مناظره دبیر حزب مردمسالاری خوزستان و سفیر سابق ایران، در دانشگاه رامین خوزستان برگزار شد

احمدرضارستمی-خورنا: درنشستی به مناسبت ۱۳ آبان و روز استکبارستیزی که با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی ومنابع طبیعی خوزستان برگزار شد ، ایرج فتاحی دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان و محمدحسین قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در استرالیا ومکزیک به مناظره پرداختند.

دراین مناظره دکتر عباس عبدشاهی استاد دانشگاه رامین به عنوان کارشناس ومجری مناظره ، درابتدای این مناظره ضمن خوشامدگویی به طرفین مناظره ودانشجویان وسایرین حضار شرکت کننده در این نشست، با طرح این سئوال که چرا در روز ۱۳ آبان فقط سفارت آمریکا تسخیر شد و سفارتهای شوروی ،فرانسه ،انگلیس ودیگر کشورها را اشغال نشد، مناظره را آغاز کرد.

دبرکل حزب مردمسالاری خوزستان درجواب به این سئوال درابتدا ضمن بیان زمینه های تاریخی پیدایش استکبار واستعمار درجوامع دنیا واهداف سوء آنان در چپاول هرچه بیشتر ملتها وکشورها گفت: اینکه چرا سفارت آمریکا تسخیر شد ودیگر سفارتها اشغال نشدند، اعتقادم اینست ، زمانی که داریم درمورد موضوعی مربوط به چهار دهه قبل صحبت میکنیم باید به زمان خود آن واقعه برگشت وزمینه های آن را بررسی کرد تا تحلیلی درست در این باب ارائه شود. چند نفر از پیشروان این اقدام از جمله خانم ابتکار، آقای اصغر زاده ، میر دامادی ، عبدی ودیگران در مصاحبه هایی که از آنان انتشار یافت ،پاسخهای قابل تاملی به این سئوال دادند که چرا این اقدام را کردند وروشنگری زیادی در این پاسخها وجود دارد که من برای نزدیکتر شدن شما به واقعیت به این منبع ارجاع تان میدهم.

ایشان در ادامه بیان داشتند: ما اگر در اینجا بخواهیم بگوییم که چرا از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتیم و از دیوار انگلیس یا شوروی ویا دیگر کشورها بالا نرفتیم باید برگردیم به آن ذهنیتی که درآن موقع قبل از انقلاب داشتیم. ما جامعه قبل از انقلاب را اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنیم یک ذهنیت ضد امپریالیستی در اکثرکشورهای آن زمان وجود داشت ونوعی غرب ستیزی درمحدوده فکری و ذهنی هم نخبگان وهم عوام رخنه کرده بود. ومصادف شدن همچین تفکراتی با مقوله انقلاب طبیعی بود که یک جریانهای اینچنینی شکل بگیرد ومنجر به این شود که امروز از آن با نام اشغال سفارت یاد کنیم.

دکتر قدیری ابیانی درپاسخ به سئوال مطرح شده در مناظره گفت من نیز برطبق گفته دوستمون که فرمودند در پاسخ به این جواب باید به عقب برگشت من میخواهم به خیلی عقب تر برگردم . مصدق با حمایت مردم نفت را ملی کرد واین مبارزه ادامه داشت وشاه از مملکت فرار کرد وآمریکا با کودتا شاه را برگرداند و۲۵ سال ملت ما گرفتار یک دیکتاتوری پس از آن شدواین درحالی بود که نه تنها مصدق به آمریکا اعتماد داشت بلکه امیدوار به پشتیبانی آنها نیز بود که دیدیم اینچنین نشد وشاه با حمایت آمریکا دوباره به قدرت تکیه داد.

سفیر سابق وزارت امور خارجه در ادامه جواب به اینکه چرا فقط سفارت آمریکا اشغال شد، اینجنین گفت:در آن ایام که انقلاب به پیروزی رسید شاه به آمریکا میرود واین نگرانی وجود داشت که که آمریکا دوباره به فکر کحودتای دیگری برای بازگرداندن شاه به مملکت باشد وبااین تفاوت که استکبار اینبار حواسش کاملا جمع شده واگر برگردد میلیونها نفر را قتل عام میکند. مصداق این مسئله تحرکات آمریکایی ها در روزهای قبل از ۲۲بهمن است که مشاور امنیتی کاخ سفید به شاه میگوید هرکاری که لازم است برای حفظ خود انجام دهید واگر امام به مردم نفرموده بودند که در روز ۲۲بهمن به خیابانها بریزند چه بسا در بازگرداندن دیکتاتوری شاه به مملکت موفق میشدند.

آقای قدیری ابیانی سپس اینچنین ادامه دادند: دانشجویان با پیش بینی این مسئله واطمینان از منشاء توطئه بودن سفارت دست به این کار زدند . ما با آمریکایی ها در ابتدای پیروزی انقلاب رابطه داشتیم ودرآن زمان حرفهای قشنگی هم میزدند که ما میخواهیم گذشته راجبران کنیم ودر سازندگی کشور همکاری کنیم ولی وقتی که سفارت تسخیر شد ومدارک محرمانه آنجا بدست دانشجویان افتاد خلاف این مدعا ثابت شد واسناد بسیار مهمی از توطئه های آنان در ضربه زدن به انقلاب وکشور کشف شد وآبروی آمریکا در دنیا با این کشف دانشجویان رفت وابهت آمریکا در دنیا شکسته شد.

سپس در ادامه این مناظره دکتر عبدشاهی از دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان پرسید که اشغال سفارت آمریکا ومبارزه با آمریکا به عنوان نماد استکبار از دید شما به عنوان نماینده یک تفکر سیاسی چه هزینه ها ومنافعی برای کشور وملت ایران داشته است.

دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان گفت: اگر در بستر وسیع تر تاریخی به این ماجرا نگاه کنیم نمیتوانیم تنها به آمریکا به عنوان نماد استکبار واستعمار نسبت به کشور خود نگاه کنیم ودیگر کشورهایی همچون شوروی ، انگلیس ، چین و…هم به فراخور منافع ملی خود درطول تاریخ گذشته ایران همچین نقشهایی داشته اند ومثال بارز این قضیه در مورد روسیه میتوان به تحمیل قراردادهای ننگین گلستان وترکمن چای درگذشته وهچنین در طی دوره اعمال تحریم ظالمانه نسبت به ایران در چند سال اخیر وعدم استفاده از حق وتوی خود در سازمان ملل در لغو این تحریم ها اشاره کرد.

جناب آقای فتاحی همچنین در ادامه فرمایشات خود تصریح کردند: این اقدامات روسیه درحق ملت ایران که کمتر از آن هم سخن به میان می آید، کمتر از خیانت کودتای ۲۸ مرداد نیست واگر میخواهیم یک قیاس در این زمینه داشته باشیم باید یک قیاس کاملا بیطرفانه و تاپ داشته باشیم ونه اینکه در یک مقطع کوچک یک عکس را برداریم ودر مورد آن قضاوت کنیم بلکه در این امر مهم باید مجموعه ای را کنار همدیگر قرار دهیم وبعد قضاوت کنیم وبنابراین اگر زمانی کشورهایی همچون روسیه منافع آنها اقتضا کند هیچ کمتر از آمریکا در خیانت به کشور وملت ایران نخواهند بود که روسیه همانطور که خدمتتان عرض کردم درمورد مسئله هسته ای ودر زمینه پنج قطعنامه خورد کننده که بر ما تحمیل شد با امتناع از حق وتو به روشنی این گفته راثابت کرد که درمورد سوریه بنا بر اقتضای منافعش با حق وتو مانع صدور قطعنامه برضد سوریه میشود.

دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان سپس درپاسخ به سئوال مجری مناظره در مورد هزینه های تسخیر سفارت برای ملت این چنین گفتند: منافع وهزینه هایی که در این مسئله اتفاق افتاد به نظر من اگر به شکل کاملا حسابگرانه وبه دور از احساسات ومبتنی بر محاسبات بخواهیم در نظر بگیریم کار ساده ای است به نظر من براساس اون شرایطی که وجود داشت واتفاقاتی که صورت گرفت می توانست شرایط به این شکل که تا با امروز پیشرفته است نشود و دلیل خیلی ساده آن هم مذاکرات هسته ای ما است که در آن مذاکرات ما توانستیم با کشوری که خوی استکباری دارد به عنوان یک کشور مستقل که حافظ منافع ملی خود هست به مذاکره بنشینیم وصحبت کنیم وبسیاری از مسائل ومشکلات که در اثر این تحریم های ظالمانه به کشور تحمیل شده بود حل وفصل کنیم وکم کم از این تله ای که تحریم ها برای منافع ملی ما ایجاد کرده بود هوشمندانه رها یابیم.

سپس آقای قدیری ابیانی پس از پایان بیانات دبیرکل حزب مردم سالاری خوزستان گفت: طبیعتا هرکشوری به دنبال منافع ملی خود هست وماهم به دتبال این منافع ملی هستیم ولی ما درتعریف منافع ملی یک مشروعیت رانیز برای آن قائلیم .بله ما اگر درعراق وسوریه وارد شدیم نه برای کشورگشایی ونه برای سلطه برملتهای آنهاست بلکه برای نجات آنهاهست که درادامه این هدف ارزشی منافع ملی ماهم تامین میشود ما اگر دراین منطق داعش واستکبار را زمین گیر نکنیم چه بسا به سراغ خود ما می آیند وجنایاتی راکه درکشورهای دیگر انجام داده اند چه بسا که در کشور ماهم مرتکب شوند.

سفیر سابق وزارت خارجه در ادامه اینچنین بیان داشتند: شما از یکطرف میگویید دوست همشیگی ودشمن همیشگی نداریم واز طرف دیگر میگویید شوروی یک زمانی آمده و ایران را اشغال کرده وحالا ما بیاییم به آمریکا نزدیک شویم روسیه وچین اگر در شورای امنیت بر ضد ما رآی دادند کار خطایی کردند وما این مسئله رانمیبخشیم ولی الان دارن چه میکنند آمریکا دراین زمانه اگربخواهد قطعنامه ای بدهد همین دو کشور مانع آن میشود واین برای ما ارزش دارد وبه نظر شما ما در این شرایط با مدنظر قرار دادن سوابق گذشته این کشورها بیاییم وبگوییم مرگ بر روسیه وچین وبر ضد منافع ملی خود عمل کنیم در زمانی که اینها همسو با منافع ما هستند.

آقای قدیری ابیانه با اشاره به مذاکرات هسته ای گفتند: اما مذاکرات هسته ای از سال ۹۲ شروع شد وآقایان در شعارهای انتخاباتی خود گفتن که اگر برویم وبه دشمن لبخند بزنیم وبده بستون بکنیم قطعا میتوانیم دشمنی ها رو به دوستی تبدیل کنیم وعده ای از مردم رابه این طریق فریب دادند واینجا بود که ضرورت نرمش قهرمانانه پیش آمد ومقام معظم رهبری فرمودند که خیلی خوب حالا که میخواهید مذاکره کنید بروید تا معلوم شود برای ملت که روی آمریکا نمیشود حساب کرد وهمان شد رفتن مذاکره کردن لبخند زدن وووو ولی آمریکا به هیچ تعهدی وفا نکرد واین تجربه مثبت برایشان بدست آمد که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با آمریکا نمیشود مذاکره کرد. آمریکا شاید زمانی دوست ما بشود وآن هم تنها در زمانی است که طبق فرمایشات امام آمریکا اگر آدم شد دوست ما میشود
جناب آقای ایرج فتاحی سپس اینچنین مناظره را ادامه دادند: همانطور که حضور ما در سوریه برای منافع ملی ما مفید میباشد وهیچکس منکر نقش سربازان ودلاوران ما در دفاع از این منافع نیست آیا روسیه که در سوریه نیز میباشد آیا هم پیمان واقعی ماست وآیا به صرف اینکه داعش وارد ایران نشود روسیه ناوگان خود رامستقر کرده یا منافع خودش اقتضا میکند وآیا باتوجه به این حضور براساس منافع روسیه درکشور سوریه ، میتوانیم این پیشبینی رابکنیم که اگر زمانی منافع پوتین اقتضاء بکند بلادرنگ سر آقای اسد را برای رهبر آمریکا حالا هرکس که میخواهد باشد میبرد . پس باتوجه به این شواهد میتوانیم نتیجه بگیرییم که روسیه نه دلش به حال ما میسوزد نه ملت سوریه بلکه برای منافع خود دست پا میزند پس نمیتواند دوست ما باشد واینک ما باید اعتراف کنیم که اگر الان روسیه دوست ماست ، زمانی هم میتواند دشمن ما باشد ودر مورد آمریکا هم همین مصداق وحود دارد
دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان باذکر این مطلب که مذاکرات هسته ای به هیچ عنوان در سال ۹۲ شروع نشد وبرطبق فرمایشات مقام معظم رهبری این مذاکرات از دولت قبل ودر کشور عمان شروع شده بود ، در ادامه چنین گفتند: حال سئوال اصلی اینست که آیا تغیراتی که در اثر این مذاکرات برای کشور پدید آمد آیا به ضرر ما تمام شد یا برعکس نفع ما راباعث شد. ما دقیقا درسال ۹۲ تورم ۴۵ درصد داشتیم آیا الان همان راداریم . ما اینک رشد اقتصادی فاجعه بار _۶/۵- را همچنان آیا داریم ؟ مسلما که نداریم .آیا پولهای سرگردان که معلوم نیست از کجا می آیند وبه کجا میروند داریم؟ دکل گمشده داریم ؟ بابک زنجانی داریم؟ ۳۰۰۰میلیارد اختلاس داریم ؟ امروز نفت ما میرود پول میشود ودیگر به کالاهای بجنل چینی تبدیل نمیشود خلاصه دستاوردهای این مذاکرات برجام بسیاربسیار ملموس است ونیاز به توضیح ندارد
در ادامه جناب آقای قدیری ابیانه درپاسخ به سئوال مجری درمورد سودمند بودن یا نبودن این مذاکرات گفت: من هیچ وقت نگفتم روسیه دوست ماست بلکه من میگویم روسیه منافع ای اتخاذ کرده که با منافع ما یکی است روسیه اگر سلح وموشک اس۳۰۰ به ما داده میخواهد اسلحه اش را بفروشد وتازه آمریکا هم مخالف این دادستد بود. واما دراینجا که میفرماید وضع ملت پس از برجام خوب شد بله من هم میگویم وضع بعضی ها خیلی خوب شد مثل رئیس بانک ملت که ماهی ۶۰۰ میلیون میگرفت یعنی پنج برابر حقوق رئیس جمهور آمریکا پس ازبرجام آیا بیکاری متوقف شده کارخانه جات رونق دوباره گرفتن مسلما که نه . کجا این مسائل حل شد. تورم اگر کاهش پیداکرد به خاطر عدم تقاضا بوده مردم قدرت خرید ندارند
سئوال بعدی که جناب آقای عبدشاهی از دبیرکل مردمسالاری خوزستان در این مناظره پرسیدند این بود که اولین شرط استکبار ستیزی اینست که خود راقوی کنیم یعنی برای رسیدن به این هدف باید مدیریت داخلی خود را قوی کنیم شما دولت قبلی ودولت مطبوع خود را دراین مقایسه چطور میبینید
ایرج فتاحی دبیرکل حزب مردمسالاری خوزستان گفت: من درجواب آقای ابیانی که گفتن ،من گفته ام وضعیت زندگی مردم خیلی عالی شد ه است باید بگویم من نگفتم خیلی خوب شده بلکه گفتم درحال تثبیت شدن است واز وضعیت فلاکت بار خارج شده ایم یعنی از تورم ۴۶درصد به ۱۰ درصد وحتی ۹درصد هم رسیده ایم یعنی سرعت گرانی اجناس کم شده است. یک نکته راکه اینجا درجواب حرف دیگر آقای ابیانی باید بگویم اینست که اگر یک قیاس منصفانه ای داشته باشیم بین دولتهایی که به نام اصولگرایی سرکار آمدند با دولتهای که به نام اصلاحات یامنتسب به اصلاحات به سر کار رفته اند میبینیم که دولت های اصلاحاتی ویا منتسب به اصلاحات بسیار پاک بوده اند که مثال بارز آن دولت خاتمی است که اگرشما توانسته بودید یک پاپاسی تخلف از آنها بدست آورید مطمئنا تا حلا هزاران بار جار زده بودید ولی بروید همین دولت اصولگرای گذشته راببینید وملاحظه کنید مقدار فراوان پرونده های فساد شان راکه درقوه قضاییه باز شده است
قدیری ابیانه در ادامه مناظره ودرپاسخ به بعضی ازمسائل مطرح شده اینطور گفت: آقای خاتمی خودش هیچ خلافی نداشتند ولی بزرگترین خلاف در دولت ایشان صورت گرفت وآن هم قرار داد کرسنت بود که حدود ۲۰ میلیازد دلار برای ایران زیان بالا آورده است
سپس در جواب این مسئله آقای فتاحی چنین تصریح کردند :درمورد قضیه کرسنت ایشان به جای مراجعه به مستندات ،ازمطالب روزنامه هایی چون کیهان استفاده میکنند .قرارداد کرسنت درمورد گازهایی بود که درحوزه مشترک ایران وامارات بلا استفاده میسوختند وبرای مهار این قضیه قراردادی بین ایران وامارات برای ساماندهی به این گازهای سرگردان بسته شد ولی گویا قیمت فروش این گازها در دولت قبلی منصفانه تشخیص داده نشد وآنها این قرار داد را یکطرفه لغو کردند وطبق یکی ازبندهای قرار داد هرکشوری که این قرارداد را یکطرف لغو کند باید جریمه ای پرداخت کند واینطور شد که ما درقضیه کرسنت متحمل ضررهایی شدیم واینچنین قرارداد مفیدی که در دولت خاتمی بسته شد ودر دولت احمدی نژاد لغو شد واین گرفتاری ها پدید آمد و این گازها نیز همچنان دارن بلا استفاده میسوزند
درپایان این منظره تعدادی از دانشجویان سئوالاتی را مطرح کردند که مناظره کنندگان جوابهایی رابه آنها ارائه دادند