جاذبه های دیدنی و کم نظیرآبادان گردشگران را فرا می خواند

خورنا: آبادان با مردمی خونگرم و دوست داشتنی با ده ها جاذبه دیدنی و طبیعی، مسافران و گردشگران نوروزی را به سوی خود فرا می خواند.

به گزارش ایرنا، شهرستان آبادان، شبه جزیره ای بسیار زیبا است که به طول ۴۶ کیلومتر و عرض سه کیلومتر در دلتای اروندرود بین رودهای بهمنشیر، کارون و اروند و در ۱۱۶ کیلومتری اهواز در دهانه ورودی خلیج فارس در همسایگی کویت و عراق قرار دارد.

آبادان از سمت شمال به شهرستان های شادگان و خرمشهر از شرق به شهرستان ماهشهر و رودخانه بهمنشیر، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق و اروند رود محدود است.

شهر آبادان مرکز شهرستان بین ۳۰ درجه و ۲۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۱۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه درازای خاوری از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته و بلندی آن از سطح دریا دو متر است.

براساس سرشماری سراسری سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرستان آبادان حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است.

تاریخ زندگی در شبه جزیره آبادان را می توان از دوره هخامنشی و در زمان ظهور اسلام رهگیری کرد و به گفته تاریخ نویسان آبادان شهری بوده که مردم آن همیشه به عبادت می پرداختند.

آبادان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که از زیبایی های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار است و بهترین زمان برای عزیمت و تفریح در آبادان روزهای پایانی اسفندماه و ابتدای فروردین ماه است.

حصیربافی از صنایع دستی مهم منطقه است و بافت انواع دست سازهای این صنعت به واسطه وفور نخل های خرما در منطقه ایجاد و گسترش یافته است.

مدرسه مهرگان، بقعه خضر، موزه آبادان، مسجد رنگونی ها، سینما نفت و ساختمان آموزشگاه فرهنگ برخی از مکان های دیدنی و تاریخی شهرستان آبادان به شمار می آیند.

از مکانهای دیدنی و طبیعی آبادان می توان از ساحل بسیار زیبای رودخانه های اروند، بهمنشیر نام برد که با شناختی هر چند اولیه می توان از مکان های بی بدیل آن برای ماهیگیری و تفریح استفاده کرد.

نخلستان های اطراف شهر در حاشیه رودخانه های اروند و بهمنشیر از دیگر مکان های طبیعی شهرهای آبادان و خرمشهر می باشند که همواره پذیرای گردشگران هستند.

از مکانهای تاریخی شهر آبادان می توان از پالایشگاه نفت آبادان، یکی از نخستین واحدهای بزرگ صنعتی کشور نام برد که از نظر تنوع تولید از بزرگ ترین پالایشگاه ها و دارای فرآورده های بیشتر از مراکز بزرگ صنعت نفت دنیا محسوب می شود به طوری که تولیدات آن بیش از ۱۰۰ نوع ذکر شده و از آن میان می توان نفت چراغ، نفت کوره، قیر، نفت، گاز، نفت سفید، بنزین اتومبیل، هواپیما و برای سوخت دیزل، سوخت کشتی و انواع حلال ها را نام برد.

به واسطه این ویژگی های پالایشگاه همه ساله و در ایام عید باستانی نوروز روابط عمومی پالایشگاه آبادان اقدام به برگزاری تورهای متعدد برای دیدار از پالایشگاه آبادان می کند.

شرکت سهامی پتروشیمی آبادان نیز یکی دیگر از مجتمع های صنعتی است که مرکب از هفت کارخانه است و از جذابیت های خاصی برخوردار است.

دانشکده نفت آبادان، کلیسای آبادان، سینما نفت، مناطق بوارده و بریم نیز از دیگر مکان های تاریخی و دیدنی آبادان هستند که هر یک مطالب گفتنی زیادی دارند.

شرکت شیلات جنوب و بازار ماهی فروشان آبادان هر روزه شمار زیادی مسافر را از اقصی نقاط کشور و استان پذیراست که ماهی مورد نیاز خود را از این بازار خریداری می کنند.

بازارچه های متعددی در مرکز شهر از جمله بازار ته لنجی ها نیز هر روزه مملو از جمعیت است که انواع کالاهای مصرفی و تجاری و پوشاک و لوازم آرایشی خارجی و وارداتی مورد نیاز در این بازار را تهیه می کنند.

بازار زیبا و دیدنی مرکزی آبادان نیز یکی دیگر از مراکز خرید این شهر است که خریداران را از راه های دور به سمت خود جذب می کند تا مایحتاج خود را از این بازار تامین کنند.

بازارچه بانوان در نزدیکی بازار مرکزی، بازار کویتی ها و کادوس ها در خیابان امام و امیری از دیگر مراکز خرید در آبادان هستند که در نزدیکی رودخانه زیبای اروند واقع شده اند.

به واسطه وجود این همه جاذبه دیدنی و تاریخی آبادان همه ساله بویژه در ایام نوروز میزبان هزاران مسافر و گردشگر است.

یادمان های دفاع مقدس بویژه والفجر هشت در اروندکنار و ده ها محل، بقایا و اثر به جا مانده از رشادت های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی موجب شده که در تمام فصول سال شاهد حضور خیل عظیم کاروان های راهیان نور در این منطقه از میهن اسلامی باشیم.

ساحل و شهر اروندکنار نیز از مکان های زیبای شهرستان هستند.

شهر مرزی اروندکنار از شهرهای مرزی ایران مقابل شهر فاو عراق قرار دارد و در ایام نوروز میزبان کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی است.

نخلستان های آبادان با وجود چهار میلیون اصله از انواع خرمای ˈسعمران برمیˈ، ˈقنطارˈ، ˈحلاویˈ و ˈبریمˈ از دیگر مناطق دیدنی و طبیعی آبادان به شمار می آید.

به لحاظ بندری بودن آبادن و وجود منطقه تجاری و وی‍‍ژه اقتصادی اروند این شهرستان در تمام فصول سال میزبان شمار زیادی مسافر است که در ایام تعطیلات نوروزی بر شمار آنان افزوده می شود.

موزه آبادان یکی از موزه های قدیمی ایران است که در سال ۱۳۳۸ با مجموعه آثار تاریخی با الهام از معماری سنتی ایران دایر شده است.

این ساختمان دارای گنبدی به ارتفاع ۲۲/۵ متر بوده و متاثر از گنبد مقبره دانیال نبی شوش است.

شهرستان آبادان هر ساله پذیرای خیل عظیمی از میهمانان نوروزی است و از این بابت دارای رتبه بالایی در کشور است به همین خاطر امسال آموزش و پرورش و شهرداری آبادان قصد دارند با یک برنامه ریزی حساب شده به بهترین شکل ممکن از مسافران پذیرایی کنند تا همچون سال های گذشته خاطره های خوشی را در این شهر داشته باشند.

برای اسکان مسافران بنا به اظهار مدیر آموزش و پرورش آبادان ۹۵ آموزشگاه با امکانات و وسایل مورد نیاز آماده شده است.

ˈسید محمد مولویˈ به خبرنگار ایرنا گفت: ویژه نامه ستاد اسکان، نقشه آبادان، کروکی مدارس و تبلیغات گسترده و متناسب به منظور خدمات رسانی به میهمانان نوروزی تهیه شده است.

وی افزود: پخت نان، تهیه غذا با قیمت مناسب برای فرهنگیان، برنامه ها و مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی نیز برای رفاه هرچه بیشتر مسافران نوروزی تدارک یافته است.

مدیر آموزش و پرورش آبادان اظهار کرد: مدارس آبادان از ۲۸ اسفندماه امسال در اختیار میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور قرار گرفته اند.

شهردار آبادان نیز از آماده سازی این شهر برای پذیرایی و اسکان میهمانان نوروزی و اعضای کاروان های راهیان نور خبر داد.

ˈ محمودرضا شیرازیˈ گفت: کار آماده سازی شهر آبادان برای استقبال از میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور با بهسازی، نظافت و رنگ آمیزی معابر، خیابانها و هرس درختان انجام شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *