مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ مطرح کرد:

تکذیب خسارت به ۱۲ هزار تُن گندم در استان خوزستان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ خبر تلف شدن 12 هزار تن گندم در استان را تکذیب کرد.

به گزارش خورنا سیاوش حسین پور ضمن اعلام این مطلب تصریح کرد: از کل گندم خریداری شده، ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن باقی مانده است که حدود ۲ هزار تن افت رطوبتی است که یک مسئله طبیعی در نگهداری گندم است. ۳۸۰۰ تن گندم سالم از این مقدار از سیلوها خارج شد. در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ تن گندم در سیلوها باقی مانده است که در حال بررسی سلامت این میزان گندم هستیم و تا روزهای آینده میزان دقیق خرابی گندم‌ها مشخص خواهد شد.
وی افزود: هر سال در مدت کوتاه کمتر از ۳ ماه بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان خوزستان خریداری می‌شود. بر طبق دستورالعمل ابلاغ شده گندم با رطوبت بیشتر از ۱۲ درصد نباید خریداری شود با توجه به بارندگی‌های امسال رطوبت گندم مقداری بالا رفت ولی به دلیل کمک به کشاورزان گندم‌ها در استان خریداری شد. همچنین گندم باید در سیلوهای استاندارد نگهداری شود و به همین دلیل امسال برخی مراکز غیراستاندارد را بستیم که متأسفانه با فشار برخی افراد مجبور به بازگشایی مراکز شدیم و یکی از علل خرابی گندم نگهداری در مراکز روباز است.
حسین پور با اشاره به این‌که تأمین، توزیع، ذخیره‌سازی و فروش گندم در کشور بر عهده شرکت بازرگانی دولتی ایران است، اظهار کرد: وظیفه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ خرید تضمینی گندم از کشاورزان خوزستانی با نرخ تعیین‌شده از سوی دولت است. از سال ۹۵ علاوه خرید گندم خرید دانه‌های روغنی ازجمله کلزا در برنامه کار این شرکت قرار گرفت. محصول گندم خوزستان در ۷ سال گذشته از لحاظ کیفی و کمی رتبه اول کشور را دارد. همچنین از نظر دانه‌های روغنی رتبه دوم کشور به خوزستان اختصاص دارد.
وی افزود: میزان خرید گندم در سال ۹۷ یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۴۸ تن است. همچنین میزان خرید دانه‌های روغنی در سال ۹۷ در حدود ۳۲ هزار و ۷۰ تن است که در بحث دانه‌های روغنی نسبت به سال‌های گذشته شاهد افزایش چشم‌گیری بودیم.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ با اشاره به تولید رو به رشد گندم در خوزستان، اظهار کرد: ظرفیت‌های ذخیره‌سازی استاندارد گندم در استان پایین است و مراکز نگهداری گندم که استاندارد هستند، دور از دسترس کشاورزان هستند. به همین دلیل مجبور شدیم از مراکز روباز تعاون روستایی در مزارع کشاورزی که اکثر مواقع روباز هستند استفاده کنیم. با توجه به شرایط استان کارگروه توسعه سیلو سازی در استانداری با مدیریت معاونت اقتصادی استاندار شروع به کار کرد و با کارشناسی‌های صورت گرفته جانمایی لازم برای ساخت سیلو صورت گرفت.
وی گفت: تا قبل از سال ۹۳ ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان خوزستان ۹۰۰ هزار تن بود. از سال ۹۳ تا کنون در حدود ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد اضافه شده است که در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد گندم در استان خوزستان است. و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت ذخیره‌سازی در استان از طریق بخش خصوصی به ۲.۵ میلیون تن افزایش خواهد پیدا خواهد کرد.
حسین پور با اشاره به این‌که سرانه مصرف آرد هر فرد ایرانی ۷.۵ کیلو است، عنوان کرد: میزان مصرف گندم در کل استان خوزستان در حدود ۷۰۰ هزار تن است و بقیه گندم ذخیره‌سازی شده به استان‌های دیگر کشور ارسال می‌شود. گندم کیلویی ۱۳۳۰ تومان از کشاورز خریداری شد و کیلویی ۶۶۵ تومان جهت فروش به کارخانه‌ها ارسال می‌شود و برای مصرف آزاد پز با نرخ کیلویی ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد.
وی افزود: در چهار سال گذشته بالغ‌بر ۱۸۲ هزار و ۴۴۵ تن گندم از خوزستان به کشورهای خارجی صادر شده است. همچنین در سال ۹۶ از گندم دوروم خوزستان برای مصرف پاستا به ایتالیا صادر شد. درگذشته گندم به صورت ریلی و جاده‌ای صادر می‌شد، ولی برای اولین بار در خوزستان از راه دریا گندم صادر شد که نشان‌دهنده پتانسیل بالای استان خوزستان است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۴ با اشاره به افزایش تنوع نان در استان خوزستان در چند سال اخیر، تصریح کرد: در سال ۹۵ قراردادی میان شرکت غله بازرگانی دولتی ایران با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور برای آموزش نیروهای خبازی بسته شد. و به استان‌ها ابلاغ شد که در خوزستان ۱۲ هزار نفر ساعت آموزش‌های لازم به نانوایان داده شد.