودخانه جراحی باعث شد که حدود ۳۸ هزار هکتار از گندم آبی آن منطقه به دلیل نرسیدن آب از بین برود .

وی سرما و ریزگردها را نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر محصولات کشاورزی استان دانست و عنوان داشت: پیش بینی میشود امسال ۱۳۰ هزار تن جو، ۳۰ هزار تن کلزا و ۷۵۰ هزار تن چغندرقند در خوزستان برداشت شود.

قاسمی نژاد درباره وضعیت چغندر قند استان گفت: با توجه به تعطیلی کارخانه‌جات چغندرقند که ۱۰ سال پیش به وقوع پیوست و ضرورتی که در بحث توسعه چغندرقند در استان احساس میشد از سال ۹۲ با کشت چغندر در ۲ هزار هکتار شروع کردیم که در حال حاضر، به مساحت کشت ده هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده ایم و حدوداً میشود ۸۰۰ هزار تن تولید را برای سال جاری پیش‌بینی کرد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد‌کشاورزی خوزستان افزود: محصول چغندرقند خوزستان به هفت کارخانه قند در پنج استان اصفهان، کرمانشاه، قزوین، همدان و چهارمحال‌بختیاری منتقل میشوند که برای این انتقال به حدود ۲ هزار کامیون نیاز داریم . واقعاً جای تاسف دارد که بخش عمده ارزش افزوده و اشتغال زایی که در محصول چغندرقند استان وجود دارد به دلیل نبود کارخانه قند در خوزستان باید مورد استفاده استانهای دیگر قرار گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: در حدود ۳ هزار دستگاه کمباین برای کار برداشت غلات و کُلزا و ۵۰ دستگاه هم برای چغندر قند برنامه ریزی شده است که در این راستا حدود ۳۰ میلیون لیتر، برآورد سوخت مورد نیاز ناوگان برداشت غلات میباشد.