مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب در گفتگو با خورنا عنوان کرد:

“عماکو” نخستین شرکت طراح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیکی در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) عنوان کرد: مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک که برای اولین بار در خاورمیانه و کشور توسط شرکت داخلی عماکو صورت گرفته است یک کار بسیار نوینی است که نه تنها مورد تایید بالاترین مقامات HSE شرکت ملی نفت قرار گرفته بلکه اداره محیط زیست هر منطقه‌ای که چاه‌ نفت در آنجا حفاری می‌شود نیز آن را تایید کرده است.

پویان رحمتی در حاشیه نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت و حفاری خوزستان در گفتگو با خبرنگار خورنا گفت: عماکو یک شرکت فعال در زمینه نفت، عمران و محیط زیست است که در بحث نفت، گاز و ساختمان نیز دارای رتبه است.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) عنوان کرد: مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک که برای اولین بار در خاورمیانه و کشور توسط شرکت عماکو صورت گرفته است یک کار بسیار نوینی بوده که نه تنها مورد تایید بالاترین مقامات HSE شرکت ملی نفت است بلکه ادارات محیط زیست مناطقی که چاه‌های نفت در آنجا حفاری می‌شوند نیز پاکی این چاه‌ها را تایید کرده است.

وی بیان کرد: وقتی یک دکل حفاری برپا می‌شود به یکسری سیالات حفاری و آب نیاز دارد که این سیالات و آب پس از استفاده شدن در عملیات حفاری به گودالی تحت عنوان گودال پسماند وارد شده و‌ به مرور زمان محیط زیست و حیات وحش منطقه را با خطرات جدی مواجه می‌کنند.

رحمتی گفت: هر دکل حفاری به طور میانگین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه پسماند مایع تولید می‌کند که ما در این روش ابداعی حدود ‌۹۰ درصد آب موجود در این پساب‌های آلوده را دوباره به چرخه حفاری وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) اظهار کرد: در این روش مایعات و جامدات به طور جداگانه تصفیه بیولوژیکی می‌شوند. یعنی پسماندها و پسابهای ناشی از حفاری پس از ریخته شدن در یک محوطه چند بخشی دارای زهکش، مایعات و جامدات آنها تا حد زیادی از هم جداسازی می‌شوند.

وی تصریح کرد: روش کار به این صورت است که پسماند و پساب‌های حفاری ابتدا به یک محوطه چند بخشی دارای زهکشی ریخته شده و مایعات از بخش جامدات تا حد زیادی جدا می‌شود. سپس این مایعات به مخازن سیلکونی بزرگ منتقل شده تا تصفیه شیمیایی در آن انجام و دوباره به چرخه حفاری بازگردانده شوند؛ این مخازن به علت طراحی خاصی که دارند نوعی گرداب آزاد ایجاد می‌کنند که این عمل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت مواد شیمیایی تصفیه آب می‌شود.

رحمتی ادامه داد: لجن و جامدات باقیمانده نیز که شامل گل و کنده‌های حفاری است در ادامه توسط یک فناوری ابداعی شرکت بر روی آنها سیستم کمپوستینگ ایجاد می‌شود. یعنی این جامدات با باگاس نیشکر که یک پسمانده آلوده کننده محیط زیست است مخلوط شده و به یک کمپوست یا خاک قابل رهاسازی و کشت در محیط زیست تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) اظهار کرد: صفر تا صد این پروژه توسط شرکتهای بومی خوزستان انجام شده و کاملا ایرانی بوده و هیچ نیازی به مواد و تجهیزات خارجی ندارد.

وی ضمن اشاره به مخازن ساخته شده در این طرح گفت: این مخازن راندمان دو تا سه برابری نسبت به نوع خارجی دارند و قیمت آنها نیز یک بیستم نمونه خارجی است کما اینکه قابلیت برپایی و اجرا در کلیه مناطق تالابی، کوهستانی و بیابانی را نیز دارند.

رحمتی سود دهی طرح مدیریت پسماند مواد حفاری به روش بیولوژیک را بسیار بالا دانست و ‌تصریح کرد: هزینه اجرای این طرح دانش‌بنیان به صورت مستقیم ۵۰ درصد و به صورت غیر مستقیم صدرصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) افزود: البته خبرهایی رسیده که تا فردا یک‌ تفاهنامه‌ در این زمینه با مناطق نفتخیز جنوب امضا خواهد شد که امیدواریم این مسئله به نتیجه رسیده و بتوانیم در این زمینه برای خوزستان مثمر‌ثمر باشیم.

وی خاطر‌نشان کرد: از آنجایی که باکتریهای استفاده شده در این طرح به علت بومی خوزستان بودن در مقابل دما و شوری زیاد مقاوم هستند و هیچگونه حساسیتی در این موارد از خود نشان نمی‌دهند لذا ما توانایی داریم که در تمامی مناطق ایران عملیات مدیریت بیولوژیک پسماندهای حفاری را به خوبی انجام دهیم.

رحتمی با بیان اینکه طرح ما در مجله UN به چاپ رسیده است اظهار کرد: در حاضر در این زمینه مکاتباتی با کشور عراق کرده‌ایم و با نفت و گاز بصره نیز به صورت مفصل مذاکرات و رایزنی‌هایی داشته‌ایم کما اینکه از بولیوی هم درخواست کار داریم.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) گفت: مشکلی که ما برای کارکردن در بصره داریم بیشتر گمرکی است زیرا هنوز مشخص نشده است که اگر باگاس را به این منطقه انتقال دهیم هزینه گمرک و حمل و نقل آن چگونه محاسبه می‌شود. البته شرکت عراقی مشتاق بوده و قول همکاری داده است زیرا شرکتهای خارجی موجود در آنجا با قیمتی پنج برابری نسبت به ما مدیریت پسماند را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تاثیرات منفی تحریمها بر روی عملکرد شرکت‌های بومی دانش‌بنیان اظهار کرد: وقتی که اجازه باز کردن حساب و مراودات بانکی با خارج از کشور را نداشته باشیم و مجبور به نقل و انتقال پول به صورت چمدانی و زیر میزی باشیم که ریسک بالایی دارد مسلم است که تحریمها دست و پای شرکت‌هایی مثل ما را تا حد زیادی خواهد بست.

رحتمی بیان کرد: با توجه به آیین‌نامه آلودگی‌های نفتی مورخ سال ۱۳۸۸ که به صراحت گفته که این آلودگیها باید به روش بیولوژیک تصفیه و روی آنها درختکاری و گلکاری شود هیچ شرکت داخلی در حال حاضر نمی‌تواند رقیبی برای ما باشد مگر اینکه از لابی و رانت قوی بهره‌مند باشد.

مدیرعامل شرکت عمران آسایش جنوب (عماکو) در پایان ابراز امیدواری کرد که بیشتر موانع اداری پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری شرکت‌های دولتی برداشته و روند فعالیت‌ها در این زمینه هرچه بیشتر تسهیل‌تر شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناصر موسویان سلام من موسویان هستم وهر درخواستی که داری یا وسایل پسماند اگر خرید داری بنده تامین گنندی ابزار پسماند هستم شماره تماس 09338203779