مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

جاده‌های خوزستان زیر‌ساخت بسیار ضعیف و غیر ایمنی دارند/ مدیریت در شرایط عادی هنر نیست

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بخش جاده‌ای استان را از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف دانست و افزود: البته این زیرساختهای ضعیف حالت غیر ایمن نیز دارند بطوریکه با وقوع یک سیلاب چه بسا این پل‌ها دچار تخریب می‌شوند.

احمدرضا رستمی: به گزارش خورنا در جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، برق، آب و فاضلاب استان که امروز چهارشنبه پنجم آذر‌ماه ۹۷ در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد کیامرث حاجی زاده ضمن اشاره به سالروز زلزله بم گفت: از آنجایی که در تقویم ملی کشور این روز به عنوان روز ملی ایمنی و مقابله با حوادث طبیعی نام‌گذاری شده است لذا اعضای ستاد مدیریت بحران باید چنین روزی را به عنوان سرآغازی در فعالیت‌های خود در زمینه ایمن‌سازی مناطق بحرانی و پیشگیری از حوادث بحران‌زا قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه فرهنگ پیش‌بینی و پیشگیری هنوز در فکر و ذهن تصمیم‌گیران کشور جای خود را پیدا نکرده است اظهار کرد: دو مولفه اصلی در مدیریت بحران پیش‌بینی و پیشگیری بوده و جلسه امروز ما نیز با توجه به تجربیات تلخی که در سیل ۹۵ استان بدست آوردیم باید به عنوان یک جلسه پیشگیری نگریسته شود.

وی حرف کسانی را که می‌گویند واقعه سیل در دوران خشکسالی رخ نمی‌دهد اشتباه دانست و توضیح داد: اکثر سیلابهای به وقوع پیوسته در سطح دنیا و حتی کشور ایران در پروسه‌های زمانی رخ داده که چه بسا خشکسالی‌های متناوب نیز در آن دوران بوده است.

حاجی‌‌زاده ضمن بیان این مطلب که خوزستان از جمله استانهایی است که به وفور دارای سابقه سیلاب است گفت: شرایط متنوع اقلیمی خوزستان بگونه‌ای است که در بالادست آن کوه‌های زاگرس و در پایین‌دست آن نیز جلگه‌‌ای است و با توجه به اینکه رودخانه‌های بزرگ کشور نیز در این استان جاری می‌باشند لذا خاک آن به محض اشباع شدن از لحاظ نفوذپذیری سریعا به حالت سیلابی تغییر ماهیت می‌‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بخش جاده‌ای استان را از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف دانست و افزود: البته این زیرساختهای ضعیف حالت غیر ایمن نیز دارند بطوریکه با وقوع یک سیلاب چه بسا این پل‌ها دچار تخریب می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین سیل‌بندهای ساخته شده در خوزستان نیز دارای مشکلات فراوانی هستند بطوریکه اگر سیل‌بندی هم در گذشته ساخته شده آن هم به حالت نیمه‌کاره رها شده‌ است.

حاجی‌زاده اضافه کرد: البته خیلی از این سیل‌بندها نیز در ابتدا سیل‌بند نبوده‌اند بلکه خاکریزهای زمان جنگ بوده‌اند که بعدها تحت این عنوان مورد استفاده قرار گرفته شده‌اند.

وی ضمن اشاره به دایکت مرزی هورالعظیم گفت: این دایکت مرزی که مرتبا شاهد شکست و تخریب آن هستیم یک خاکریز خاکی بدون فونداسیون بوده که با خواباندن نی‌های موجود و انباشت خاک بر روی آنها به وجود آمده‌ است و البته بعدها به تدریج به جاده ترانزیتی شرکت‌های نفت و سایر شرکتهای منطقه تبدیل شده و نهایت امر هم نام دایکت مرزی به خود گرفته است.

حاجی زاده با بیان اینکه عیار یک مدیریت باید در شرایط سخت و اضطراری سنجیده شود اظهار کرد: مدیریت در شرایط عادی که همه‌ چیز وجود دارد و هیچ گونه کمبود مالی و امکاناتی وجود ندارد که هنر نیست بلکه در این شرایط یک رباط هم می‌تواند کارها را انجام دهد.

این مقام مسئول در پایان ضمن تاکید بر اجرای مصوبات ستاد بحران گفت: بارها گفته‌ایم که این مصوبات باید همیشه از لحاظ اجرایی در اولویت مسئولین قرار بگیرند چون اساس این مصوبات برای برون رفت از بحران فعلی و جلوگیری از ایجاد یک بحران جدید در آینده است.