کمبود پزشک قانونی در خوزستان مشهود است

خورنا: مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان گفت: کمبود پزشک قانونی از عمده‌ترین مشکلات این اداره کل است.

سیدفرزاد حسینی بهبهانی در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری فارس خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت آماری پزشکی قانونی استان از لحاظ تجهیزات و امکانات نسبت به چند سال گذشته رشد خوبی داشته است و تعداد ساختمان‌های ما دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه پزشک قانونی خدمات‌دهی موثری در شهرستان‌ها انجام می‌دهد، افزود: اگر در چند سال قبل می‌خواستید به پزشکی قانونی مراجعه کنید باید مدارک زیادی را همراه خود می‌بردید ولی در حال حاضر در محل، تمام اقدامات از قبیل عکس‌برداری و فتوکپی انجام می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان با اشاره به این که مراجعان به این اداره، کسانی هستند که از نقاط محروم استان می‌آیند عنوان کرد: به همین دلیل ما امکانات رفاهی از قبیل تلویزیون را در سالن‌های ادارات‌مان برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

وی به آمار نزاع در استان اشاره کرد و ابراز داشت: در چند سال گذشته با وجود این که می‌گفتند در خوزستان نزاع زیاد اتفاق می‌افتد، توانستیم رتبه ۲۵ تا ۲۷ کشور را به خود اختصاص دهیم، هر چند که این موضوع برای خیلی‌ها باورکردنی نیست اما حقیقت دارد.

حسینی اضافه کرد: بسیاری از نزاع‌هایی که در استان اتفاق می‌افتد به پزشک قانونی ارجاع نمی‌شود و این ممکن است یکی از دلایل کاهش آمارهایمان باشد.

وی با بیان اینکه در استان و در موضوع پزشکی قانونی اقدامات خوبی صورت گرفته است افزود: مشکلاتمان دریافتی پایین حقوق و این که شغلمان از مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود است که امیدوارم این مشکلات برطرف شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان ادامه داد: از نظر وضعیت پزشکان، استان وضعیتی بحرانی دارد، در تمام استان فقط کمتر از ۳۰ پزشک داریم که در اداراتمان مشغول فعالیت هستند.

وی با اعلام این خبر که تا ۱۰ روز دیگر در دزفول و آبادان دو مرکز تشخیص افتتاح خواهد شد بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما کمبود پزشک است، نمی‌شود که ما یک مرکز را افتتاح کنیم ولی به دلیل نبود پزشک آن را تعطیل کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه هر کدام از مراکز ما به دو پزشک نیاز دارد افزود: خدمات پزشکی قانونی در تمام شهرهای استان وجود دارد، در بعضی از شهرها هم که پزشک نداریم مانند شهر شادگان از پزشکان معتمد دادگستری استفاده می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت طولانی تعیین اجساد چنین اظهارنظر کرد: در تمام کشور و حتی در تمام دنیا بیش از ۱۰ روز آزمایشات طول می‌کشد، آن کسی هم که دارد این کارها را انجام می‌دهد با پرونده‌های زیادی روبرو است.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان عنوان کرد: در بخش آزمایشگاهی با ۲۰ درصد از ظرفیتمان کار می‌کنیم و پرسنل کمی داریم و نیازمند استخدام هستیم اما مجوز استخدام را به ما نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: با این وجود ما دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم و کارهای آزمایشگاهیمان را با دقت انجام می‌دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان در ادامه به میزان جرایم اشاره کرد و ابراز داشت: درصد اصلی جرایم استان به جرایم رانندگی مربوط می‌شود که خوشبختانه نسبت به ۱۰ ماه سال قبل آمارمان ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: در بخش جرایم در حین کار و برق گرفتگی به ترتیب ۱۶ و ۲۱ درصد نسبت به ۱۰ ماه سال قبل کاهش داشته‌ایم.

حسینی ادامه داد: البته در بخش متوفیان ناشی از سوختگی و متوفیان ناشی از مصرف مواد مخدر به ترتیب ۵ و ۶ درصد رشد داشته‌ایم که می‌طلبد این موضوع مورد کارشناسی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تعرفه‌هایی که از مردم گرفته می‌شود را ما مشخص نمی‌کنیم بلکه آن را رئیس قوه قضاییه مشخص می‌کند هر چند هم که این تعرفه‌ها پایین هستند، به طور مثال مردم برای کالبد شکافی یک جسد ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند در حالی که این کار برای دولت ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.