طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابات در دستور کار مجلس قرار گرفت

خورنا نمایندگان مجلس با تغییر دستور کار جلسات علنی و بررسی با اولویت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان تقاضای جمعی از وکلای ملت با تقاضای تغییر دستور کار جلسات علنی مجلس و بررسی با اولویت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

بهارستان‌نشینان با ۱۴۲ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن علنی با در دستور کار قرار دادن طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس موافقت کردند.

در جریان بررسی این تقاضای تغییر دستور مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس طی سخنانی اظهار داشت: ۱۳۳ نفر از نمایندگان به فوریت این طرح رای دادند و در کمیسیون شوراها این طرح مورد بررسی قرار گرفت و اکنون نیز تقاضای تغییر دستور آن مطرح اس چرا که انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح است و دولت باید تکلیف خود را بداند.

وی ادامه داد: اگر قوه مقننه قوی داشته باشیم و نمایندگان به وظیفه اصلی خود عمل کنند، کشور درست اداره می‌شود.

در ادامه قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد به عنوان مخالف این تغییر دستور گفت: ورود مجدد مجلس به جزئیات این موضوع به روند قانونگذاری و نظارت لطمه می‌زند. همچنین سوالات اساسی در مورد طرح وجود دارد که اگر انتخابات استانی شود قرار است افراد چگونه در استان رای کسب کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما افراد با پایه و خاستگاه مدنی که از دل مردم سرچشمه بگیرند وجود ندارند و تاکنون احزاب با دولت‌ها آمده‌اند و با رفتن آنها هم به کار خود پایان داده‌اند. بنابراین با این شرایط اگر انتخابات استانی شود برای کسب رای باید به گروه‌های بانفوذ و افراد سرمایه‌گذار وابسته شد تا تبلیغات اساسی صورت بگیرد. همچنین اگر انتخابات استانی شود یک نماینده نمی‌تواند به همه روستاهای یک استان سر بزند.

همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس در موافقت با این تغییر دستور، گفت: این تغییر دستور به این دلیل مطرح شده که جامعه در ابهام نماند که انتخابات استانی برگزار می‌شود یا خیر؟

وی افزود: استانی شدن انتخابات سبب می‌شود که نمایندگان بیشتر به امور استانی و ملی برسند و همچنین موضوع بسترساز حزبی شدن انتخابات نیز است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: طبق این طرح اگر کسی بخواهد نماینده شود باید ۱۵ درصد رای حوزه انتخابیه را به دست بیاورد و در استان نیز بیشترین رای را داشته باشد.