گفتگوی ویژه با سرپرست کتابخانه های عمومی استان خوزستان

خورنا منصور کوهی رستمی ،سرپرست اداره ی کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد از شهریورماه سال جاری تا کنون گفت :
همواره سعی شده تا فضای توسعه و رشد کتاب و کتابخوانی در استان خوزستان حفظ شود و در این راستا تجهیز و راه اندازی چند کتابخانه توسط مجموعه ی اداره ی کل کتابخانه های استان خوزستان انجام شده است.
وی از پروژه های کتابخانه ای که از زمان دریافت حکم سرپرستی اجرا شده است به کتابخانه ی شهرک ۵ گتوند، تجهیز و راه اندازی کتابخانه ای در منطقه ی سادات حسینی دهدز، همچنین راه اندازی بخش کودک در کتابخانه ی شهید مطهری رامشیر و تجهیز و راه اندازی کتابخانهی کودکان امید ویژه ی کودکان و نوجوانان نابینا در محل کتابخانه ی مرکزی اهواز واقع در جاده ی ساحلی اشاره کرد .
منصور کوهی رستمی در عین حال خاطر نشان کرد که در هفته ی کتاب و کتاب خوانی، کتابخانه ی روستای عنبر در مسجد سلیمان افتتاح شد و کلنگ زنی کتابخانه ای در غیزانیه ی اهواز نیز انجام شده است.
سرپرست اداره ی کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی این اداره ی کل نهادینه کردن فضا و گفتمان کتاب و کتابخوانی است ، گفت :
امسال بنا به تاکید مقام معظم رهبری بر مباحث فرهنگی سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامگذاری شده است و یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه در جامعه، خصوصا در میان جوانان و نوجوانان است. لذا برنامه هایی که امسال در هفته ی کتاب و کتاب خوانی انجام شد بسیار گسترده تر و متفاوت تر از سال های پیش بود. وی افزود : در طی این هفته موفق شدیم ۱۹ نمایشگاه کتاب در استان خوزستان دایر کنیم و طی مراسمی ویژه در کتابخانه ی مرکزی اهواز نمایشگاه کتابی با بیش از ۵ هزار جلد کتاب توسط آیت الله شفیعی در هفته ی کتاب و کتاب خوانی افتتاح شد.
وی با اشاره به نواختن “زنگ کتابخوانی” در کلیه ی مدارس استان خوزستان در اولین روز از آغاز هفته ی کتاب و کتابخوانی ، خاطر نشان کرد :
برای اولین بار در استان خوزستان با همکاری اداره ی کل آموزش و پرورش و معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری زنگ کتاب و کتاب خوانی زده شد.
سرپرست اداره ی کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان اقدام دیگراین اداره ی کل در هفتهی کتاب و کتابخوانی را دعوت از محمدحسین رجبی دوانی، صاحب اثر یاد سرمستان ذکر کرد و حضور این پژوهشگر عرصه ی پژوهش و نقد را افتخاری در کارنامه ی برنامه های هفته ی کتاب و کتابخوانی دانست . و در کنار این ۲۲ کتاب از نویسندگان بومی در سطح استان معرفی و نقد شد.
وی در عین حال برگزاری بیش از ۱۳ مسابقه ی کتابخوانی آن لاین از طریق شبکه کتابخوانان حرفه ای که بزرگترین شبکه اجتماعی کتاب محور کشور است در سطح استان خوزستان خبر داد. اظهار داشت این یک مسابقه بزرگ کتابخوانی استانی از کتاب ” من و کتاب ” مقام معظم رهبری که دغدغه های ایشان درباب کتاب و کتابخوانی است با همکاری استانداری، و چند شرکت بزرگ استان از جمله فولاد، ملی حفاری و شرکت نفت در حال برگزاری است.
یکی از نکات مثبت و بارز این هفته نگاه و توجه جدی مسولین صدا و سیمای مرکز خوزستان بوده است که برنامه های متعدد و متنوع و جدیدی که عمدتا در سطح کشور بی نظیر بوده اند را به نمایش گذاشتند. درج لحضه به لحظه اخبار، میزکردهای علمی متعدد، گفتکوهای ویژه و … از مهم ترین فعالیت های
رسانه ای بوده اند. ضمن اینکه خبرنگاران، روزنامه نگاران، خبرگزاری ها، روزنامه های محلی امسال بسیار ویژه و شایسته تقدیر فضا و گفتمان کتاب و کتابخوانی را در سطح استان ترویج و اشاعه داده اند.
منصور کوهی رستمی ، یکی دیگر از برنامه های مثبت هفته ی کتاب و کتابخوانی را توجه به قشر کتابدار و ارتقاء منزلت آنان دانست و گفت :
براساس رویکردی که در سطح کشور و به تبع آن در استان خوزستان مبنی بر توجه به قشر کتابدار وجود دارد برای اولین بار در استان خوزستان، دو تن از کتابداران استان در برنامه¬ی زنده ی صدا و سیمای خوزستان حضور پیدا کردند و در خصوص کتاب و کتابخوانی به ارائه ی دیدگاه های خود پرداختند . وی در عین حال از حضور پررنگ مسئولین استان در مراسم بزرگداشت هفته ی کتاب و کتابخوانی و تقدیر از کتابخوانان ، کتابداران و خیرین تشکر و قدردانی کرد.
با توجه به تغییرات اساسی در نگاه و سبک مدیریتی نهاد کتابخانه های عموم کشور که مبتنی بر کتابدار و کتابخانه محوری است. امیدوارم با رفع مشکلات معیشتی کتابداران، شاهد گسترش و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان عزیزمان باشیم. هر چند کتابداران عزیز علی رغم تمامی مشکلاتی هیچگاه در انجام وظیفه و رسالتشان کوتاهی نکرده اند و این مدیران هستند که باید برنامه هایی را جهت ترویج کتاب و کتابخوانی تدوین و ارایه نمایند.
وی در عین حال برنامه های آتی کتابخانه های عمومی استان را توجه جدی و برنامه ریزی به منظور کیفی سازی کتابخانه ها و ارتقائ وضعیت کتابخانه های موجود استان، توجه جدی به عضو یت و فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی ، تمرکز و توجه بر خانواده محور کردن کتاب در استان و آشتی دادن کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی در دنیای پر جاذبه نور و تصویر و فن آوری، پژوهش محور کردن فعالیتها و برنامه های کتاب و کتابخوانی در استان ،توانمندسازی و ارتقائ منزلت اجتماعی، ارتقاء سطح تحصیلی، مهارتی و ارتباطی کتابداران همچنین برنامه ریزی جهت افزایش سرمایه ی اجتماعی (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی) کتابخانه های عمومی استان ذکر کرد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *