آبادان شهر نفتی ایران زمین/ از مسجد رنگونی‌ها تا بازار ته‌لنجی‌ها

خورنا: آبادان، شهر نفتی ایران زمین با برخورداری از مناطق طبیعی و گردشگری، مناطق عملیاتی و محله‌های با قدمت شرکتی و شخصی، بازارهای ته لنجی و نخلستان‌های مقاوم، هر ساله در بهار طبیعت میزبان گردشگران و مسافران کشورمان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، آبادان یا عبادان مرکز شهرستان آبادان، در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع است. پس از اهواز این شهر مهم‌ترین شهر خوزستان است، این شهر همچنین دارای فرودگاه و بندر است و به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و راهبردی بودن و هم‌مرزی با کشور عراق، از زمان جنگ جهانی دوم یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده ‌است.

از محله‌های مشهور آبادان می‌توان به احمدآباد، امیری، کوی کارگر، بریم، بوارده (شمالی و جنوبی)،کارون، اروسیه)، کوی لاله، هزاری‌ها، هلندی‌ها اشاره کرد؛ کوی بهار، کوی قدس، کوی بهارستان، کوی گلستان، کوی ذوالفقاری، کوی ملت، کوی بهمن، کوی ولی‌عصر، تانک فارم، جمشیدآباد، سرویس قنواتی، هلال بریم، و ۷۰۰ دستگاه از دیگر محله‌ها و کوی‌های این شهر هستند.

جزیره شادمانی در رود بهمنشیر و جزیره ارگ در اروندرود نیز از جزیره‌های کوچک درون این شهر هستند.

* سینما شیرین آبادان

سینما شیرین آبادان که با قدمتی ۸۰ ساله یک از چندین سینماهای آبادان در قبل از انقلاب می‌باشد در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از ۷۰۰ نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد سینما شیرین تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بود، این سینما در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری خیابان شهید منتظری قرار دارد، پس از جنگ جهانی دوم، با افزودن دو طبقه دیگر به ساختمان، این سینما به بزرگترین سینمای ایران تبدیل شد، سینما شیرین آبادان در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

*مسجد رنگونی‌ها

با توجه به روایات مختلف، این مکان در ابتدا عبادتگاه سیک‌ها بوده و بعد از آن به کلی تخریب و بر روی آن مسجد رنگونی‌ها ساخته شده ‌است، مسجد رنگونی‌ها هنگام ساختن پالایشگاه و توسط کارگران خارجی که اکثراً از مسلمانان اهل رانگون (پایتخت برمه) بوده‌اند، ساخته شده ‌است.

*سینما نفت

از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که خاطرات زیادی در اذهان مردم این شهر به جا گذاشته، طراحی کلی این ساختمان تداعی کننده هیبت یک شیر نشسته ‌است که از قدیم این بنا را به نگهبان شهر آبادان معروف کرده‌ است.

*موزه آبادان

موزه آبادان در سال ۱۳۲۸ با الهام از معماری سنتی ایران شناخته شده‌ است و دارای گنبدی به ارتفاع ۵/۲۲ متر است که متأثر از گنبد دانیال نبی در شوش است.

*پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان که اولین پل کابلی واقع در خشکی در جهان نیز نام گرفته است که واقع در محله کوی فرهنگیان و به اسم رایج در بین مردمان این شهر (تانکی ابوالحسن) است که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از وردی‌های اصلی شهرستان قرار دارد و در کنار پل اصلی که از رودخانه بهمنشیر عبور میکند نیز قرار می‌گیرد.

*سینما رکس آبادان

این سینما یکی از مهم‌ترین حوادث سال ۵۷ که باعث خشمگین کردن مردم و سرعت بخشیدن به انقلاب ۵۷ شد، به‌ آتش ‌کشیدن سینما رکس آبادان بود؛ البته امروز جز تندیس چیزی از این مکان باقی نمانده است.

*پالایشگاه نفت آبادان

پالایشگاه نفت آبادان، یکی از نخستین واحدهای بزرگ صنعتی کشور است که از نظر تنوع تولید از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها و دارای فرآورده‌های بیشتر از مراکز بزرگ صنعت نفت دنیا محسوب می‌شود،به طوری که تعداد تولیدات آن بیش از ۱۰۰رقم ذکر شده و از آن میان می‌توان نفت چراغ، نفت کوره، قیر، نفت، گاز، نفت سفید، بنزین اتومبیل، هواپیما و جهت سوخت دیزل، سوخت کشتی و انواع حلال‌ها را نام برد.

*شرکت سهامی پتروشیمی آبادان

شرکت سهامی پتروشیمی آبادان نیز یک مجتمع پتروشیمی مرکب از هفت کارخانه می باشد که فرآورده‌هایی از قبیل اتیلن، کلر، سود سوزآور، پلی وینیل کلراید و مانند آن تولید می‌کند.

وجود شرکت شیلات جنوب، کارخانه‌های متعدد رنگ سازی، ظروف آلومینیوم و غیره سبب رونق صنایع در این منطقه شده و مهم‌ترین معادن این شهرستان معادن نفت و گاز است که در اکثر نقاط وجود دارند و منابع نمک آن نیز به علت رسوبات دریایی فراوان است.

*کلیسای ارامنه آبادان دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها

کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال ۱۳۱۹ ساخته شده است، این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده است، این کلیسا اولین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته‌اند: کلیسای کریستوفر، در منطقه بریم آبادان که در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۶ هجری شمسی) احداث شد و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال ۱۹۵۱ میلادی (۱۳۲۹ هجری شمسی) تاسیس شد، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکه الفی جای داشته و مورد استفاده مسیحیان آشوری آبادان قرار می‌گرفته ، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است.

این کلیسا دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها قرار داشته و نماد فرهنگ و آزادی عقیده و هنر ادیان را به رخ جهانیان می‌کشاند.

*بازارهای آبادان

بازارهای آبادان عبارتند از بازار کویتی‌ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی‌ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان و بازارچه های متعدد دیگر…

آبادان با همجواری خود با کشورهای خلیج و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد با قیمت های مناسب میباشد که سبب شده است که مردم از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر سرازیر شوند و چون اقشار مردم آبادان اکثریت کارمند و بازاری هستند موجب شده است تا بازارهای آبادان رونق بگیرند و نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر باشند.

*پیش بینی ۴ میلیون و ۹۵۸ مسافر نوروزی در آبادان

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سال جدید و آماده سازی شهر آبادان اظهار می‌کند: هماهنگی بیشتر دستگاه‌های عضو ستاد نوروزی برای انجام این کار امری ضروری است.

بهرام ایلخاص‌‌زاده با بیان اینکه باید تامین ارزاق عمومی مردم، زیباسازی شهر و ایجاد روحیه نشاط عمومی از اولویتهای مهم کاری ستاد نوروزی آبادان باشد، افزود: برای توسعه خدمات دستگاه‌های عضو ستاد نوروزی و برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به میهمانان باید تلاش مضاعف‌تری کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بر اساس آمارهای دریافت شده بیش از ۴ میلیون و ۹۵۸ هزار نفر در ایام تعطیلات نوروز به آبادان سفر کردند.

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به اینکه برای سال جدید نیز پیش‌بینی می‌شود ۲۰ درصد به تعداد مسافران نوروزی سال قبل آبادان افزوده شود، گفت: این نشان‌دهنده آن است که مسئولان ادارات و کمیته‌های هشت‌گانه ستاد نوروزی باید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر کار کنند.

*مسئولان کمیته‌ها آمادگی‌ خود را برای دقیقه ۹۰ و روزهای پایانی سال

وی خاطرنشان‌کرد: مسئولان کمیته‌ها آمادگی‌ خود را برای دقیقه ۹۰ و روزهای پایانی سال نگذارند و از اکنون نسبت به برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات تخصصی اهتمام ورزند.

ایلخاص‌زاده گفت: زیباسازی شهر و برگزاری برنامه‌هایی برای ایجاد نشاط در بین مردم و مهمانان نوروزی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: از این ایام می‌توان در جهت اشتغال‌زایی نیز استفاده کرد و با انجام برنامه‌ریزی مناسب زمینه اشتغال را برای تعدادی از متقاضیان با عرضه محصولات سنتی و صنایع دستی مختص منطقه فراهم کرد.

وی با اشاره به تقارن ایام دهه اول فاطمیه با ایام عید نوروز گفت: برنامه ریزی باید به نحوی صورت گیرد که حرمت این ایام نیز حفظ شود.

*ارائه خدمات درمانی نوروزی ۲۴ ساعته

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز از اجرای طرح تشدید مبارزه با صنوف متخلف و دوره گردها از ابتدای اسفند جاری خبر داد و گفت: این طرح تا ۱۵ فروردین سال آینده در آبادان اجرا می شود.

مرتضی جعفری افزود: در شهرستان آبادان علاوه بر بیمارستان‌ها، دو درمانگاه  شهری، درمانگاه‌های والفجر اروندکنار، یک درمانگاه در دهستان منیوحی و یک درمانگاه نیز در شهر چوئبده به صورت ۲۴ ساعته خدمات درمانی ارائه می دهند.

*گپی با شهروندان

اما با توجه به اینکه ایمان ۲۵ ساله می‌گوید: هرسال تنها هنگام عید و تعطیلات نوروز است که آبادان بوی تازگی به خود می‌گیرد و گویی شهر تنها برای مسافران و مهمانان آماده می‌شود تا شهروندان!

این شهروندان آبادانی تصریح می‌کند: باید همه روز چون نوروز باشد چون مردم آبادان به ویژه جوانان نیاز به روحیه مضاعف‌تری دارند.

دوست ایمان، رضا ۲۷ ساله نیز ادامه می‌دهد: با توجه به تورم و گرانی‌ها، برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در شهرستان نقطه عطفی در راستای کمک و حمایت از کم درآمدهاست.

وی خاطرنشان کرد: شهر در تب و تاب خرید مایحتاج نوروزی به سر برده و بسیاری از مایحتاج مردم در همین نمایشگاه‌های بهاره تامین می‌شود.

*امسال آبادان شلوغ‌تر است

شهروند دیگری که فاطمه و ۵۷ ساله نام دارد نیز عنوان می‌کند: امسال آبادان نسبت به سال‌های دیگر شلوغ‌تر به نظر می‌رسد و از روزها پیش سیل مسافران به شهر سرازیر شده است.

وی با تقدیر از مسئولان شهری به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در شهرستان گفت: امسال با برگزاری دو نمایشگاه بهاره تاکنون بسیاری از وسایل منزل و حتی خوراکی‌های مورد نیازمان را از نمایشگاه‌ها تهیه کرده که البته قیمتشان نیز بسیار مناسب بوده است.

همسر وی حسن ۶۲ ساله نیز ادامه می‌دهد: آبادان همیشه میزبان مسافران و راهیان نور است، امسال نیز مردم این شهرستان به خوبی این میزبانی را به جا خواهند آورد.

*نمادهای نصب شده هفت سین در بوستان‌ها

شهردار آبادان در ادامه تصریح کرد: گل کاری‌های انجام شده در آستانه نورز باعث شد تا شهر حال و هوای بهاری خاصی به خود بگیرد.

محمودرضا شیرازی ادامه داد: افزایش سطح گل کاریها و نصب گلدانهای گل در نقاط مختلف شهر در بهار ۹۱ سبب ایجاد فضای شادی و نشاط در شهر شد.

وی عنوان کرد: نمادهای نصب شده هفت سین در بوستان‌ها نیز مورد توجه خاص همشهریان و مسافران قرار گرفت و اعلام رضایت بالای آنان در نظرسنجی‌ها نشان از استقبال آنها داشته است.

شهردار آبادان ادامه داد: نمادهای مقاومت و دفاع مقدس نیز که در آستانه نوروز در سطح شهر نصب شد به گونه ای است که با روحیات معنوی شهروندان و انتقال حس مقاومت و ایثار ارتباط نزدیکی دارد.

*نصب تندیس‌های مقاومت در میدان انقلاب، دروازه بهشت در میدان شهدا و تندیس سرداران شهید

وی تصریح کرد: نصب تندیس مقاومت در میدان انقلاب، تندیس دروازه بهشت در میدان شهدا و تندیس سرداران شهید در سطح شهر مورد استقبال شهروندان و نیز میهمانان نوروزی قرار گرفته است.

شیرازی افزود: تلاش‌های بسیاری برای رضایتمندی مسافران نوروزی صورت گرفته و تاکنون مسافران از اقدامات انجام شده رضایت داشته اند که جا دارد از تمام فعالان ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان در این راستا تشکر کنم.

وی ادامه داد: در راستای اطلاع‌رسانی بهتر به مهمانان و مسافران نوروزی آبادان جاذبه‌های گردشگری، مذهبی و دفاع مقدس این شهرستان در قالب بنرهایی در معرض دید آنها قرار می‌گیرد.

شیرازی اضافه کرد: این بنرها در نقاط حساس و پر تردد شهر نصب و در آن به معرفی جاذبه‌ها و همچنین چگونگی دسترسی به آنها برای حضور مهمانان نوروزی پرداخته می‌شود.

*کمپ‌های نوروز در ۲ نقطه از شهر

وی خاطرنشان‌کرد: در این راستا ۱۰۰ استند در نقاط مختلف شهرستان در حال نصب است تا علاوه بر جلوه زیبا به شهر در آستانه سال جدید از نصب داربست جلوگیری شود.

شهردار آبادان ادامه داد: همچنین عملیات خط‌کشی خیابان‌های سطح شهر نیز با توجه به اینکه احتمال بارندگی در روزهای آینده وجود دارد از نیمه دوم اسفند ماه آغاز خواهد شد که در آن خیابان‌های آبادان خط‌کشی مجدد خواهند شد.

شیرازی تصریح کرد: کمپ‌های نوروزی نیز در دو نقطه از شهر در بلوار دهداری و همچنین آموزش و پرورش برپا خواهد بود.

وی گفت: در این کمپ‌ها سعی خواهد شد تا نیازمندی‌های مهمانان نوروزی این شهرستان تامین شود تا از بودن در این شهرستان لذت بیشتری ببرند.

شهردار آبادان افزود: کمپهای مذکور مجهز به سرویسهای بهداشتی و باجه های تلفن ثابت و اینترنت است به گونه ای که رفاه میهمان به خوبی در این مناطق تامین می شود.

سال گذشته ۹۰ درصد از امنیت عمومی آبادان احساس رضایت کردند

وی ادامه داد: در سال ۹۱ حدود ۱۴ درصد مسافران از اصفهان، ۱۱ درصد از فارس، ۹ درصد از خوزستان و مابقی نیز از دیگر استان‌های کشور در این شهرستان حضور یافتند.

شیرازی تصریح کرد: ۴۱ درصد از مهمانان نوروزی سال قبل برای اولین بار به آبادان می‌آمدند و ۴۵ درصد نیز برای بار دوم به این شهر سفر می‌کردند.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۴ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی‌ها زیارت یادمان‌های دفاع مقدس را مهم‌ترین انگیزه‌های خود برای حضور در آبادان عنوان کردند و همچنین ۳۶ درصد نیز برای تفریح بوده است.

