اولین جلسه رسمی شورای شهر بندرامام خمینی ره در سال جدید

خورنا|باقر گل فر:برگزاری اولین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی (ره) با حضور اصحاب رسانه در سال جدید،  این جلسه به ریاست حسین عبیداوی با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، مسئولین ادارات راه و شهرسازی، آبفا، گاز و نماینده اداره برق و امور اداری شورا راس ساعت ۱۰ صبح در سالن اجلاس شورای اسلامی شهر تشکیل شد.

در ابتدا منصوری منشی شورا ضمن عرض سلام و احترام خدمت حاضرین و تبریک سال نو در خصوص جلسه رسمی توضیحاتی ارائه نمودند و متعاقب آن نیز رئیس شورا ضمن عرض سلام خدمت مدعوین و تبریک سال نو؛ سال حمایت از کالای ایرانی، در خصوص اهمیت تشکیل این جلسه و جلسات مشابه با دیگر ادارات سطح شهر به منظور ارائه گزارش عملکرد خود در سال گذشته و برنامه های سال جاری در راستای انجام هر گونه هماهنگی و برنامه ریزی پیش از اجرای برنامه ها و پروژه ها توضیحات خود را مطرح نمودند.

عبیداوی ضمن ابراز امیدواری برای داشتن سالی پر از موفقیت در راستای خدمات رسانی به مردم شریف و ولایتمدار بندر امام خمینی (ره) به خدمات ارائه شده ادارات در سال گذشته اشاره نمود و عنوان داشت: خدمات سال ۹۶ با وجود همه کاستی ها قابل توجه بودند و این شایسته تقدیر و تشکر است. وی همچنین به حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، حضور و مشارکت خوب مردم در اجرای مراسمات ملی-مذهبی و راهپیمایی های ۲۲ بهمن، روز جهانی قدس، ۹ دی و همچنین اقدامات خوب متولیان امر فرهنگ در اطلاع رسانی و آگاه نمودن مردم و از طرفی هوشیاری خود مردم در برگزاری مراسمی همچون آیین چهارشنبه سوری پرداخت و به نمایندگی از شورای شهر از مردم بندر امام خمینی (ره) قدردانی نمود.

عبیداوی در ادامه همچنین به اغتشاشات اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: شهر ما از معدود شهرهایی بود که وارد این بازی ها نشد و از این بابت اتحاد مردم و مسئولین بسیار خوب بود. وی تاکید کرد: در مجموع گزارشات واصله خبر از رضایتمندی نسبی مردم می دهد.

رئیس شورای شهر در ادامه بحث به نحوه دعوت از مسئولین ادارات پرداخت: همواره سعی کردیم در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی عمل کنیم. طبق قانون اینگونه جلسات تعاملی برای ایجاد هماهنگی و همکاری، مطالبه حقوق و انتظارت موجود بین ادارات مختلف سطح شهر می باشد.

وی ادامه داد: در هر صورت مخاطب اول مردم برای اعاده حقوق، خواسته ها و انتطارتشان شورای شهر است و ما خواسته یا ناخواسته ملزم به پاسخگویی هستیم و این امر تنها با پیگیری ها و تشکیل جلسات مداوم محقق خواهد شد.

در ادامه عبیداوی مجددا از پیگیری های خوب اداره راه و شهرسازی جهت آسفالت کوی آزادی، اداره ابفا جهت تکمیل طرح فاضلاب، اداره گاز جهت گازرسانی بسیاری از مناطق سطح شهر و اداره برق جهت همکاری در تقویت روشنایی و از طرفی شهرداری به خاطر خدمات دهی مطلوب در ایام نوروز تشکر و به عنوان یک انتظار از مجموعه شهرداری اضافه نمود: ان شاءالله خارج از مشکلات مالی که شهرداری با آن مواجه است بتوانیم شاهد تحقق برنامه های خوبی باشیم و این حق مسلم مردم این شهر است.

در ادامه هر یک از مسئولین حاضر در جلسه به ارائه گزارش عملکرد اداره خود پرداختند.

ایزدمنش؛ اداره راه و شهرسازی: شاید کار ما در سال گذشته برآیند فیزیکی نداشته باشد؛ در بخش زیرساختی ۳ فاز تعریف شده است: فاز اول که پروژه ۳۲ هکتاری است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. ۳ خیابان انجام نشده در اولین فرصت اجرا خواهد شد.
فاز دوم در دو بخش: بخش اول: کوی شهید حقگو (آزادی) که با همکاری خوب شهرداری اجرا شد به جز خیابان ۶ بدلیل مشکلات فاضلاب که آن هم با همکاری اداره آبفا قابل حل خواهد بود.

بخش دوم: سایت تندگویان: برای اجرای آسفالت این سایت توانستیم قیر مورد نیاز را دریافت کنیم و پیمانکار را موظف به اجرای کار در ۵ روز پایانی سال کنیم.

ایزدمنش در ادامه از همکاری پلیس راهور بندر امام خمینی (ره) جهت اجازه تردد بار ترافیکی در روز ۲۹ اسفند به منظور ادامه عملیات آسفالت سایت تشکر کرد.

و اما فاز ۳: در سال ۹۷ دستور کار ما برای آسفالت شامل ۵۸ هکتار، بخش های جزئی باقی مانده از دوفاز اجرا شده و در کنار آن طبق تفاهم نامه همکاری با شهرداری اجرای کلیه تعهدات فی ما بین خواهد بود.

طباطبایی؛ اداره برق: در سال گذشته اعتباری حدود ۳/۵ میلیارد داشتیم. اقداماتی شامل: توسعه شبکه برق در برخی نقاط، تامین برق روستایی، تعویض سیم های فرسوده از منطقه فاز ۳، اصلاح و تعویض پایه های برق شهری، اصلاح شبکه برق روستایی، اصلاح و تقویت شبکه برق شهری، تامین برق صنایع و اجرای سیستم‌های برق آپارتمانی و همچنین اصلاح و توسعه روشنایی مسکن مهر را داشتیم که به علت پراکندگی نیاز به اعتبار نسبتا بالاتری بود. اصلاح روشنایی بولوارهای مسکن مهر، چمران (سابیر)، ۴۰۰ واحد بندر و موارد دیگر نیز ازدیگر اقدامات بود.

نکته حائز اهمیت اینکه در بحث توسعه روشنایی ضعف زیادی داریم به ویژه در مسکن مهر به دلیل اینکه حتی معابر هم مشخص نیست. و لذا به جهت جلوگیری از دوباره کاری و هدر رفت هزینه باید از پیش این گذرگاه ها برای اجرای پایه های برق مشخص شوند.

در سال جدید هم پروژه های مفصلی در دستور کار داریم که در صورت تخصیص اعتبار پیش بینی شده محقق خواهند شد. از جمله: اصلاح روشنایی بولوار آیت الله خامنه ای، کوی شهید دستغیب، ادامه بولوارهای چمران(سابیر) و آیت الله طالقانی، منازل کافرا و برخی مناطق دیگر

چعبی؛ اداره گاز: ۹۵ درصد شهر را زیر پوشش گاز رسانی بردیم. در حال حاضر ۱۵۰۰۰ مشترک گاز داریم یعنی بیش از مجموع دو شهرستان هندیجان و رامشیر و این در حالی است که هنوز شهرستان نیستیم و لذا بسیاری از امکانات و امتیازات مربوط به شهرستان ها جهت تامین امنیت این تعداد مشترک گاز و پاسخگویی به همه آن ها شامل حال شهر ما نمی شود. اما ما برای خدمت رسانی به مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم.

در سال گذشته ۴ کیلومتر شبکه گاز رسانی نقاط پراکنده داشتیم. به این دلیل که تمامی خیابان های اصلی و طویل از پیش انجام شده اند و این تنها مربوط به معابر جدید، مسکن مهر و ساخت و سازهای جدید بودند.

در کوی شهید حقگو (آزادی) هم که ۱۰ روز پیش از اجرای آسفالت معابر آن نسبت به علمک گذاری منازل اقدام و در حال حاضر بالای ۹۵ درصد مشترک گاز هستند.

در سال جدید: ۵ کیلومتر شبکه پیش بینی شده که مربوط به ورودی شیلات، مسکن مهر، انتهای منازل شاهد و برخی مناطق دیگر هست. همچنین تقاضای خط پایداری دادیم که از دستغیب به سمت راه آهن خواهد بود. این امر باعث می شود که در صورت بروز اتفاق، گاز کل شهر قطع نشود.

انتظار اداره گاز از مجموعه شهرداری و شورا: همکاری لازم را جهت مجوزات حفاری با ما داشته باشید.

نیک نژاد؛ اداره آبفا: در سال گذشته لوله گذاری و توسعه شبکه آب داشتیم. در بخش هایی از کوی اباذر، فاز یک، فاز ۴ لوله گذاری جهت آب آشامیدنی داشتیم. کوی شهید دستغیب و به ویژه خیابان انصار را بعد از ۸ سال به شکل کامل لایروبی کردیم. همین کار را در فاز ۴ هم انجام دادیم. در حال حاضر می‌توانید نسبت به پر کردن جوی های روباز اقدام نمایید.

همچنین ۱۲۳۲ مورد تماس تلفنی جهت شکستگی و ۱۳۶۷ مورد انسداد و گرفتگی لوله داشتیم که نسبت به آن ها اقدام کردیم.

خطوط خروجی و مسیر هدایت فاضلاب برخی مناطق همچون فاز یک، گمرک، بلال ۱ تا ۱۰ و موارد دیگر را اجرا کردیم.

در سال جدید: ۸ کیلومتر توسعه شبکه آب دیده شده است. از آنجائیکه ممکن است تایید طرح توسعه زمان بر باشد، اداره زودتر وارد عمل خواهد شد. خیابان ۶ کوی آزادی هم در این طرح خواهد بود. برای مسکن مهر به شکل مجزا اعتبارات تخصیص داده شده است. البته شبکه فاضلاب کامل است و تنها نیاز به دو تلمبه خانه داریم.
در بحث مجوزات شهرداری همکاری بسیار خوبی با ما داشت و امید است این تعامل ادامه پیدا کند.

عبیاوی؛ شهردار: جای بسی خوشحالی است که این جلسه با همت شورای شهر در ابتدای سال جهت هماهنگی دستگاه های اجرایی و آگاهی از برنامه های ادارات به منظور جلوگیری از موازی کاری، دوباره کاری و هدر رفت هزینه ها تشکیل شده است.

در ۵ ماه گذشته: به دلیل اینکه بودجه هر سال و تعریف برنامه ها و پروژه ها در ماه های پایانی سال گذشته مصوب می شود و از طرفی بدلیل مشکلات مالی قابلیت اجرای پروژه های بزرگ یا تعریف پروژه ای جدید در زمان روی کار آمدن بنده نبود. شاید کار ما در ترمیم و بهسازی برخی پارک ها خلاصه شود.

اما با همت و تلاش همکاران در شهرداری با تعاملی که با اداره راه و شهرسازی داشتیم توانستیم بعد از گذشت ۳۰ سال اسناد شهرداری را بررسی نموده، برخی املاک را که فاقد سند مالکیت بودند سند دار کنیم.
یک اتفاق خوب دیگر واگذاری ۵۰ هکتار زمین جهت احداث پارک و نمایشگاه دائمی به شهرداری بود که به صورت فازبندی کار در حوزه فضای سبز اجرا خواهد شد. وظیفه می دانم که در رخداد این اتفاق مراتب تقدیر و تشکر خود را از اداره راه و شهرسازی، شورا و شهرداری اعلام نمایم.

شاهد بر فقر فضای سبز در بندر امام (ره) ظرفیت محدود شهر برای پذیرش میهمانان نوروزی بود که ما را ملزم به بهسازی دو پارک بزرگ خطی (گلستان) و پارک ساحلی که مدت ها رها شده بود نمود.

در پارک ساحلی: هرس، کاشت گل و نهال، تخلیه و آبگیری مجدد دریاچه مصنوعی برای اولین بار در مدت ۲۰ روز که در ایام نوروز مورد استقبال بسیار قرار گرفت. بهسازی فنی در زمینه اسفالت ورودی و خروجی پارک- ترمیم و اجرای کفپوش و جدول گذاری، تعمیر و تقویت روشنایی پارک، رنگ امیزی المان و مبلمان پارک، تعمیر و بازسازی سرویس های بهداشتی، بازسازی کلیه سرویس های بهداشتی سطح شهر با هزینه محدود، تعمیر و راه اندازی کلیه وسایل بازی برقی پارک خلیج فارس و اخذ گواهی استاندارد واقعی این دستگاه ها برای اولین بار به صورت مکتوب از دیگر اقدامات انجام شده بود.

در حوزه فضای سبز شاهد تحولات خوبی بودیم. اکثر بولوارهای مورد هدف ما احیا و کاشت در آن ها انجام شد. این به معنای این نیست که دیگر مشکلی در فضای سبز نداریم شاید به طور تقریبی اگر بخواهیم آنچه خواست ماست محقق شود با اجرای کار تا ۶ سال آینده نمود عینی پیدا کند.
در برخی میادین متناسب با منطقه نسبت به نصب المان اقدام کردیم. مانند المان میدان عدالت یا تپه موصوف به جرف الملح که با اجرای طرح صخره از آن وضعیت نامناسب خارج کردیم. در روند تکمیل طرح کار نورپردازی و حوضچه آن هم انجام خواهد شد.
در حوزه آسفالت برخی لکه گیری ها انجام شد. آسفالت کوی شهید حقگو (آزادی) نیز طبق تفاهم نامه با اداره راه و شهرسازی اجرا شد.
در بحث تجهیز حمل و نقل ناوگان درون شهری با اجرای کامل تفاهم نامه ای که قبلا با سازمان همیاری ها منعقد شده بود اما ابتر مانده بود توانستیم ۴ دستگاه اتوبوس و ۶ دستگاه مینی بوس به ناوگان اضافه نماییم.

به زودی ۴ دستگاه دیگر نیز که در تعهد سازمان اتوبوسرانی شهرستان است محقق خواهد شد و از این نظر در مدت زمان محدودی با جانمایی مناسب و تعریف شده ای که جهت ایستگاه های اتوبوس انجام دادیم و جلساتی که در این خصوص داشتیم خواهیم توانست به شکل استاندارد از ناوگان حمل و نقل بهره برداری نماییم.

اجرای جوی و جدول کوی شهید صباغان، زیرسازی و روسازی خیابان ۳۵ و ۲۰ متری، رفع ایرادات فنی و قراردادی آبنمای کف خشک اینتر اکتیو پارک شهر و راه اندازی آن در ایام نوروز و موارد دیگر از جمله کارهای ما در ۵ ماه گذشته بود.

در سال جدید: توجه به سیمای بصری شهر، مبلمان و زیباسازی شهری که از این حیث شهر فقیری داریم و برای آن هم برنامه خوبی خواهیم داشت.
احداث ۱ یا ۲ قطعه زمین چمن مصنوعی را در دستور کار داریم. همچنین زمین های موجود به جهت استفاده بهینه تعیین تکلیف و به بخش خصوص یا تربیت بدنی جهت حفظ، تعمیر و نگهداری واگذار خواهند شد.

در زمینه ساخت و سازهای غیر مجاز نیز که یکی از معضلات اساسی شهر است چند مبحث وجود دارد که حائز اهمیت می‌باشد: اول فرهنگ سازی است. دوم؛ تعیین تکلیف کاربری ها و واگذاری زمین ها به مالکان خود جهت حفظ و حراست. سوم: حمایت و همراهی دستگاه های قضایی و نظارتی جهت ممانعت و جلوگیری از متخلفین

عبیاوی ادامه داد: با وجود مشکلات مالی در برنامه ریزی عمران شهری قصد داریم از توان دستگاه ها، صنایع و ارگان های دیگر همچون بنادر و دریانوردی، پتروشیمی، وزارت نفت یا دستگاه هایی که به شهرهای مجاور خدمات می دهند اما به هر دلیلی شهر ما از آن محروم بوده است، استفاده نماییم.

یک شهرداری رتبه ۸ داریم و در انتظار رتبه ۹ هستیم. اما آنچه واقعیت موجود است اینکه ما تنها یک معاون داریم و از این نظر رتبه یک هستیم. در آینده نزدیک نسبت به تغییر در ساختار اداری و ساماندهی آن اقدام خواهیم کرد. با تعریف معاونت ها، تفویض اختیار و تقسیم کار اساسی به آن ها، از پرت های کاری جلوگیری خواهیم کرد.

در سال ۹۷ پارک های محله ای بهسازی خواهند شد و نسبت به توسعه فضای سبز، آسفالت در ادامه تفاهم نامه با اداره راه و شهرسازی، قرارداد جدول گذاری خیابان ها و پیاده روها، زیبا سازی بدنه شهر در چند مرحله به صورت فاز بندی و … اقدام خواهیم کرد.

سخن آخر: اتفاقات بسیار خوبی در بندر امام (ره) خواهد افتاد. اگر رسانه ای نشده است به این دلیل است که منتظر نهایی شدن آن ها و نتایج قطعی هستیم. به محض نهایی شدن با حضور خبرنگاران رسمی در کنفرانس خبری مواضع و آنچه قرار است اتفاق بیفتد را اعلام می داریم. احداث پروژه های زیرگذر و روگذر، معبر جدید و موارد دیگر از جمله این طرح ها خواهند بود. آنچه مسلم است این که با وجود بدهی های سنگین این امیدواری را خواهیم داد که دست از کار نخواهیم کشید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *