مروری بر سخنان اخیر محسن رضایی، فرمانده ارشد نظامی کشور

آیا سپاه رسول الله(ص) شکل می گیرد

خورنا | سرویس سیاسی:

محسن رضایی در واکنش به نسل‌کشی مسلمانان میانمار پیشنهاد نیروی نظامی ویژه کشورهای اسلامی را مطرح کرد. سخنی که تقریباً هم‌زمان با ایشان از علی مطهری نیز شنیده شد.

جایگاه مسئولیتی این دو به‌عنوان دبیر مجمع تشخیص نظام و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و هم‌زمانی بیان این موضوع احتمالاً از برنامه‌ریزی‌ها و عزم جدی‌تر نظام برای انجام این مهم حکایت می‌کند.

اگرچه پیشنهاد تشکیل نیروی نظامی یا همان ناتوی اسلامی پیش‌ازاین نیز توسط افراد مختلف پیشنهاد داده‌شده بود و به‌عنوان یک ضرورت موردبحث و ارزیابی قرار می‌گرفت اما سخنان محسن رضایی کمی اجرایی‌تر و با پیشنهاد‌هایی همراه بود. یکی از این پیشنهاد‌ها ایجاد این نیروی نظامی با مشارکت ایران، ترکیه، عراق و سوریه بود.

شاید بتوان موضوع ورود نیروی نظامی مشترک با ترکیه را به‌نوعی با سفر اخیر مقامات نظامی ایران به ترکیه مرتبط دانست.

عراق و سوریه هر دو درگیر جنگ‌های داخلی‌اند و در عمل شاید نیازمند کمک این نیروی نظامی مشترک باشند تا کمک‌کننده به آن و از سوی دیگر مداخله‌های گاه‌وبیگاه ترکیه در عراق و حمایت‌های آشکارای ترکیه از داعش راه را برای این همکاری کمی سخت کرده است.

اینکه محسن رضایی از نیروهای نظامی کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت و حتی قطر برای مشارکت در این اتحاد نظامی دعوتی نداشته نیز قابل‌تأمل است. اگرچه پیش‌بینی می‌شود در صورت تشکیل این نیرو حزب‌الله لبنان بتواند نقش پررنگی در آن ایفا نماید.

نکته‌ای در این میان خودنمایی می‌کند و آن اسمی است که برای این نیروی نظامی پیشنهاد داده‌اند. سپاه رسول‌الله (ص). با این ذهنیت و تبادل نام سپاه از اسم عام به نامی که بر نیروی نظامی مشخصی در ایران دلالت دارد با ارتش که در همه‌ی کشورها به‌عنوان نیروی نظامی در مقابل تهدیدات خارجی مسئولیت دارد خودنمایی می‌کند.

موفقیت ارتش ناتو بر اساس پیش‌نیازهایی بوده و هست که وجود آن‌ها برای تشکیل نیروی نظامی کشورهای اسلامی ضروری است.

وجود سیاست‌های مشترک در بین کشورهای اروپایی از یک‌سو و منافع اقتصادی مشترک دو اصل اساسی موفقیت ناتو بوده و هست.

درحالی‌که کشورهای اسلامی نه‌تنها نتوانسته‌اند به سیاست‌هایی واحد دست یابند بلکه جولانگاه سوریه نمودی از تعارض سیاست‌ها و منافع این کشورهاست.

از سوی دیگر رقابت نفتی عربستان با ایران نشانه‌ای تعارضات اقتصادی این کشورهاست.

وجود جنگ‌های گسترده در این منطقه همچون جنگ داخلی عراق و سوریه، اقدامات عربستان علیه قطر، همراهی برخی کشورهای اسلامی با عربستان، موضع‌گیری‌های موافق پاکستان با عربستان و عدم کنترل مرزهای مشترک با ایران و ایجاد بستر فعالیت‌های تروریستی همه و همه دستیابی به ناتوی اسلامی را سخت‌تر می‌کند.

درصورتی‌که منظور محسن رضایی از سپاه رسول‌الله نام‌گذاری بر همان نیروهای نظامی باشد که امروزه با عنوان محور مقاومت می‌شناسیم این بیم را ایجاد می‌کند که طرف مقابل نیز به ایجاد تشکیلاتی علیه محور مقاومت اقدام نماید. هر دو مسلمان! تهدید اصلی کشورهای اسلامی غالباً از سوی سایر کشورهای اسلامی با مشاوره‌ها و تحریکات غربی شکل می‌گیرد؛ و این‌همه دستیابی و کارایی ناتوی اسلامی را سخت کرده است.

مهدی غفارزاده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *