مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

واحدهای به شدت آسیب دیده از ویروس کرونا تسهیلات می گیرند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از اعطای تسهیلات به واحدهای به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، در جلسه اعطای تسهیلات به واحدهای به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ضوابط برخورداری واحد کسب و کار از تسهیلات مطرح شد.

ارسلان غمگین در حاشیه این‌ نشست اظهار کرد: واحدهای کسب و کار (آسیب دیده و آسیب دیده تعطیل شده به دستور دولت) که در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی دارای لیست بیمه بوده و دارای شرایط زیر هستند، می توانند در سامانه ثبت نام کنند و مشمول دریافت تسهیلات کرونا شوند.

وی افزود: واحدهایی که در سال گذشته فعال بودند و همچنان فعال هستند و نیز کسب و کارهای آسیب دیده تعطیل شده به دستور دولت تا فراهم شدن بازگشایی مجدد آنها از این بند مستثنی هستند تا امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود.
غمگین ادامه داد: آن دسته از شاغلان که از بیمه بیکاری بهره‌مند نشده باشند می توانند از این تسهیلات برخوردار شوند.

وی ادامه داد: تسهیلات به ۱۴ رسته به شدت آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت می شود. این رسته ها عبارتند از: تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران، بوفه، طباخی، تالار پذیرایی، قهوه خانه، ساندویچی و موارد مشابه، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمانپذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بومگردی و موارد مشابه، حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری (اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی)، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز، باشگاه ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای، مرکز تولید و توزیع صنایع دستی، موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت که در حوزه های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند، آموزشگاه های رانندگی، آرایشگاه و سالن زیبایی، گرمابه، واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی: مراکز تولید محصولات گلخانه ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان درباره شرایط پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب و کار، اظهارکرد: مبلغ تسهیلات سهم استان یک هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان است که ۱۹ بانک ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، پارسیان، پاسارگاد، انصار، اقتصادنوین، سینا، آینده، شهر، حکمت، کوثر، موسسه ملل، کارآفرین، سامان و گردشگری به عنوان موسسات عامل پرداخت کننده انتخاب شده اند.

وی افزود: برای واحدهای کسب و کار به ازای هر شاغل، یکصد و بیست میلیون ریال تعیین می‌شود که ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه های دستمزد و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه های عملیاتی مرتبط با کسب و کار است.

غمگین گفت: برای واحدهای کسب و کاری که در رسته های تعطیل شده بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا قرار دارند، به ازای هر شاغل یکصد و شصت میلیون ریال تسهیلات تعیین می شود و ۵۰ درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه های دستمزد و ۵۰ درصد آن برای سایر هزینه های عملیاتی مرتبط با کسب و کار است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برای رانندگان مسافربری (خویش فرمای بیمه پرداز) مبلغ ۶۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد تعیین می شود که صد درصد آن در یک مرحله به فرد پرداخت خواهد شد و مدت بازپرداخت تسهیلات (با احتساب دوره تنفس) ۲۴ ماه از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹ تعیین می شود. سود دوره تنفس از زمان پرداخت تسهیلات تا ابتدای مهرماه محاسبه و به مبلغ بازپرداخت اقساط اضافه می شود.

وی خاطر نشان کرد: واحد کسب و کار متقاضی دریافت تسهیلات از محدودیت های مربوط به بدهی غیر جاری متقاضی و ذی نفعان، رعایت نسبت مالکانه، مفاد شیوه نامه رعایت شاخص های مالی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک های دولتی به منظور بهره مندی از تسهیلات و چک برگشتی (که از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۳۱ خرداد ماه سال جاری ایجاد شده است. مقرر در ماده ۵ مکرر الحاقی قانون صدور چک، (به استناد مصوبه جلسه ۲۶ اسفند ماه سال ۹۸ ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا) مستثنی بوده و موسسات اعتباری موظف به رعایت آن است.

غمگین درباره فرآیند اعطای تسهیلات تشریح کرد: ارسال پیامک به متقاضیان کارفرمایی و خویش فرمایی مشمول (بر اساس شماره تلفن های موجود صاحبان واحدهای کسب و کار در سازمان تامین اجتماعی)، ثبت نام واحد کسب و کار حقیقی یا حقوقی برای تسهیلات در سامانه کارا به نشانی www.kara.mcls.gov.ir (قسمت تسهیلات کرونا)، بررسی درخواست های ثبت شده توسط دستگاه بخشی و در صورت تایید ارسال به بانک های عامل.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: دستگاه های اجرایی مطابق شیوه نامه باید شناسایی واحدهای کارفرمایی و خویش فرمایی، بررسی وضعیت بنگاه های آسیب دیده و وضعیت شاغلان بنگاه و سقف تسهیلات درخواستی متناسب با اندازه بنگاه، رعایت سقف منابع پیش بینی شده برای رسته های مرتبط با دستگاه، بررسی واحدهای کسب و کار متقاضی تسهیلات که در سامانه کارا ثبت نام کرده اند و اعلام تأیید آن در صورت واجد شرایط بودن را ظرف مدت حداکثر ۳ روز کاری از طریق ثبت در سامانه و همچنین اعلام دلایل رد درخواست در مورد واحدهای کسب و کاری که در خواست‌شان رد می شود.

وی افزود: موسسات اعتباری حداکثر ظرف مدت یک هفته از زمان مراجعه واحد کسب و کار و تکمیل مدارک و مستندات لازم، نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. درصورت تکمیل نشدن مدارک و مستندات، حداکثر ظرف دو هفته از زمان معرفی واحد کسب و کار نسبت به اعلام رد درخواست واحد کسب و کار با دلایل آن در سامانه اقدام شود.

غمگین در پایان گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با عنایت به وظیفه ذاتی، با پایش و کنترل های میدانی بر تثبیت و اشتغال ایجاد شده و حفظ اشتغال بنگاه ها و مصرف صحیح منابع پیش بینی شده نظارت می کند.