مدیرکل بهزیستی خوزستان:

امکان تردد معلولین در بیشتر مطب‌های پزشکی اهواز وجود ندارد

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در حال حاضر بسیاری از مطب‌های پزشکان اهواز در ساختمانهای قدیمی و بدون آسانسور قرار دارند و یک معلول و جانباز به تنهایی و‌ بدون کمک یک همراه نمی‌تواند به آنها تردد کند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در نخستین همایش مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین و جانبازان استان که امروز پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۹۸ در مجتمع فجر اهواز برگزار شد ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﺻﺪﯾﻘﯽ ﺭﺍﺩ ضمن تاکید بر ایجاد فرصت‌های مساوی برای معلولین در سطح جامعه گفت: فرصت مساوی به معنای ساخت بانک، اتوبوس، ورزشگاه و سینمای اختصاصی برای معلولین نیست بلکه معنای آن ساخت امکان و تجهیزاتی است که علاوه بر افراد سالم، معلولین نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان یادآور شد: فاصله بین سالم بودن و معلولیت تنها یک لحظه آنی است و هیچ تضمینی وجود ندارد که انسان به راحتی و در یک اتفاق ساده دچار معلولیت‌های جسمی و حرکتی نشود.

وی بیان داشت: علاوه بر معلولین که نزدیک به ۱۰ درصد افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند برخی افراد با ویژگی خاص مثل سالمندان، زنان حامله و کودکان نیز به شرایط خاصی برای تردد نیاز دارند که باید شرایط رفاهی آنها نیز در سطح جامعه مساوی با افراد سالم در نظر گرفته شود.

صدیقی راد با بیان اینکه بحث مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولین قدمتی طولانی دارد اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای دنیا تصمیم گرفتند که در ساختمانهای قدیمی و جدید خود تغییراتی را برای سهولت تردد معلولین جسمی و حرکتی ایجاد کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در ادامه بر لزوم مناسب‌ سازی ساختمانهای قدیمی استان تاکید کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی استان باید تا زمانی که وضعیت مناسب سازی ساختمانهای جدید مشخص نشده است پایان کار این ساختمانها زا امضا نکنند.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر بسیاری از مطب‌های پزشکان اهواز در ساختمانهای قدیمی بدون آسانسور قرار دارند و یک معلول و جانباز به تنهایی و‌ بدون کمک یک همراه نمی‌تواند به آنها تردد کند.

صدیقی راد با بیان اینکه تنها نزدیک به ۳۰ درصد از ساختمانهای کشور برای معلولین و جانبازان مناسب سازی شده‌ است اظهار کرد: یک کمیته مناسب‌سازی فضای شهری در حال حاضر در استان تشکیل شده است که این کمیته با مراجعه به ادارات مختلف آنها را براساس یکسری شاخصه‌های عمومی و خاص ارزیابی کرده و‌ به آنها نمره‌‌ می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: شناسایی وضعیت مناسب‌سازی نزدیک به ۳۰ درصد از اماکن عمومی و ادارات استان، تشکیل کمیته مناسب ‌سازی در استان به ریاست معاونت عمرانی استانداری، برگزاری دوره‌های آموزشی مخصوص، تشکیل ۳۰ کمیته شهرستانی به ریاست فرمانداران و همچنین برگزاری همایشهای کشوری و غیره از جمله اقداماتی است که تاکنون در راستای مناسب‌سازی فضاهای شهری استان برای معلولین و جانبازان صورت گرفته است.

وی در مورد سامانه معبر گفت: معلولین و جانبازان در هنگام مراجعه به ادارات و دستگاههای مختلف اگر به موردی برخورد کردند که مناسب‌سازی ساختمانی در آنها صورت نگرفته است می‌توانند با ارسال پیامکی به این سامانه، دبیرخانه کمیته مناسب‌سازی استان را از وضعیت این اداره یا دستگاه مطلع سازند.

صدیقی راد در پایان با بیان اینکه ۸۰ هزار معلول در سطح استان اقدام به تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی کرده‌اند اظهار کرد: در قانون حمایت از حقوق معلولین به صراحت تاکید شده است که شهرداریها، نهادها و ارگانهای دولتی موظف و‌ مکلف هستند که در زمینه مناسب‌سازی فضاهای ساختمانی خود برای معلولین و جانبازان اقدامات مقتضی را انجام دهند و اگر در این زمینه کوتاهی کنند مجازات جریمه تا حبس در مورد آنها اعمال خواهد شد.