صرفه در مصرف انرژی با بازیافت و جمع آوری اصولی زباله ها در شهرستان مسجدسلیمان

خورنا/میثاق حاجتی: یکی از مشمئز کننده تصاویری که هر شهروندی هر روز ممکن است مشاهده کند و با دیدن آن متاثر شود وجود زباله در گوشه وکنار شهر است . زباله هایی که پسماند مواد مختلف هستند که بر روی محیط زیست اثر نامطلوبی خواهد گذاشت .

img-20161213-wa0006
با نگاهی اجمالی به سطح شهر ناکافی بودن ظروف جمع آوری زباله و همچنین ماشین های مکانیزه جهت جمع آوری این زباله ها به وضوح به چشم می خورد .

در روزگاری که پیشرفت تکنولوژی منجر به تولید انرژی از زباله شده است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته از زباله ها به عنوان سوخت نیروگاههای جهت تولید انرژی استفاده می شود ، دراین شرایط در شهر اولین ها هنوز شاهد وجود زباله ها غیر اصولی در گوشه و کنار شهر هستیم . وجود این زباله ها علاوه بر ایجاد محیطی بسیار زشت و ناپسند باعث شیوع انواع بیماری ها نیز می شود ، بطوریکه نگهداری غیر اصولی این زباله ها علاوه بر اثرات سو بر روی محیط زیست باعث تجمع حیوانات موذی نیز می گردد .

با توجه به اینکه بازیافت زباله ها یکی از مسائل مهم کشورها است و با انجام عمل بازیافت زباله ها علاوه برحمایت از محیط زیست از هدر رفتن منابع اولیه جهت تولید وسایل مختلف نیز جلوگیری می شود . همانطور که مستحضرید بازیافت به معنی استفاده از موادمصرف شده برای تولید و ساخت مجدد همان کالا ویا کالای قابل استفاده دیگر است ، که با این تعریف اگر نگاهی کلان به قضیه بازیافت صورت گیرد ، علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی فرصت *سرمایه گذاری و نیز ایجاد اشتغال* به تبع آن نیز صورت خواهد گرفت .

همانطور که می دانید برای بازگشت زباله هایی از جنس شیشه یا پلاستیک به طبیعت به صدهاسال زمان جهت تجزیه این مواد نیاز است .حال اینکه با بازیافت این مواد از هدر رفتن مواد اولیه جهت ساخت این نوع کالاها نیز جلوگیری خواهد شد .

با توجه به اینکه شهر زیبا یکی از آرمانهای اینجانب است و اعتقاد دارم که مردم شهر اولین ها لیاقت بهترین و زیباترین شهر دنیا را دارند لذا در راستای بحث بازیافت و جمع آوری زباله ها بررسی ها نموده ام که انشاءالله در مقاله بعدی پیشنهادات مدون را ارائه خواهم کرد .

به قلم حمزه نجف پور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *