نشست مشترک نمایندگان خوزستان در مجلس و کارشناسان کشاورزی در خصوص بزرگترین طرح اقتصادی استان

به گزارش ایرنا، این طرح در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۷۵ به استان خوزستان مصوب شد.

در ابتدا قرار بر اجرای طرح در ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و استان ایلام بود که هم اینک برای اجرا در ۵۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و ۵۰هزار هکتار دیگر در ایلام برنامه ریزی و بخشی از اعتبارات آن هم از منابع مختلف ابلاغ شده است.

این طرح مهمترین طرح و بزرگترین طرح آب و خاک کشاورزی از نظر وسعت و میزان اعتبارات اختصاصی است.

این طرح در خوزستان در سطح ۱۱۶هزار هکتار شبکه های فرعی، ۹۵هزار هکتار زهکش زیرزمینی و ۱۲۳هزار هکتار تسطیح اراضی اجرا می شود.

با اعتبارات پرداختی تاکنون در این استان در ۷۳هزار و ۲۰۰هکتار اجرا شده و در ۱۱۶هزار هکتار دیگر در دست انجام قرار دارد.

در سال نخست طرح دستکم ۳۰۰هزار هکتار از این مجموع باید به مناقصه رفته و برای آن پیمانکار انتخاب شود که با اعتبارات پرداختی تا پایان طرح ۳۲۰هزار هکتار از اراضی مورد نظر زیر پوشش طرح قرار می گیرد و اجرای بقیه طرح نیازمند تزریق اعتبارات است.

با اجرای این طرح دستکم برای ۳۰۰هزار نفر شغل جدید و پایدار ایجاد می شود و بیشترین تولیدات طرح شامل محصولات زراعی و باغی بوده و زنجیره کاملی از تولید محصولات کشاورزی با توجه به صنایع دام و طیور و شیلات را در بر می گیرد.

۳۲۰هزار هکتار از این طرح با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرا می شود که هم اینک ۱۱۶هزار هکتار آن در دست اجراست.

برای اجرای این طرح ۱٫۵میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که تاکنون هفت هزار و ۵۰۰میلیارد ریال آن پرداخت شده و در اختیار موسسه جهاد نصر به عنوان متولی اصلی اجرای طرح قرار گرفته است.

این اعتبار برای اجرای شبکه های فرعی، زهکش های زیرزمینی و تسطیح اراضی هزینه می شود.

علاوه بر ۳۹هزار میلیارد ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۹هزار میلیارد ریال دیگر از محل فاینانس با چین و یک هزار میلیارد ریال دیگر از محل فاینانس با بانک کشاورزی برای این طرح هزینه خواهد شد.

مهمترین موضوع مورد بحث و گفت و گو در نشست مشترک مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان جهاد کشاورزی خوزستان که روز شنبه در هتل نیشکر تشکیل شد بررسی روند اجرایی و مشکلات موجود و فراروی این طرح عظیم کشاورزی بود.

در این نشست، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر ضرورت تامین آب مورد نیاز ۸۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تاکیدکرد و افزود: هم اینک که مقرر شده طرح در ۵۵۰هزار هکتار اجرا شود اعلام کرده اند تنها آب مورد نیاز ۳۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی استان قابل تامین است در حالی که این طرح در سال ۷۵ به عنوان طرح ۸۰۰هزار هکتاری بود.

ˈکیخسرو چنگلواییˈ افزود: نخستین خواسته جدی ما تخصیص کامل آب مورد نیاز ۸۰۰هزار هکتار است که امکان تامین بخشی از آن با راه اندازی سامانه آبیاری تحت فشار و بارانی وجود دارد.

وی اضافه کرد: در زمان تصویب طرح، طرح های توسعه بخش کشاورزی خوزستان در سطح یک میلیون و ۵۰هزار هکتار برنامه ریزی و ۲۰۶هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده بود.

چنگلوایی ادامه داد: این در حالی است که بر اساس سدهای تنظیمی، انحرافی و مخزنی که ایجاد شده بود طرح های توسعه یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار از اراضی را در برمی گرفت.

وی افزود: یکی از عوامل کندی اجرای طرح رهبری نبود امکان اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی در تمام اراضی است چرا که با توجه به شرایط و کیفیت آب و خاک این امکان در بخشی از اراضی وجود ندارد.

چنگلوایی گفت: با توجه به این وضعیت اجرای طرح در یکصد هزار هکتار از اراضی مورد نظر وجود ندارد و اگر وزارت نیرو اعتبار خاصی در این بخش اختصاص ندهد طرح آنگونه که باید پیش نمی رود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: این طرح قرار است در ۱۹شهرستان استان اجرا شود و شهرستان هایی مانند ایذه، لالی، اندیکا، مسجید سلیمان، گتوند، ماهشهر و آغاجاری از این طرح برخوردار نیستند.

وی گفت: به این منظور هم طرحی به صورت مقدماتی و با شناسایی پتانسیل های لازم آماده شده که مستلزم در نظر گرفتن یک ردیف اعتباری است.

چنگلوایی اظهار کرد: در این صورت توسعه عادلانه ای از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس چین در مناطق مختلف استان ایجاد می شود.

وی با اشاره به ضرورت شتاب بخشی در اجرای طرح گفت: با توجه به وجود ۴۲درصد حجم آب قابل تنظیم در سدها، ۳۴درصد اراضی پایاب سدها و ۲۵٫۵درصد شبکه های آبیاری و زهکشی کشور متعلق به خوزستان است ظرفیت های خالی بسیاری برای توسعه بخش کشاورزی استان وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بالا بودن دمای هوا و کوتاه شدن دوره رشد را از عواملی عنوان کرد که باعث شده بخش کشاورزی استان به توسعه دست نیابد و افزود: ریزگردها هم بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است.

وی گفت: از عواملی که توسعه بخش کشاورزی خوزستان را تهدید می کند انتقال آب از سرشاخه های کارون است؛ پیگیری های خوبی از سوی نمایندگان در این زمینه صورت گرفته و قول هایی داده شده که انتقال آب تنها به منظور شرب و نه مصارف کشاورزی و صنعت باشد.

چنگلوایی گفت: با عملی کردن طرح توسعه کشاورزی خوزستان تا یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار در اراضی پایان سدها با توجه به وضعیت موجود هفت میلیارد متر مکعب کسری آب وجود دارد که این رقم در صورت اجرا شدن طرح در سطح ۲٫۲میلیون هکتار به ۱۷میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

وی تاکید کرد: انتقال آب اگر برای مصارف کشاورزی باشد موجودیت توسعه کشاورزی خوزستان را به خطر خواهد انداخت.

چنگلوایی با اشاره به شوری ۷۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان گفت: این اراضی در تعدادی از شهرستان ها نیازمند زهکشی و اصلاح است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در بسیاری از نقاط بویژه مناطق زاگرس نشین خوزستان هم مشکل کمبود آب ها یزیرزمینی وجود دارد.

وی اظهار کرد: با وجود در اولویت بودن توسعه بخش کشاورزی و صراحت برنامه های پنج ساله توسعه در این زمینه، در هیچ یک از این برنامه ها در پرداخت تسهیلات به این بخش توجه خاصی نشده و به غیر از بانک کشاورزی و تا حدودی پست بانک دیگر بانک ها همکاری نداشته اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با این میزان تسهیلات محدود نمی توان به بخش کشاورزی کمک کرد.

وی در عین حال با انتقاد از واردات بی رویه ذرت و گندم گفت: در این زمینه کشاورزان شهرهای شمالی خوزستان با مشکلات بسیاری گریبانگیر شده اند.

چنگلوایی گفت: وجود آثار مخرب باقی مانده از دوران جنگ تحمیلی بویژه در شهرهای مرزی و ورود غیر مجاز شناورهای کشورهای همسایه و دیگر استان ها به صیدگاه های خوزستان نیز دیگر مشکلات موجود در این بخش است.

وی با اشاره به کشت ۱۱۰نوع محصول در خوزستان افزود: بر اساس افق برنامه پنجم حجم تولیدات کشاورزی استان باید به ۱۵میلیون تن برسد که هم اینک و در حالی که دو سال به پایان برنامه باقی مانده ۱۴٫۵میلیون تن محصول کشاورزی(اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات) تولید شده که این رقم در افق توسعه باید به ۲۵میلیون تن برسد.

این رقم که ۲۵درصد برنامه افق توسعه بخش کشاورزی کشور را شامل می شود بیشترین ظرفیت است.

خوزستان هم اینک مقام نخست کشور در تولیدات محصولات کشاورزی را داراست.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر نیز گفت: با اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری ۹میلیون و ۵۰۰هزار تن به ارزش ۲۱هزار میلیارد ریال به مجموع تولیدات بخش کشاورزی خوزستان اضافه می شود.

ˈیدالله شمایلیˈ افزود: ۹۱درصد این طرح در این استان و مابقی در ایلام اجرا و در نهایت منجر به ایجاد ۱۴۷هزار شغل به صورت مستقیم و ۱۵۳هزار شغل به صورت غیر مستقیم در خوزستان خواهد شد.

وی افزود: اجرای این طرح خوزستان را به بزرگترین قطب تولید محصولات کشاورزی با کاهش حاشیه نشینی و ارتقای شاخص های انسانی تبدیل می کند.

شمایلی با اشاره به وسعت ۸۴هزار هکتاری اراضی زیر کشت نیشکر در خوزستان گفت: مجموع اراضی زیر پوشش طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری ۶٫۵برابر طرح نیشکر بوده و بر خلاف این شرکت که ساز و کار دولتی دارد ساز و کار طرح مردمی است.

وی با اشاره به اجرای ۷۵هزار هکتار از این طرح از سال ۸۷، که ردیف اعتباری گرفت، تا پایان سال ۹۲ اظهار کرد: ۲۴۰هزار هکتار دیگر از این طرح در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ از محل ۱٫۵میلیارد دلار صندوق توسعه ملی اجرا خواهد شد.

شمایلی افزود: ۱۵۰هزار هکتار دیگر هم با استفاده از خط اعتباری فاینانس چین در مرحله نخست و ۸۸هزار دیگر در مرحله بعدی با استفاده از این منبع اجرا می شود.

وی با اشاره به امضای قرارداد اجرای ۱۵۰هزار هکتار از محل فاینانس چین در سال گذشته گفت: هم اینک از شورای اقتصاد مجوز بهره مندی از فاینانس دریافت و آقای نوبخت معاون رییس جمهوری تضمینی در این زمینه به صندوق توسعه ملی داده است.

شمایلی مشکل اصلی اجرای طرح را تخصیص بموقع و به مقدار لازم آب دانست و گفت: برخی به دنبال این هستند که ۱٫۵میلیارد دلار اعتبار صندوق ملی تخصصی برای این طرح را به جای دیگری ببرند و هزینه کنند.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار و ۵۴ نفر نیروی انسانی در این طرح که به طور عمده بومی اند تاکید کرد: باید مراقبت کرد تا این اعتبار در چارچوب طرح و برای خوزستان و استان ایلام و هزینه شود.

شمایلی گفت: از مجموع اعتبارات پرداختی صندوق توسعه ملی تاکنون سه هزاز و ۶۰۰میلیارد ریال در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته و از این رقم دو هزار و ۶۰۰میلیارد ریال وارد استان شده و مابقی هم به تدریج وارد می شود.

همچنین معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: از مجموع ۲۳۷هزار هکتار شبکه های آبیاری اصلی هم اینک ۷۵هزار هکتار توسط وزارت نیرو در دست اجراست که اگر به داد این شبکه ها رسیده نشود در اجرای شبکه های فرعی آقایان به گل می نشینند.

ˈحسین سلج محمودیˈ مجموع نیاز اعتباری برای اجرای شبکه های اصلی طرح را ۵۴هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: به دلیل نبود اعتبارات بیشتر کارگاه ها به غیر از چند کارگاه تعطیل شده و این تعطیلی مستمر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیشتر کانال های انتقال و ایستگاه های پمپاژ ساخته شده و مشکل روی سیستم های تامین و انتقال است.

***نماینده آبادان: بزرگترین چالش طرح اعتبار است

ˈجواد سعدون زادهˈ نماینده مردم آبادان گفت: بزرگترین چالش طرح اعتبار است که با پیگیری در مجلس در زمان حاضر فعلاˈ برطرف شده و نیازمند تخصیص مستمر آب است.

سعدون زاده گفت: بزرگترین دغدغه ما در ارتباط با اجرا شدن و یا نشدن طرح سابقه آن است؛ در هیچ جای جهان سراغ نداریم که در کشوری طرحی آغاز شود و نزدیک به ربع قرن طول بکشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: با این وضعیت دیگر آبی برای خوزستان باقی نمی ماند و فاینانس و کانال ها هم موضوعیت خود را از دست خواهند داد.

وی تاکید کرد: باید هر چه سریعتر چاره ای جدید اندیشید و با رییس جمهوری و یا معاون اول وی در این باره دیدار کرد.

سعدون زاده گفت: بردن آب کارون تمام حیات خوزستان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

***نماینده مسجد سلیمان: تامین فاینانس چین دچار مشکل شده است

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی هم گفت: به دلیل اختلاف بانکی با چین و کاهش خرید نفت، احتمال تامین فاینانس چین دچار مشکل شده و بانک مرکزی هم در آن مانده است.

ˈاسماعیل جلیلیˈ افزود: خواسته ما در این طرح اختصاص آن به تمام اراضی کشاورزی استان بویژه شهرهای شمالی است.

وی اظهار کرد: چرا با وجود برخورداری از توان تولید بالا کشاورزان اقتصادی نبودن فعالیت های خود را به عنوان شکایت با ما مطرح می کنند؟

جلیلی گفت: تمام محصولات ما در دوره ای وارد بازار می شود که بازار از محصولات دیگر نقاط کشور اشباع شده و کشاورزان ما نتیجه تلاش خود را شاهد نیستند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک توسعه تعاون در عمل نکردن به تعهد خود مبنی بر ندادن مهلت تنفس پنج ساله برای دریافت کنندگان تسهیلات از این بانک گفت: این بی تعهدی باید پیگیری شود؛ در تخصیص منابع نباید سختگیرانه برخورد کرد تا چرخه اقتصادی برای توسعه استان تحت الشعاع آن قرار نگیرد.

***نماینده ماهشهر: باید مدافع منافع استان باشیم

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی(ره) هم گفت: با توجه به رودخانه های جاری در خوزستان باید مدافع منافع مردم استان باشیم و نباید کاری کرد که وضعیت معیشتی مردم دچار مشکل شود.

ˈحبیب آقاجریˈ افزود: با توجه به مجوز مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری امید می رود در زمان مناسبی به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: امیدیه و هندیجان هم در این طرح دیده شده که جای تقدیر دارد اما برای منطقه ˈجراحیˈ ماهشهر بین شادگان و رامشیر این طرح لحاظ نشده است؛ این در حالی است که این منطقه از نظر آب و زمین مشکلی ندارد و حتی سدی در رامشیر احداث شده که فاصله بسیار کمی با ماهشهر دارد.

آقاجری تاکید کرد: نباید تنها به ۵۰۰هزار هکتار قانع شویم بلکه مناطقی که مشکلی از نظر آب و خاک ندارند هم باید وارد طرح شود.

***نماینده دشت آزادگان: تخصیص ندادن آب برای اجرای طرح به نفع مردم نیست

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تخصیص ندادن آب برای اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری به نفع مردم نیست و مردم و دولت را به چالش می کشاند.

ˈناصر صالحی نسبˈ افزود: انتقال آب کارون با توجه به نیاز استان در بخش کشاورزی منطیقی نیست و اگر سهمی برای کشت در دیگر نقاط کشور از آب کارون لحاظ شده باید این سهم به خوزستان داده شود.

وی اضافه کرد: وزیر نیرو پس از تعطیلات مجلس برای بررسی وضعیت طرح به خوزستان می آید.

***نماینده آبادان: وزارت نیرو به دنبال توطئه چینی علیه خوزستان است

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: وزارت نیرو در طرح ۵۵۰هزار هکتاری به دنبال توطئه چینی علیه خوزستان است.

ˈمحمد سعید انصاریˈ افزود: در سال ۹۲ و در چارچوب این طرح برای آبادان هیچ کاری انجام نشده است.

وی اظهار کرد: در سال ۹۳ توافق ها یخوبی بین جهاد نصر و جهاد کشاورزی به عمل آمده و انتظار می رود به آبادان توجه بیشتری داشته باشند.

انصاری خواستار شتاب بخشی در لایروبی انهار شد و افزود: اداره کل منابع طبیعی به آبادان توجهی نمی کند و اراضی کشاورزی این منطقه شور شده است.

وی اضافه کرد: انگار آبادان از نقشه خوزستان خارج شده و این زیبنده نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در آبادان سال ها شوره زار می بینیم اما مدیرکل منابع طبیعی در اداره اش می نشیند؛ از مدیر منابع طبیعی ناراحتم چرا که در حق آبادان عمل پسندیده ای انجام نداده است.

***نماینده شوش: طرح ۵۵۰هزار هکتاری فرصت طلایی برای خوزستان است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری فرصت طلایی برای خوزستان است و باید قدر آن را دانست.

ˈسیدراضی نوریˈ افزود: سال ها تمام می شود و آنچه باقی می ماند این فرصت است اما وقتی برای تخصیص آب مورد نیاز آن سازمان آب و برق خوزستان هماهنگ عمل نکند معظلی اساسی است.

وی ادامه داد: این سازمان موظف به تامین آب طرح است و باید از خیلی وقت پیش به این منظور برنامه ریزی می کرد.

این نماینده مجلس گفت: بدون هماهنگی جهاد نصر، جهادکشاورزی و وزارت نیرو کاری از پیش نمی رود و نتیجه ای هم نخواهد داشت.

وی از موسسه جهاد نصر خواست تمام مناطق خوزستان در این طرح دیده و اعتبارات آن در تهران باقی نماند و وارد استان شود.

***نماینده اندیمشک: طرح ۵۵۰هزار هکتاری با مشکلات موجود به جایی نمی رسد

نماینده مردم اندیمشک و رییس مجمع نمایندگان خوزستان هم گفت: طرح ۵۵۰هزار هکتاری مشکلات عدیده ای دارد و با این وضعیت طرح به جایی نخواهد رسید.

ˈصیدعیسی داراییˈ افزود: کمیته ای متشکل از نمایندگان مسجید سلیمان و دشت آزادگان به عنوان اعضای هیات رییسه مجلس و نایب رییس کمیسیون کشاورزی به همراه مدیرعامل موسسه جهاد نصر و روسای سازمان های آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان و استاندار تشکیل می شود تا ۲۰روز آینده تمام مشکلات طرح استخراج و در نشستی با حضور رییس جمهوری و یا معاون وی مطرح شود.

***نماینده اهواز: کسی مخالف انتقال آب شرب نیست

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: کسی مخالف انتقال آب برای مصرف شرب نیست و رییس جمهوری هم می گوید آب فقط برای شرب باید منتقل شود.

ˈسید شریف حسینیˈ افزود: هر اتفاقی در کشور می افتد به دلیل آمارهای غیر واقعی است که مدیران ارایه می کنند؛ در آخرین نشست با وزیر نیرو و قبل از انتصاب مدیرعامل جدید سازمان آب و برق خوزستان آورد رودخانه کارون ۲۱میلیارد متر مکعب اعلام شد و این در حالی است که مدیرعامل آب و برق خوزستان در آن نشست این رقم را ۱۳٫۴میلیارد متر مکعب اعلام کرده است.

وی افزود: تصمیم هایی هم که برای انتقال آب کارون گرفته شد بر مبنای ۲۱میلیارد متر مکعب بود که آماری خلاف واقع است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: در طرح بهشت آباد اعلام شد که ۱٫۱میلیارد متر مکعب آب انتقال می یابد در حالی که برای چهار میلیارد متر مکعب برنامه ریزی کرده اند.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد نمایندگان چهار محال و بختیاری با این موضوع گفت: شرایط ما در خوزستان برای مسوولان کشوری خوب تعریف نشده است.

حسینی همچنین گفت: استاندار خوزستان از روز نخست پشت تریبون مخالفت خود را با طرح های انتقال آب بهشت آباد و گلاب مطرح کرد و هم اینک طرح گلاب تعطیل شده و بهشت آباد نیز از وضعیت ۶۴کیلومتر طرح انتقال با قطر شش متر و ارتفاع ۱۸۴سانتی متر هم اینک به سه لوله مجزا به میزان سالانه ۱۸۰میلیون متر مکعب برای یزد، ۱۵۰میلیون متر مکعب برای کرمان و ۲۵۰میلیون متر مکعب برای اصفعان تبدیل شده است.

وی افزود: این میزان انتقال برای اصفهان و فلات مرکزی کافی است و اگر اصفهان ۲۰هزار هکتار برنج کاری را انجام ندهد به اندازه کافی آب دارد.

***نماینده آبادان: نقش نیروهای بومی در طرح باید پررنگ دیده شود

همچنین دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش نیروهای بومی و امکانات داخلی در اجرای طرح باید به صورت پررنگ دیده شود.

ˈسید حسین دهدشتیˈ افزود: در این طرح وظایف وزارت خانه های جهاد کشاورزی و نیرو باید تفکیک شود.

وی ادامه داد: میزان تخصیصی طرح برای آبادان و خرمشهر در قالب این طرح کم است و قول داده اند آن را اصلاح کنند.

***نماینده مردم شوشتر: کشاورزی باید اولویت نخست کشور باشد

نماینده مردم شوشتر و گتوند و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم گفت: کشاورزی باید اولویت نخست کشور باشد و تا زمانی که این گونه نباشد چنین مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

ˈسید محمد سادات ابراهیمیˈ افزود: در انتقال آب کارون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده اند که انتقال آب به غیر از مصرف شرب نخواهد بود.

وی تاکید کرد: باید در این زمینه مستندات خود را ارایه و از وجود این طرح که رهبر معظم انقلاب بر آن عنایت داشتند و رییس جمهوری پولش را داده اند دفاع کنیم.

***نماینده ایذه: نیاز آبی طرح از قبل مشخص نشده است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نیاز استان در تامین آب مورد نیاز از قبل مشخص نشده و در مورد آب های موجود هم برنامه ریزی درستی به عمل نیامده است.

ˈحجت الله درویش پورˈ افزود: منابع آبی موجود در خوزستان به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب مورد طمع دیگر استان ها ولاقع شده است؛ اصفهانی آب برای شرب، کشاورزی و صنعت می خواهند و می گویند زنده رود احیا شود حتی اگر کارون بی آب باشد.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب طرح احیای کشاورزی را کریمانه به مردم خوزستان دادند اما در این استان مسوولان کریمانه برنامه ریزی نکردند و معیار تقسیم بندی طرح مشخص نیست.

***نماینده بهبهان: استاندار و امام جمعه درمقابل انتقال آب خوب ایستادند

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امام جمعه اهواز، ائمه جمعه و استاندار خوزستان در مقابل طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون خوب ایستادند.

ˈمحمدباقر شریعتیˈ افزود: اصفهانی ها با مدیران خود یکصدا و متحد برای هر موضوعی تلاش می کنند و این ستودنی است؛ در خوزستان هم می توان این کار را کرد و در هر موضوعی متحد بود.

وی ادامه داد: با این اتحاد سخت گیری ها و تنگ نظری ها نخواهد توانست مانع از رسیدن ما به اهدافمان شود.

این نماینده مجلس گفت: اگر مدیران پشت هم نباشند طرح رهبری هم متوقف خواهد شد.

***نماینده اهواز: زمین بدون آب در خوزستان نباید باقی بماند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید بگذاریم زمینی در خوزستان باقی بماند که بدون آب باشد تا اصفهانی ها و فرصت طلبان نتوانند سوء استفاده کنند.

ˈسیدشکر خدا موسویˈ افزود: طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان طرح آینده داری است و دولت هزینه سنگینی برای آن کنار گذاشته است.

وی ادامه داد: رییس جمهوری در خوزستان قول داد که انتقال آب فقط برای شرب باشد و در این زمینه باید در شورای عالی آب تضمیم گیری شود که هنوز نتجیه نهایی آن اعلام نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح نباید دنبال زمین های افراد پولدار برویم و آنها را احیا کنیم و اراضی مردم مستضعف روی زمین باقی بماند؛ عدالت در این طرح باید رعایت شود.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان در پایان نشست گفت: در هیچ مقطعی چنین اتحادی بین مسوولان و نمایندگان وجود نداشته است؛ وزیر نیرو هم خود پای کار آمد.

ˈصید عیسی داراییˈ افزود: این طرح مشکلاتی داشته که باعث شده اجرا نشود و اگر قرار است در مدت زمان مشخص اجرا شود باید مشکلات پیش رو را از میان برداشت تا اجرای آن به ۱۰ تا ۱۵سال نیانجامد.

۶۴۵/۵۵۱

انتهای پیام /*

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *