در نشست خبری مدیران حوزه تولید و تجارت استان هرمزگان با اصحاب رسانه اعلام شد:

هرمزگان رتبه دوم کشوری در حوزه سرمایه‌گذاری/ اشتغال به کار هزار و شصت نفر با راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی درسال گذشته

صبح ساحل: مدیران حوزه تولید و تجارت هرمزگان به مناسبت دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن، طی یک نشست خبری به بیان دستاوردهای این بخش، عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، طرح‌های زیرساختی و عمرانی در حال اجرا یا آماده بهره‌برداری در هرمزگان و فعالیت شهرکهای صنعتی استان هرمزگان پرداختند.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

«خلیل قاسمی»، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این نشست خبری از کسب رتبه سوم استان در حوزه سرمایه‌گذاری طی سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری با تلاش‌هایی که انجام‌شده طبق آخرین آمار ارائه‌شده توسط وزارت صمت، توانستیم رتبه سال گذشته در حوزه سرمایه‌گذاری را یک رتبه بهبود ببخشیم و در سه‌ماهه ۱۴۰۲ با میزان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به رتبه دوم کشوری دست پیدا کنیم.

وی رتبه استان در بخش صنعت را رتبه سوم دانست و گفت: این جایگاه نشان می‌دهد هرمزگان پتانسیل رقابت با استان‌های برخوردار را دارد و در این بخش مسیر توسعه استان را با پروژه‌های شاخص به‌خوبی پیش می‌بریم و تلاش هم می‌کنیم تمرکز را در توسعه صنعتی از روی بندرعباس به شرق و غرب استان منتقل کنیم.

قاسمی بیان کرد: در حوزه تجارت دو رویکرد تجارت خرد و کلان را دنبال می‌کنیم و سال گذشته حدود ۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی استان محقق شد که نشان می‌دهد ظرفیت‌های صادراتی استان از برخی کشورهای کوچک همسایه نیز بالاتر است و برای امسال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا صادرات غیرنفتی را تا ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: در حوزه معیشت و بنادر خرد، بحث اصلاح رویه‌ها و اخذ مجوزهایی که سابقاً در تجارت با کشورهای همسایه استفاده می‌شد را احیا کردیم و سال گذشته توانستیم در بندر تیاب، بندر خمیر و بندر سیریک مجوز رویهٔ پیله‌وری را که بعد رویه‌های ملوانی و ته لنجی رویه‌ای مهم به شمار می‌آید را دریافت کنیم.

افزایش ۲۴ میلیون تنی ظرفیت تولید استان

قاسمی بابیان اینکه در سال گذشته، بیش از ۶ هزار اشتغال در حوزه اصناف ثبت شد و در بخش صنعت و معدن نیز قریب به ۱۴ هزار اشتغال ثبت‌شده جدید را توانستیم رقم بزنیم، گفت: صنعت را در دو بخش ارتقای ظرفیت واحدهای فعلی و احیای واحدهای راکد مدیریت می‌کنیم که سال گذشته برای ۱۱۱ واحد ارتقای ظرفیت داشتیم که ۲۴ میلیون تن ظرفیت تولید استان را افزایش داد و در احیای واحدهای راکد نیز سال گذشته ۴۸ واحد را احیا و وارد چرخه کار و تلاش کردیم.

مدیرکل صمت هرمزگان عنوان کرد: سال گذشته مزایده بزرگ محدوده‌های معدنی را برگزار کردیم و تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو نیز امضا کردیم تا بتوانیم اکتشافات معدنی را در پهنه‌های بزرگ پیش ببریم که در حوزه‌های آهن، سیلیس، منگنز و … هستند ضمن اینکه در این حوزه نیز احیای واحدهای راکد موردتوجه بوده است و برای تأمین ماشین‌آلات معدنی نیز به شکلی که همه سرمایه‌گذاران بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید سیمان از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۲ میلیون ۱۰۰ هزار تن رسیده است که یکی از افزایش تولیدهای مشهود در استان به شمار می‌آید و از طرفی در همین سه ماهه ابتدای سال رشد ۲۷۰ درصدی را در کشفیات معدنی داشتیم و امروز ۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن مگنتیت داریم که ۱۰ میلیون تن از آن آماده صدور پروانه بهره‌برداری است.

برخورد جدی در حوزه گران‌فروشی کالا و اصلاح کاربرگ ها

مدیرکل صمت هرمزگان، ابراز داشت: در حوزه بازرسی حدود ۸۰ هزار مورد بازرسی داشتیم که بیش از ۸ هزار پروند تشکیل‌شده است اما بازهم گاها شاهد تخلفاتی در حوزه بازار و اصناف هستیم ازاین‌رو قرار بر این شد که در حوزه گران‌فروشی، کار برگ‌ها را اصلاح و پرونده واحد صنفی موردبررسی قرار بگیرد و اگر بازرسان ما با در واحدی با گران‌فروشی روبرو شدند برای مشتریان ۷۲ ساعت گذشته خود فراخوان داده و عودت وجه به مردم داشته باشند چراکه پیش‌ازاین جرائم مستقیم به خزانه می‌رفت و مردم مطلع از جرائم نمی‌شدند.

اشتغال به کار هزار و شصت نفر با راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی در سال گذشته

سید امیر امیری زاد در این خصوص از اشتغال به کار هزار و شصت نفر در واحدی تولیدی بیان داشت: با توجه به اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به‌عنوان یکی از متولیان اصلی رونق‌بخشی به بخش تولید هستند، برنامه‌ریزی و پیگیری‌ها برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد از اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احیای هر واحد راکد تولیدی و صنعتی، اشتغال‌زایی افراد زیادی را به همراه دارد افزود: به‌صورت مجموع تعداد ۴۸ واحد احیاشده و به شکل قابل‌توجهی رونق تولید و اشتغال‌زایی را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان تصریح کرد: از این تعداد ۲۵ واحد صنعتی در داخل شهرک‌ها و تعداد ۲۳ واحد تولیدی نیز در خارج از شهرک‌ها و نواحی احیا و راه‌اندازی مجدد شده‌اند.

امیری زاد در پایان توضیحات خود تصریح کرد: احیای واحدهای راکد و بازگرداندن تولید به چرخه اقتصادی یک از سیاست‌هایی است که مجدانه آن را پیگیری می‌کنیم و با تبیین چشم‌اندازهای تولیدی به دنبال رشد حداکثری صنایع کوچک و متوسط در استان هستیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *