روایت تازه مدیرکل محیط زیست از بحران زیست محیطی کارون

رودخانه ای در میان رودخانه ای دیگر!/ کسی به فکر کارون نیست

خورنا: روایت تازه مدیرکل، البته تنها روایت موجود در زمینه میزان ورودی فاضلاب و پساب به کارون نیست. برخی کارشناسان این میزان را تا ۸۵ متر مکعب و در روایتی بسیار تامل برانگیز تا ۱۱۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرده اند/ اکنون دیگر باید گفت در رودخانه کارون، رودخانه ای دیگر نیز جریان دارد که از یک سوم تا نصف حجم آن را در برمی گیرد و آن عبارت از رودخانه ای است که همه تلاش می کنند تا نادیده اش بگیرند. رودخانه ای که فاضلاب های خانگی و صنعتی و پساب های آلوده را در خود داشته، در درون کارون جریان دارد و دبی آن دو تا سه برابر دبی زاینده رود است.bb3891cb-56b3-49d3-a0cf-484ed3025fd7
در حالی که آمار و اطلاعات مربوط به رودخانه کارون یا کهنه و غیرقابل انطباق با وضع موجود رودخانه است و یا در یک فرایند پیچیده پنهانکاری، از افکار عمومی دریغ می شود، این رودخانه در بدترین وضع تاریخ خود، حامل فاضلاب های خانگی و صنعتی و نیز پساب هایی است که بی هیچ نظارتی وارد آن شده و سلامتی مردم شهرهای بزرگ و روستاهای اطراف را به خطر می اندازد.احمد رضا لاهیجان مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفتگویی با خوز نیوز و در پاسخ به این پرسش که میزان وردی فاضلاب و پساب های خانگی، صنعتی و کشاورزی به رودخانه کارون چقدر است، گفت: آخرین مطالعات جامعی که تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون از سوی محیط زیست و با همکاری چندین سازمان و شرکت بزرگ که به نوعی با کارون در ارتباط هستند، انجام شد، مربوط به سال ۱۳۸۰ می باشد که در آن زمان، میزان ورودی فاضلاب و پساب ها به کارون بزرگ، یعنی از دزفول و شوشتر تا اهواز و پایین دست آن، حدود ۵۵ متر مکعب بر ثانیه بود.

وی افزود: آخرین بررسی ما نیز که امسال صورت گرفته است، نشان می دهد که ورودی این میزان آلاینده ها به کارون بین ۳۵ تا ۴۰ مترمکعب بر ثانیه است.

روایت تازه مدیرکل، البته تنها روایت موجود در زمینه میزان ورودی فاضلاب و پساب به کارون نیست. برخی کارشناسان این میزان را تا ۸۵ متر مکعب و در روایتی بسیار تامل برانگیز تا ۱۱۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرده اند. این درحالی است که دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در ۱۰ روز گذشته یعنی در فصل زمستان، ۲۷۰ متر مکعب بوده است. حال اگر دبی کارون در مقطع اهواز را در ماه های گرم سال که به کمتر از ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه می رسد در نظر بگیریم، دیگر معلوم خواهد شد که منبع آب آشامیدنی این کلانشهر ایرن در چه پایه ای از سلامت و بهداشت قرار گرفته است.

اکنون دیگر باید گفت در رودخانه کارون، رودخانه ای دیگر نیز جریان دارد که از یک سوم تا نصف حجم آن را در برمی گیرد و آن عبارت از رودخانه ای است که همه تلاش می کنند تا نادیده اش بگیرند. رودخانه ای که فاضلاب های خانگی و صنعتی و پساب های آلوده را در خود داشته، در درون کارون جریان دارد و دبی آن دو تا سه برابر دبی زاینده رود است.