نویسنده ژاپنی: دیدن آبادان یکی از آرزوهای دیرینه ام بود

خورنا: نویسنده ژاپنی کتاب «مردی که به او دزد دریایی لقب دادند»، گفت: دیدن آبادان یکی از آرزوهای بزرگ و دیرینه من بود که امروز محقق شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نائوکی هیاکوتا پیش از ظهر امروز در دیدار با مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با تقدیر از استقبال گرم و صمیمی که امروز از وی در آبادان شد، افزود: کتاب من مربوط به آبادان و حادثه کشتی نیشومارو در ۶۰ سال پیش است. وقتی این کتاب را می نوشتم آرزو داشتم که یک روز به آبادان بیایم و ازنزدیک مکان وقوع حادثه را ببینم.

وی اظهار کرد: شهرهای هیروشیما و ناکازاکی پس از حمله اتمی اکنون بازسازی شده اند.

هیاکوتا با اشاره به حضورش در تهران تصریح کرد: هنگامیکه در تهران در خصوص این واقع صحبت می کردند بسیاری از افراد حتی آنانی که در وزارت نفت بودند از این موضوع اطلاعی نداشتند و وقتی من برایشان از آن واقع گفتند بسیار خرسند شدند.

این نویسنده ژاپنی یادآور شد: ایرانی ها در عرصه های مختلف نشان دادند که مردمی شجاع هستند که نمونه بارز آن ایستادگی ملت ایران در مقابل تحریمهای آمریکا است.

هیاکوتا گفت: اقدام انگلیس در ۶۰ سال پیش (زمان ملی شدن صنعت نفت ایران و تحریم  نفتی ایران از سوی انگلیس) در مقابل شجاعت و ایستادگی مردم ایران راه به جایی نبرد.

وی ابراز امیدواری کرد همچون گذشته ایران و ژاپن بتوانند روابط عمیق تر و بهتری را با یکدیگر داشته باشند. ایرانیها و به خصوص مردم آبادان افرادی صلح طلب و مهربان هستند و از این بابت ما (ژاپنی ها) مشترکات زیادی با ایران داریم.

هیاکوتا اظهار کرد: به رغم تمامی تبلیغاتی که علیه ایران می شود خوشبختانه مردم ژاپن نگاه خوبی نسبت به ایرانی ها دارند و علاقه دارند تا مناسبات بین دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند.

این نویسنده ژاپنی با اشاره به فروش دو میلیون نسخه ای کتابش در ژاپن و قرار گرفتن آن در صدر پر فروش ترین کتاب سال ژاپن تصریح کرد: با چاپ، انتشار و خواندن این کتاب بسیاری از مردم ژاپن با واقعه آشنایی پیدا کردند ضمن آنکه میزان علاقمندی آنان به مردم ایران نیز بیشتر شد.

هیاکوتا با بیان اینکه نتوانسته است بازمانده ای از آن واقعه را در کشورش پیدا کند از مسئولان پالایشگاه آبادان خواست تا چنانچه فردی که خود ناظر آن حادثه بوده است و در قید حیات نیز هست به وی معرفی کنند که با پیگیری مسئولان پالایشگاه یکی از کارکنان آن زمان به نام «رمضان ماهسانی» که خود نیز از کارکنان اداره بندر در آن زمان بود شناسایی شد و طی یک هماهنگی این نویسنده ژآپنی با این پیرمرد آبادانی از نزدیک دیدار کرد، دیدار با یکی از شاهدان آن واقع سبب شادی فراوان این نویسنده ژاپنی و هیات همراه وی شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *