در بازدید هیأت بلند پایه وزارت حمل و نقل و بنادر قطر از بنادر خوزستان مطرح شد:

گسترش مبادلات بازرگانی بین ایران و قطر با بهره گیری از ظرفیت ها، امکانات و تجربیات مجتمع بندری امام خمینی(ره)

خورنا|باقر گل فر:هیاتی مرکب از مقامات بلند پایه وزارت حمل ونقل و بنادر کشور قطر به منظور بازدید از بنادر خوزستان و آشنایی با توانمندی ها و ظرفیت های این بنادر وارد مجتمع بندری امام خمینی(ره) شدند.

بنابه گزارش خبرنگار خورنا به نقل از روابط عمومی، در جریان بازدید این هیأت، مدیرانی از سازمان بنادر و دریانوردی این هیات را همراهی کرده و در جریان مذاکرات و بازدید از مجتمع بندری امام خمینی(ره)، بندر خرمشهر، بندر آبادان آنان را با ویژگی ها و ظرفیت های مختلفشان آشنا کردند.

هیات قطری طی بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره) در معیت مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن بازدید از پایانه کانتینری بندرامام خمینی(ره)، با تاریخچه، فعالیت های جاری و طرح های توسعه ای آن با توضیحات مهندس دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان آشنا شد.

رئیس سازمان بنادر قطر پس از آشنایی با تاریخچه فعالیت این پایانه کانتینری از اواسط دهه پنجاه شمسی، قدمت و سابقه ی فعالیت های این پایانه را قابل توجه برشمرد.

کاپیتان عبداالله الخنجی در جریان بازدید از پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی مجتمع بندری امام خمینی(ره)، از پایانه ریلی تخلیه و بارگیری غلات دیدن کرده و با نوع فعالیت ها و حجم سرمایه گذاری ها و کارکرد این پایانه در این مجتمع بندری آشنا شده و در مصاحبه با رسانه ها در پاسخ به سوالی درباره هدف از بازدید خود، با اشاره به مرحله دوم بازدید خود از بنادر ایران، آشنایی با امکانات و ظرفیت های بنادر ایران عنوان کرده و از مهمان نوازی و استقبال گرم مدیران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تشکر نموده و آن را بسیار شایسته و دلگرم کننده توصیف کرد.

وی با اشاره به ویژگی بارز بندرامام خمینی(ره) به عنوان بندر کانونی تخلیه و بارگیری غلات، از حجم بسیار فعالیت های تخلیه و بارگیری در این بندر بزرگ تجاری اظهار شگفتی کرد.

الخنجی بهره گیری از تجارب ارزشمند بندر امام خمینی(ره) در زمینه تخلیه و بارگیری غلات و بررسی راه های همکاری به منظور گسترش مبادلات بازرگانی بین بنادر ایران و قطر را از اهم اهداف خود در بازدید از این مجتمع بندری عنوان نمود.

هیات بلند پایه قطری در ادامه بازدید خود از مجتمع بندری امام خمینی(ره) از پایانه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی که با مشارکت بخش خصوصی احداث و راهبری می شود، بازدید کرده و با نوع فعالیت های جاری و ویژگی های عملکرد این پایانه با توجه به همجواری آن با مرزهای کشور عراق و جایگاه این بندر در کسب رتبه نخست مرز ترانزیت خروجی از نزدیک مطلع شد.

بازدید از کارخانه روغن کشی نوید خلیج فارس در مجتمع بندری امام خمینی(ره) که با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث و راهبری می شود، از دیگر بخش هایی بود که هیات بلند پایه قطری از آن بازدید کرد و با ویژگی ها و کارکرد این کارخانه و تاثیر آن بر بازرگانی منطقه آشنا شد.

در نشست هم اندیشی هیات بلند پایه وزارت حمل و نقل و بنادر قطر با بازرگانان و سرمایه گذاران فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، ضمن تبیین نوع ویژگی ها و امتیازات بازرگانی و موقعیت این مجتمع بزرگ بندری، نحوه ی توسعه و گسترش همکارهای مشترک بازرگانی بین بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی و بنادر قطر بحث و بررسی شد.

کاپیتان عبدالله الخنجی در این نشست مشترک اظهار داشت: هدف اصلی ما از بازدید بنادر ایران، گشودن راه های ارتباطی تجاری بین بنادر قطر و ایران است و طی بازدید ما از بنادر جنوب ایران بسیاری از گره ها و مشکلات را رفع کردیم و با توجه به نزدیکی بنادر خوزستان و از جمله بندرامام خمینی(ره) به قطر، راه های گسترش همکاری بازرگانی با یکدیگر را گسترش می دهیم.

وی همچنین افزود: ضمن بررسی مزیت ها و ظرفیت های بندرامام خمینی(ره) در این بازدید، قصد داریم از توانمندی این بندر در زمینه تخلیه و بارگیری غلات و روغن های خوراکی بهره ببریم.

در جریان نشست هم اندیشی کاپیتان عبدالله الخنجی به معرفی و تشریح سه بندر مهم و بزرگ قطر دوحه، الرویس و حمد پرداخته و به فازهای توسعه و گسترش حجم ترافیک کالاهای در این بنادر اشاره کرد.

مهندس دریس نیز طی این نشست ، به معرفی فرصت های بازرگانی در بندر و پسکرانه های بندرامام پرداخته و اتصال به راه آهن سراسری و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی غلات از آسیای میانه به جنوب آسیا و شرق آفریقا، برخورداری از انبارهای سردخانه دار با ظرفیت بالا برای صادرات انواع سبزیجات و میوه جات و وجود بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در همسایگی پسکرانه ی این بندر را از مزیت های قابل توجه این برشمرد.

درویش زاده، مدیرکل راه آهن جنوب در این نشست به ظرفیت ها و توان ریلی کشور و به ویژه جنوب و طرح های توسعه ای در بخش بار و مسافر اشاره کرده و مزیت های بهره گیری از شبکه راه آهن را با توجه به اتصال به شبکه های راه آهن کشورهای همسایه و بنادر شمال و جنوب ایران، فرصت و ظرفیت بسیار ارزنده ای برای کشورهای همسایه و به ویژه قطر برای انجام مبادلات بازرگانی برشمرد.

موسی پور رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر نیز در این نشست مشترک با اشاره به افزایش مبادلات بازرگانی بین ایران و قطر به ۳۵۰ میلیون دلار پس از اعمال تحریم از سوی عریستان، افزود: با توجه ظرفیت های بازرگانی بالقوه در هر دو سو،این میزان قابل قبول نیست و می باید به رقم بزرگتری افزایش پیدا کند و با توجه پیشنهادی که در خصوص ترانزیت کالا های آسیا میانه از طریق بندرامام خمینی(ره) امکان یک جهش بزرگ در حجم مبادلات بازرگانی بین این دو کشور وجود دارد و این مهم به وسیله انعقاد تفاهم نامه های و قرارداد های همکاری مهیا می شود.

مهندس دریس در خصوص نتیجه نشست مشترک بین هیات بلند پایه قطری و مدیران بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، بازرگانان و سرمایه گذاران فعال در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، انعقاد تفاهم نامه همکاری برای بهره گیری از ظرفیت های ترانزیتی بندرامام خمینی(ره) در انتقال غلات آسیای میانه به قطر و همچنین با توجه به معرفی فعالیت های سرمایه گذران بخش خصوصی در بندرامام خمینی(ره)، ترغیب و تشویق سرمایه گذاران قطری برای فعالیت در ظرفیت های مهیا و مساعد سرمایه گذاری بندرامام خمینی(ره) از اهم نتایج حاصل شده طی این نشست عنوان نمود.

بازدید از بنادر خرمشهر و آبادان و دیدار و گفتگو با مدیران این بنادر و بازرگانان فعال در این دو بندر از برنامه های این هیات طی سفر به استان خوزستان بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *