سیاحی تشریح کرد:

جزئیات کاهش سهم انتقال آب کارون به سایر استانها

خورنا: معاون عمرانی استاندار خوزستان ضمن تشریح میزان کاهش آب انتقالی از سرشاخه های کارون به برخی استانها گفت: برخی استانها به اسم آب شرب قصد داشتند منابع آب بخش صنعت خود را نیز تامین کنند.

به گزاش خبرنگار مهر، احمد سیاحی دوشنبه شب در شورای اداری استان خوزستان اظهار کرد: با شناخت مشکلات و قوت های استان خوزستان می توانیم بهره وری را بالا ببریم. ما اولویت های مختلفی از جمله آب، راه و راه سازی و موضوع خدمات شهری را مد نظر داریم و برای آنها نیز شاخص هایی را تبیین کرده ایم که توازن خود را برای انجام آنها حفظ کنیم.

وی افزود: در بحث آب، نگرانی های زیادی وجود داشت که در این خصوص با تشکیل کارگروه هایی، گزارشهای متعددی تهیه شد و در مورد رودخانه کارون علاوه بر مسائل صنعتی و کشاورزی، فرهنگ آن بود که با مردم خوزستان طی سالیان سال عجین شده بود.

معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: اگر به کارون توجه شده و آن را برای بهره وری آماده کنیم،؛ زمین های کشاورزی استان خوزستان می توانند در چهار فصل زیر کشت بروند و محصولات و سود فراوانی را برای مردم خوزستان به ارمغان بیاورند.

سیاحی تصریح کرد: استان های هدف قصد آن را داشتند که با بهانه آب شرب، آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی خود را از سرشاخه های کارون تامین کنند که با پی گیری هایی که صورت گرفت و در جلساتی که در وزارت کشور، نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی آب داشتیم توانستیم جلو این رویداد را بگیریم. نهایت این موضوع به آنجا انجامید که انتقال آب زاینده رود به یزد و کرمان متوقف شد و در نتیجه دیگر لازم نیست برای این احیای این منطقه از آب کارون استفاده کرد.

وی بیان کرد: دو هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب برای استان یزد، ۹۸ میلیون متر مکعب برای اصفهان و ۱۵۲ میلیون متر مکعب برای کرمان قرار بود از سرچشمه های کارون به این استان ها منتقل شود که این رقم برای یزد ۱۵۰ میلیون متر مکعب و برای کرمان ۳۳ میلیون متر مکعب معین شد.

معاون عمرانی استاندار گفت: اقداماتی را در جهت رانندگی سالم از جمله خط کشی جاده ها، نصب علائم رانندگی و و دوربین های کنترل سرعت برای هر چه امن تر کردن مسافرت مسافران نوروزی انجام شد و باید اقدامات اساسی بیشتری در زمینه راهنمایی و رانندگی اعمال شود.

سیاحی بیان کرد: برنامه های معاونت عمرانی در سال آینده تکمیل جاده های نیمه کاره استان که هم اکنون ۶۷ پروژه هستند. دو موضوع دریافت سهمیه استان خوزستان از شرکت فولاد خوزستان که ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ در حال پی گیری است.

هزار میلیارد درآمد با طرح توسعه کشاورزی

امید حاجتی، معاون مدیریت و برنامه ریزی استاندار خوزستان نیز در این مراسم بیان کرد: بر اساس دستور استاندار،  بررسی همه جانبه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاوزی خوزستان انجام شده و پیش بینی های مربوطه برای انجام هرچه بهتر طرح انجام گرقته است.

وی افزود: احیا و زهکشی اراضی توسعه کشاورزی استان با همکاری سازمان آب  برق، موسسه جهاد نصر و بخش خصوصی انجام شد و برای این کار مطابق با چارچوب سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی باید عمل کرد به گونه ای که اگر کارها با برنامه ریزی مشخصی که صورت گرفته پیش بروند می توانیم در کارگروه درآمد، صرفنظر از درآمدهای نفتی، هزار میلیارد تومان به خزانه کشور کمک کنیم.