شهردار دزفول”به چه بهانه ای اقدام به قطع درختان و کاستن فضای سبز شهروندان دزفولی میکند!!!؟

خورنا سازمان حفاظت محیط زیست ، از قطع درختان میدان شیخ انصاری دزفول توسط شهرداری جلوگیری کرد.

شهرداری دزفول به منظور اجرای یک طرح عمران شهری ، روز سه شنبه قطع تعدادی از درختان میدان شیخ انصاری این شهر را با استفاده از بیل مکانیکی آغاز کرد ، که با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست و صدور حکم قضایی ، از ادامه این اقدام جلوگیری شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول عصر سه شنبه گفت: تعداد ۶۲ اصله درخت نخل ، کنار و مرکبات صبح امروز توسط عوامل شهرداری دزفول از میدان شیخ انصاری این شهر قطع شده است.

فرهاد قلی نژاد افزود: به منظور جلوگیری از قطع سایر درختان این میدان، از طریق دستگاه قضایی اقدام شده و با حکم معاون دادستان دزفول از ادامه این تخریب جلوگیری شد.

وی با انتقاد از این اقدام شهرداری دزفول و قطع درختان با استفاده از بیل مکانیکی بیان داشت: تخریب فضای سبز و قطع درختان در دزفول در شرایطی که پدیده ریز گردها و گرد و غبار در استان خوزستان تشدید شده اقدامی غیر کارشناسی و مغایر طرح های زیست محیطی است.

قلی نژاد،افزود: طبق قانون، اجرای هر طرحی ، تحت هر عنوان نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست داشته تا آن طرح از نظر شاخص های زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی گفت: شهرداری دزفول چندی پیش نیز تعداد ۱۲ اصله درخت ابریشم را در خیابان طالقانی این شهر قطع کرد.

قطع تعدادی از درختان خیابان ۴۵ متری دزفول در مجاورت میدان رودبند نیز چندی پیش با واکنش تعدادی از شهروندان و اداره حفاظت محیط زیست دزفول روبرو شد.

شهردار دزفول نیز چندی پیش در خصوص علت قطع درخت در مناطقی از این شهر گفت: شهرداری برای اجرای طرح های عمران شهری در مواقعی ناچار به قطع تعدادی از درختان می شود اما با کاشت تعداد بیشتری نهال در مناطق دیگر این مسئله را جبران می نماید.

محمدرضا کرمی نژاد افزود: تعصب ، حساسیت و مسوولیت شهرداری دزفول در قبال حفظ فضای سبز و درختان ، کمتر از سایر دستگاههای اجرایی نیست ، اما اجرای برخی طرح های عمران شهری در راستای حفظ جان شهروندان و توسعه زیر ساخت ها ، نیازمند تخریب و نوسازی مجدد است.

وی بیان داشت:میدان شیخ مرتضی انصاری دزفول با وجود زیرگذر امام حسین (ع) در مجاورت آن از نظر هندسی مشکل داشته و حادثه خیز است، لذا شهرداری دزفول با ارائه طراحی قصد ایمن سازی این میدان و مسیر را دارد.

شهردار دزفول، با بیان اینکه در موضع گیری علیه خدمات این شهرداری به نوعی غرض ورزی شده ، افزود:طرح اصلاح میدان شیخ انصاری دزفول دارای توجیه کارشناسی بوده و در راستای اجرای این طرح تنها تعداد محدودی از درختان این میدان قطع می شود.

کرمی نژاد ،در خصوص قطع چند اصله درخت در خیابان ۴۵ متری دزفول و در مجاورت میدان پرچم(رودبند)، نیز گفت: برای تعریض و ایمن سازی این محدوده و حل مشکل گره ترافیکی تنها تعداد چهار اصله درخت کنار ، آکالیپتوس قطع شد.

وی خواستار تعامل بیشتر دستگاههای اجرایی با شهرداری برای اجرای طرح های عمران شهری شد.

کرمی نژاد همچنین گفت: در راستای توسعه فضای سبز شهری کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت در مناطق مختلف این شهر از سوی شهرداری دزفول آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی در خاتمه گفت: دزفول بالاترین سرانه فضای سبز را در استان خوزستان دارد.

شهر دزفول در شمال خوزستان و با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت مدتی است، گرفتار پدیده ریز گردها و گرد و غبار شده است.

شدت آلودگی ناشی از پدیده ریز گردها در دزفول در روزهایی از بهمن ماه تا بیش از ۶۰ برابر حد مجاز نیز رسیده است.

منبع:ایرنا