مسکنی که برای شادگانی ها بی مهر بود؛

مسکن مهر شادگان بیت‌های بی‌قافیه

خورنا: توقف پروژه مسکن مهر شادگان این روزها نه تنها صدای نارضایتی صاحب خانه‌های مسکن مهر را درآورده بلکه آینده تحویل این مسکن به متقاضیان ثبت نام کرده را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، مسکن مهر در استان همزمان با سراسر کشور، پروژه‌اش را آغاز کرد و با شدت و ضعف‌هایی همراه شد. این پروژه اما در برخی شهرهای استان مشکلاتی کمتر و در برخی مناطق با مشکلاتی زیرساختی و بزرگ‌تر همراه بود.

طرح مسکن مهر نخستین‌بار در قالب بند “د” تبصره شش قانون بودجه ۱۳۸۶ اجرا شد و پس از آن به طور پیوسته و گسترده در دستور کار دولت وقت قرار گرفت به طوریکه بنا به اعلام علی نیکزاد وزیر سابق مسکن و شهرسازی، از ابتدای دولت نهم تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن در نقاط مختلف شهری و روستایی کشور ساخته شد اما این روند نه تنها نتوانست گره مشکل مسکن را باز کند بلکه بر اساس اعلام کمیسیون عمران و مسکن مجلس شورای اسلامی، با وجود ارائه مسکن بیشتر از میزان تقاضا، قیمت آن پنج برابر شد.

با وجود اجرای این پروژه پر اما و اگر، از سال ۸۷ در خوزستان و درست دو سال بعد، در شهرستان شادگان، طرح مسکن مهر اجرایی شد و اعضای تعاونی‌های مرتبط را با مشکلاتی دست به گریبان کرد. این وضعیت نابسامان باعث شده است که از آغاز اجرای این طرح در شادگان تا به امر حتی یک واحد مسکن مهر نیز تحویل صاحبان و متقاضیان ثبت نام واحدها در تعاونی‌ها داده نشود و وضعیت مسکن در این شهرستان روز به روز به سوی افول پیش رود.

این روزها نه تنها صدای نارضایتی صاحب خانه‌های مسکن مهر درآمده است بلکه آینده تحویل این مسکن به متقاضیان ثبت نام کرده را نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

*حتی یک واحد مسکن هم تحویل نگرفته‌ایم

در این خصوص یکی از شهروندان شادگانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: حدود چهار سال است برای پروژه مسکن مهر شهرستان ثبت نام کرده‌ام و با وجود افتتاح بسیاری از واحدهای مسکن مهر در سراسر استان اما همچنان این شهرستان اندر خم یک کوچه است.

وی گفت: بارها به مسئولان شهری و استانی در این خصوص نامه‌نگاری کرده‌ اما تاکنون جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌ایم زیرا متفق‌القول هر ساله می‌گویند تا پایان سال پروژه تکمیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: وضعیت قیمت مسکن نیز از زمان اجرای طرح مسکن مهر در شهرستان نامعقول رو به افزایش است و این امر مردم به ویژه زوج‌های جوان را برای تهیه مسکن دچار مشکلات بیشتری کرده است.

این شهروند ۴۲ ساله ادامه داد: افزایش اجاره خانه‌ها و رهن منازل در شادگان رو به افزایش است و در صورتی که پروژه مسکن مهر تکمیل و افتتاح شود بسیاری از افراد صاحب خانه می‌شوند و تورم مسکن مطمئنا کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر استاندار و چندین معاون و مسئول دیگر، امید داریم هر چه سریع‌تر این مشکلات خاتمه یابند و پروژه‌های نیمه تمام دولت به نتیجه برسند تا باری از تورم از دوش مردم برداشته شود.

*برگزاری جلسه استانی برای رفع مشکلات مسکن مهر

معاون فرماندار شادگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: قرار است برای رفع مشکلات مربوط به مسکن مهر شادگان جلسه‌ای به مرکزیت استان برگزار شود.

نعمت‌الله آلبوغبیش عنوان کرد: البته مشکلات مسکن مهر فقط مختص به شادگان نیست و کل استان با مواردی مشابه مواجه است اما به دلیل اینکه در این شهرستان پروژه مسکن مهر دیرتر آغاز شد با کمبود و کاستی‌های بیشتری روبه روست.

وی توضیح داد: پروژه مسکن مهر در شادگان حدود دو سال دیرتر از سایر شهرهای استان آغاز به کار کرد و همین امر آن را برای افتتاح و پیشرفت فیزیکی واحدها دچار مشکلاتی کرده است.

معاون فرماندار شادگان ادامه داد: تعداد کل واحدهای مسکن مهر ۲۶۸ واحد است که توسط چهار شرکت سازنده در حال پیگیری انجام است که البته دو شرکت سازنده کار را رها کرده و خلع ید شده‌‌اند و دو شرکت دیگر در حال انجام کار هستند.

آلبوغبیش خاطرنشان کرد: البته وضعیت دو، سه شهر دیگر استان نیز در بحث مسکن مهر چون شادگان است و دارای مشکلاتی اینچنینی هستند که مسئولان در حال بررسی برای رفع آنها هستند.

وی افزود: در جلسه اخیر مسکن مهر نیز که به ریاست معاون عمرانی استاندار خوزستان برگزار گردید در خصوص وضعیت مسکن مهر شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان بحث و موارد و مشکلات بررسی شد.

*بنیه مالی پیمانکاران ضعیف است

معاون فرماندار شادگان با تاکید بر اینکه از پروژه مسکن مهر این شهرستان رضایت ندارم عنوان کرد: اگر تسهیلات اضافه شود بسیاری از مشکلات این پروژه در شهرستان حل و فصل خواهد شد زیرا پیمانکاران بنیه مالی و اعتباری‌شان برای ساخت و ساز واحدها بسیار پایین است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر افزایش قیمت اجاره و رهن مسکن در این شهرستان بیان کرد: این وضعیت در همه شهرهای کشور، استان و البته این شهرستان حکمفرماست و با افتتاح پروژه‌های مسکن مهر شاید روند کاهشی و بهتری به خود گیرد.

با وجود مشکلات مسکن مهر در دولت قبل و راکد بودن این پروژه در دولت جدید، اعضای تعاونی‌ها مسکن مهر باید در انتظار تصمیمات جدید مسئولان برای پایان بخشیدن و لقا گفتن به این پروژه پر طویل و عریض باشند که زمانی در سر اندیشه «خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد» را داشت و در عمل «کمک کردن به افزایش قیمت مسکن».

**********

مریم خبازی