ایران این هفته بهانه را از دست آژانس می‌گیرد

ایران به پنج موضوع مورد نظر آژانس در قالب توافق «چارچوبی برای همکاری» تا قبل از انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر نیوز بر اساس گام سوم از تفاهم “چارچوبی برای همکاری” میان ایران و آژانس پنج موضوع برای پاسخ به آن‌ها مورد تفاهم قرار گرفت که تا اوایل شهریور باید به آن پرداخته می‌شد اما این مرحله با توجه به اختلاف نظر میان ایران و آژانس بر سر نحوه گزارش‌دهی آژانس درباره همکاری‌های اخیر ایران با آژانس به ویژه بر سر موضوع “چاشنی‌های ایمن انفجاری” طولانی‌تر شد.

با پاسخ به این سوالات، ایران به ۱۸ سوال آژانس پاسخ داده است.

ایران اعلام کرده است که آژانس باید به سوالات بی‌پایه و اساسش درباره برخی موضوعات پایان دهد.

به گفته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، آژانس ابتدا درباره چاشنی‌های ایمن انفجاری دو سوال مطرح کرده است که در جریان بررسی مساله به 60 سوال تبدیل شد.

از سویی ایران اعلام کرده است که آژانس باید درباره هر موضوع که بررسی و پاسخ داده می‌شود نظر صریح و قطعی خود را بیان کند و از ادبیات و استفاده از عبارات مبهم که بی‌اعتمادی میان دو طرف را دامن می‌زند اجتناب کند.

در سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس به ایران موضوع چگونگی بررسی و پاسخ به موضوعات مطرح از سوی آژانس میان مقامات ارشد ایران و مدیرکل مورد بحث قرار گرفت.

مدیرکل آژانس در بیانیه‌ای در پایان دیدارش از تهران درباره موضوع چاشنی‌های انفجاری اعلام کرد: ایران درباره تصمیمش در اوایل دهه 2000 میلادی اطلاعاتی را برای توسعه چاشنی‌های ایمن‌تر ارائه کرده است. هم‌چنین اطلاعاتی را درباره کاربرد چاشنی‌ها در صنعت نفت و گاز بعد از 2007 نیز ارائه داده است که از نظر ما با رویه‌های صنعتی موجود این اطلاعات ناهم‌خوان نیست.

رویکرد یوکیا آمانو در ارایه نظر آژانس بر سر موضوعات و سوالات باقی مانده که در همکاری جدید ایران با آژانس در حال بررسی هستند مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان فن&#۶۵۵۳۳;

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *