خرمشهر نگاه ویژه می‌خواهد

خورنا: مثل بادی است که می‌وزد، بادی که هر سال یک‌بار می‌وزد، سوم خرداد و گردو غبار این شهر را دوباره جابه‌جا می‌کند. هنوز گوش به اخباردارند آن مردمی که مهاجر شده‌اند و شاید دیگر اثری از خانه‌ای که داشتند و خیابانی که می‌شناختند، نمی‌یابند. غبار جنگ نرفته از دروازه شهری که می‌گویند بدون وضو بهتر است وارد نشوید. ۲۴ سال از پایان جنگ می‌گذرد، زمانی که سربازان خاکی را پس گرفتند که به تصرف بود و دوباره به دست آمده و تو گویی دردانه میهن شده بود. اینک اما سالگردهای سومین روز خرداد تنها بهانه یادآوری همه آن شهامت‌ها و شهادت‌ها می‌شود. رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان می‌گوید که دولت در سال ۹۲ آنچه به عنوان بودجه بازسازی مناطق جنگی از آن یاد می‌شده را لحاظ نکرده و نمایندگان چشم امید به طرحی دارند که به‌واسطه آن ۳ درصد از مازاد فروش نفت به خوزستان برسد. خوزستانی با شهرهای جنگ‌زده‌ای همچون دزفول، بستان، هویزه، سوسنگرد، اهواز، شوش، شوشتر، شادگان و اندیمشک. اینبار خرمشهر به بازگشتی دوباره نیاز دارد و این شهر نفسی دوباره می‌خواهد.

خرمشهر نگاه ویژه می‌خواهد

«این شهر نگینی است که نشانه رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها و ایثار است. خرمشهر متعلق به عده به‌خصوصی نیست.» نمایندگان خوزستان هرکدام نماینده مردمی جنگ‌زده هستند، جنگ‌زده نه صرفا که جنگ به آنها خسارت زد که از جنگ بیزارند. آنها هشت سال مسئول مرزی بودند که خاک خود را حفظ کردند اما اینک همین نمایندگان در مجلس به دنبال این سوالند که چه کسی آنها را و خرمشهر که نماد پایداری بود را از ناملایمات حفظ می‌کند.اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و نیز رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در گفت‌وگو با آرمان با اشاره به نیازمندی‌های شهر در آستانه سالروز آزادسازی آن می‌گوید: خرمشهر تا پیش از جنگ از بنادر فعال در حوزه تجارت داخلی و منطقه‌ای بود اما متاسفانه بعد از دوران بازسازی به آنچه شایسته‌اش است و به آن سطح از تاثیرگذاری که در بخش اقتصاد داشت، نرسید و به عنوان شهری نیمه توسعه‌یافته رها شد به‌طوری که اثرات باقیمانده از جنگ هنوز هم در این شهر مشهود است و مردم دست به گریبان نیازهای روزمره شهری از جمله آب آشامیدنی سالم، وسایل ارتباطی، فضای کسب و کار و نیازهای اولیه زندگی و زیست‌شهری هستند. او با اشاره به اینکه همین کم‌توجهی باعث شده اکثر مردمی که به علت تخریب در جنگ از این شهر مهاجرت کرده بودند هنوز هم قادر به بازگشت نباشند، ادامه می‌دهد: هنوز هم روند مهاجرت از این شهر ادامه دارد. سالی یکبار خرمشهر بر سرزبان‌ها می‌افتد و در روز آزادسازی این شهر در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و پس از آن دوباره به بخشی از ویترین برنامه‌ها و بررسی‌هایی که قرار است انجام شود، بازمی‌گردد و این کار مثبتی نیست چراکه ما باید برنامه‌های لازم را برای توسعه مناطق خسارت‌دیده پیوسته اجرا کنیم. به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، دولت در سال ۹۲ همان مانده اعتباری که برای بازسازی شهرهایی همچون خرمشهر، آبادان، مسجدسلیمان و دزفول باقی مانده بود را حذف و بخش بازسازی در این شهرها را تعلیق کرد این درحالی است که این شهر بیش از اینها نیازمند توجه ویژه و ردیف‌های اعتباری است. به گفته جلیلی هنوز هم این امید وجود دارد که تلاش‌ها برای رونق شهر خرمشهر صورت گیرد و ادامه یابد و بازسازی شهری که روزگاری رونق اقتصادی کشور بود دوباره در دستور کار قرار گیرد.«این شهر نگینی است که نشانه رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها و ایثار است. خرمشهر متعلق به عده به‌خصوصی نیست چراکه بر اساس فرمایش امام راحل این شهر نمادی از کل کشور است و با همان نماد و اراده‌ای که روزی این خاک را به دامان کشور بازگرداند باید با همان اراده دوباره احیا شود. خرمشهر امروز به آنچه پیش از جنگ بود شبیه نیست و با شرایط آرمانی‌اش فاصله دارد. همه اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان به ریاست اینجانب خواستار توجه جدی به این شهر هستند چراکه زیرساخت‌های این شهر در جنگ آسیب‌های جدی دید. امید به روزی داریم که این شهر دوباره تبدیل به شهری برای شکوفایی اقتصاد کشور شود.

بیکاری در خرمشهر

تنها نماینده مردم خرمشهر در مجلس هم معتقد است با گذشت ۲۴ سال از پایان جنگ، بیکاری به جان مردم این شهر افتاده و وضعیت آب و فاضلاب و آسفالت نابسامان است. چندی پیش بود که عبدا… سامری به‌مناسبت فرارسیدن سی و دومین سالگرد آزادسازی این شهرستان از چنگ دشمن و متحدانش گفت بسیار تاسف‌برانگیز است که خرمشهر پس از گذشت چند سال از بند اسارت هنوز با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند. دولت پس از اتمام جنگ تحمیلی در این شهرستان اقداماتی را انجام داد، اما این خاک هنوز نیاز به توجه و بازسازی دارد. اقدامات دولت برای زنده کردن خاک مقدس این شهرستان همچنین جوابگوی نیازهای مردم خرمشهر نبوده است، زیرا ساکنان این شهرستان هنوز با مشکلاتی دست به گریبانند. به گفته او شهرستان خرمشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، شهدا و رزمندگان بسیاری را تقدیم آرمان‌های نظام و انقلاب کرد و امروز باید وضعیت گلزار شهدای آن نمونه باشد. سامری با بیان اینکه حق این مردم خیلی بیشتر است، تاکید کرد: امروز خانواده‌هایی در خرمشهر هستند که از امکانات لازم برای زندگی بی‌دغدغه محرومند.

مسئولان به فکر باشند

سامری تاکید می‌کند که بیکاری به جان مردم این شهر افتاده و وضعیت آب و فاضلاب و آسفالت و بسیاری از بخش‌های شهری و رفاهی همچنان اندرخم یک کوچه مانده است. نماینده مردم خرمشهر در مجلس همچنین عنوان کرد: این درست نیست که در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر فقط به این شهر نگاهی بیندازیم و در آن جشن و سرور برپا کنیم، باید همه روزها دلاورمردی و ایستادگی مردان سلحشور این مرز و دیار را به یاد آورد و برای حفظ ارزش‌های آنان تلاش کرد. خرمشهر سال‌ها پیش سوم خردادماه بود که آزاد شد و به خاک میهن دوباره پیوند خورد اما تاریخ هنوز منتظر روزی است که این شهر دوباره با نشاط و باصلابت همچنان بدرخشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *