بارش باران بی سابقه درمسجد سلیمان/گروه امداد و نجات فعال است

خورناشهرستان مسجد سلیمان طی چند روز اخیر شاهد بارش باران های شدیدی بوده و خسارات بسیاری هم به دنبال داشته است.

به گزارش خورنا از مهر، بارش باران در خوزستان طی چند روز اخیر بسیار زیاد و قابل ملاحظه بوده است. این بارش ها در مناطق شمالی خوزستان از شدت بیشتری برخودار بوده که به شهرهای مختلف هم خسارات بسیاری وارد کرده است.

شهرهایی مانند ایذه، مسجد سلیمان و لالی از جمله شهرهایی هستند که شاهد تخریب برخی از زیرساخت های شهری به دلیل بارش فراوان باران بوده اند.

مردم این شهرها در روزهای اخیر با مشکلاتی از قبیل تخریب شبکه های آبرسانی، قطع پل های ارتباطی، از بین رفتن دارایی های کشاورزان و دامداران مواجه بوده اند.

علیرضا گروئی فرماندار مسجد سلیمان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: شهرستان مسجد سلیمان طی چند روز اخیر شاهد پربارش ترین روزهای سال بوده است. طی این روزها تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ میلی متر بارش باران داشته ایم.

وی می افزاید: بارش فراوان باران خسارت های زیادی به زیرساخت های شهری وارد کرده است. به عنوان مثال یکی از پل های ارتباطی این شهر که میان دو محله هشت بنگله و مینافیس بوده دچار خسارتی بالغ بر یک میلیارد ریال شده است.

فرماندار مسجد سلیمان تصریح می کند: در این بارندگی ها هشت نفر از شهروندان مسجد سلیمانی مفقود شده اند که گروه امداد و نجات موفق شد هفت نفر از آنها را پیدا کند. متاسفانه هنوز یک نفر از این شهروندان مفقود بوده و خبری از وی نیست.

گروئی ادامه می دهد: با توجه به مفقود بودن یک نفر از شهروندان، گروه امداد و نجات هنوز دست از فعالیت برنداشته و تلاش ها برای یافتن این شهروند ادامه دارد. برای جبران خسارت ها و ساماندهی به وضعیت شهر ادارات مختلفی از جمله هلال احمر، آب و برق، شرکت نفت، راه و شهرسازی و پلیس راه با ما همکاری داشتند.

وی عنوان می کند: تمام راه ها تا کنون بازگشایی شده اند. چند نقطه از شهر در زمینه شبکه آبرسانی با مشکل مواجه شدند که تمامی این مشکلات رفع شده و وضعیت هم اکنون عادی است.

فرماندار مسجد سلیمان بیان می کند: عشایر و دامداران نیز از این بارش های فراوان آسیب دیده اند. بسیاری از دام ها و کندوهای زنبور عسل را آب برده که موجب وارد شدن خسارت به این افراد شده است. جمع بندی ها برای برآورد خسارت های وارده هنوز ادامه دارد.

گروئی یادآور می شود: یکی از اتفاقات مثبتی که روی داد این بود که اطلاع رسانی و پیش بینی آبگرفتگی به خوبی انجام شده و خسارت ها نیز به حداقل کاهش پیدا کرد. در گذشته با کوچکترین سیلاب بیشترین خسارت به شهر وارد می شد اما حجم خسارت های این بارندگی نسبت به سنوات گذشته به دلیل اطلاع رسانی به موقع بسیار کاهش پیدا کرد.

هاشم بالدی مدیرکل بحران استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بارندگی های اخیر موجب از کار افتادن تاسیسات برق و تصفیه خانه های آب در شهرستان لالی شده و آبرسانی به مردم این شهرستان بوسیله ۱۰ دستگاه تانکر انجام می شود.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان یادآور می شود: یکشنبه شب پسربچه ای ۱۱ ساله در سیلاب دشت سوسن غرق شد. همچنین یک دستگاه مینی بوس بر اثر بارندگی و لغزندگی جاده در روستای بابا زاهد شهرستان اندیکا واژگون شد که ۱۶ نفر از سرنشینان این مینی بوس مصدوم شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

بالدی بیان می کند: بارندگی های اخیر به تاسیسات زیربنایی برق، گاز و مخابرات شهرستان لالی خسارت وارد کرد. همچنین سه دکل فشار قوی برق در این شهرستان دچار خسارت شده و از مدار خارج شده است. بارش باران و تگرگ یکشنبه شب خسارت زیادی به اراضی کشاورزی  لالی، باغملک و ایذه وارد کرده و میزان دقیق خسارت ها در دست بررسی است.

وی ادامه می دهد: سیلاب یکشنبه  شب موجب تخریب کامل برخی از جاده های روستایی و عشایری شده است. همچنین به دلیل تخریب کامل جاده مسجدسلیمان – اندیکا – تاراز ناشی از سیلاب، جاده ایذه ـ دهدز به شهرکرد جایگزین این جاده شده است. متاسفانه بر اثر بارندگی ۴۰۳ نفر در جاده های صعب العبور شهرستان اندیکا در باران و سیلاب گرفتار شدند که با حضور تیم های امدادی و هلال احمر استان نجات یافتند.

بالدی با اشاره به اینکه گزارش مربوط به بارندگی اخیر و خسارت وارده به مدیریت بحران وزارت کشور اعلام شده، تاکید می کند: با توجه به گزارش هواشناسی اکثر جاده های استان خوزستان امروز صبح شاهد مه صبحگاهی بوده اند و امیدوارم مسافران و میهمانان با احتیاط در جاده های استان رانندگی کرده باشند.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان عنوان می کند: بارندگی شدید همراه با تگرگ و تندباد که از پنجشنبه شب شهرهای مختلف شمال و شمال شرق استان خوزستان را فرا گرفته بود بامداد روز قبل متوقف شد. طبق اعلام هواشناسی بیشترین بارندگی در شهرستان لالی با ۷۶ میلیمتر ثبت شده است.

وی در پایان می گوید: استان خوزستان در ایام تعطیلات نوروز میزبان مسافران نوروزی از سراسر کشور است. بارندگی شدید مشکلاتی برای مسافران نوروزی در شهرهای مختلف استان ایجاد کرد و مسافران نوروزی که در بوستان ها چادر برپا کرده بودند به مدارس و مکان های امن منتقل شدند.