عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریائی خرمشهر؛

نیکپور: منطقه آزاد اروند نتوانسته به خواسته های شهروندان رسیدگی کند/ باید از مسئولان عالی دولت در ترکیب هیئت مدیره استفاده شود

آمنه محتشمی – خورنا دکتر یدالله نیکپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار خورنا از عدم رضایت مردم ابادان و خرمشهر از عملکرد منطقه آزاد اروند و عدم توانایی منطقه آزاد در برآورده کردن نیازهای مردم آبادان و خرمشهر گفت.

در ادامه به تشریح پرسش واسخ در گفتگو با دکتر نیکپور استاد دانشگاه علوم وفنون دریایی خرمشهر می پردازیم.

خورنا: آقای نیکپور روند فعالیت منطقه ازاد اروند را طی چند سال چطور ارزیابی میکنید؟

یدالله نیکپور: منطقه ازاد اروند طیب این ۹سال و چه در دوره قبل وچه اکنون نتوانسته به خواسته های شهروندان رسیدگی کند حتی حتی نیازهای ابتدایی.به عنوان مثال از بودجه خود منطقه برای احیای شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر استفاده نکرده تا بلکه قدری از مشکلات منطقه کاسته شود.و متاسفانه طی این چند سالاصلا عملکرد منطقه آزاد اروند رضایت بخش نبوده و به نوعی اصلا منطقه آزاد اروند وجود خارجی نداشته به گونه ای که پروژه های عملیاتی در سطح شهر ندیدیم و مسئولان مرتب سرگرم برگزاری همایش های گوناگون با همکاری شرکت های خصوصی هستن و همچنبن تبلیغات وسیع غیر ضروری.

خورنا:طبق صحبت های شما آیا برای بهبود عملکرد منطقه آزاد اروند و کم شدن مشکلات شهروندان ضرورت جذب سرمایه گذار احساس می شود؟

نیکپور:خیر،منطقه آزاد اروند فقط کافی است برای حل مشکلات از بودجه خود استفاده کند و درست هزینه کند همه چی مهیاست، هم زیر ساخت های مناسب و هم بودجه کافی و جذب سرمایه گذار که یک بحث ثانویه در منطقه است بدون رسیدگی به بحث اولیه که همان براورده کردن نیازهای اولیه است نمی تواند تحقق پیدا کند،برای سرعت بخشیدن به نجات اروند باید از مسئولان عالی دولت در ترکیب هیئت مدیره استفاده شود که اقای ترکان متاسفانه در این امر ضعیف عمل کرده و بسیار سیاسی.

خورنا:بنابراین برای بهبود عملکرد منطقه آزاد اروند آیا راه کار مناسبی وجود دارد؟

نیکپور:متاسفانه مشکل همیشه ما از ترکیب فامیلی هیئت مدیره منطقه آزاد که بسیار حساس است نشات میگیرد،اگر ما از مسئولان عالی دولت استفاده کنیم و یا افراد متخصص و با نیروهای خبره در زمینه احیای منطقه بطلبیم بهتر به اهداف منطقه میرسیم.

_دکتر نیکپور در پایان صحبت هایش موضوع تردد ماشین های پلاک اروند را تبدیل شدن به یک موضوع انحرافی بیان کرد و خاطرنشان کرد اگر درست به این موضوع رسیدگی شود منفعت مالی خوبی برای شهروندان خواهد داشت البته اگر درامد این فعالیت درست هزینه شود.