شهردار آبادان خاطرنشان‌کرد: بیش از ۶۰ درصد مسافران نیز از طریق بروشورها، کیوسک‌های از من بپرس و بنرهای نصب شده در شهر اطلاعات خود را در زمینه آبادان به دست آوردند.

وی افزود: همچنین بیش از ۳۵ درصد از مشارکت‌کنندگان از وضعیت حمل و نقل شهری آبادان ابراز رضایت کردند.

شیرازی تصریح کرد: در زمینه بهداشتی نیز حدود ۵۰ درصد از وضعیت خدمات بهداشتی در آبادان ابراز رضایت کردند.

وی ادامه داد: در حوزه امنیتی نیز حدود ۹۰ درصد از وضعیت امنیت عمومی در آبادان ابراز رضایت کردند که آماری بسیار مناسب و درخور توجه است.

شهردار آبادان خاطرنشان‌کرد: در مجموع بیش از ۹۵ درصد از مهمانان نوروزی سال ۹۱ از وضعیت خدمات رسانی در این شهرستان ابراز رضایت کردند.

وی گفت: در مجموع برنامه‌های مختلفی برای خدمات‌رسانی به مهمانان نوروزی و راهیان نور در آبادان برنامه‌ریزی و مورد اجرا گذاشته می‌شود.

*فروش بلیط مسافران

ایرج امانی مدیر پایانه‌های حمل و نقل جنوب خوزستان نیز از ارائه بلیط شرکت‌های مسافربری در ۲۲ دفتر فروش خبر داد.

*تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی کالا در نمایشگاه بهاره آبادان

نائب رئیس مجمع امرو صنفی آبادان اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید برنامه‌هایی به منظور کنترل بازار و رفاه حال شهروندان در نظر گرفته شده است.

احمد زندی افزود: در این راستا برپایی نمایشگاه بهاره همچون دیگر مناطق و شهرهای کشور یکی از این برنامه‌هاست که در آن کالاهای مایحتاج مردم عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه از ۱۴ تا ۲۴ ماه جاری در محل برگزاری نمایشگاه‌های سازمان منطقه آزاد اروند واقع در جاده دیری فارم برگزار می‌شود.

*عرضه همه نوع مایحتاج شهروندان

نایب رئیس مجمع امرو صنفی آبادان تصریح کرد: آجیل، خشکبار، میوه، پوشاک، کیف و کفش و هر آنچه که مورد نیاز مردم در شب عید است در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین قرار است در این نمایشگاه برنج نیز عرضه و قیمت آن با نرخ مبادله‌ای در حدود ۳۸۵ هزار ریال برای هر کیسه ۱۰ کیلویی است.

نایب رئیس مجمع امور صنفی آبادان خاطرنشان‌ کرد: علاوه بر این مرغ نیز با نرخ دولتی ۵۰ هزار و ۵۰۰ ریال برای هر کیلو در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

وی افزود: ۲۰۰ غرفه برای نمایشگاه امسال پیش‌بینی شده است که امیدواریم با استقبال مناسب شاهد پر شدن همه آنها باشیم.

زندی گفت: اجناس ارائه شده در نمایشگاه بهاره از تخفیفی ۵ تا ۱۵ درصدی بر حسب نوع جنس فروش رفته برخوردار هستند ضمن آنکه به مسائل کیفی و کیفیت مناسب محصولات نیز توجه شده است.

نایب رئیس مجمع امور صنفی آبادان اظهار کرد: همچنین در طول برپایی نمایشگاه غرفه‌ای برای بازرسی در نظر گرفته شده است تا تخلفات احتمالی را در همان جا رصد و پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، استان خوزستان با برخورداری از طبیعتی چهار فصل در همه ایام سال مهیای پذیرش مهمانان و مسافران از نقاط مختلف کشور است، این میزبانی در ایام نوروز با رنگ و لعابی تازه‌تر و سبزتر شکوفا خواهد شد.

گزارش از مریم خبازی