سرپرست استانداری فارس: چرخه سرمایه‌گذاری باید از مسیر تحقیقات و پژوهش عبور کند

سرپرست استانداری فارس گفت: چرخه سرمایه‌گذاری و تولید باید از مسیر تحقیقات، پژوهش و علم عبور کند تا به اهداف اقتصاد مقاومتی دست‌یابیم.

یدالله رحمانی ظهر امروزدر آیین تقدیر از پژوهشگران برتر استان فارس اظهار داشت:  تعامل و همکاری میان تمام دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دانشگاه و مراکز علمی  با رویکرد هدفمندسازی تحقیقات، بسیاری از مشکلات استان به‌ویژه خشک‌سالی، خشک شدن تالاب‌ها که اثرات مخربی بر زیرساخت‌های اقتصادی استان ایجاد کرده است برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان فارس به فرموده مقام معظم رهبری در قله قراردارد و باید در حوزه‌های علم و فناوری، پیشگام باشد، افزود:  با تلاش‌های انجام‌شده در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم از ۲۵۰ هسته به ۸۰۰ هسته، از ۳۶ شرکت به بیش از ۱۶۰ شرکت دانش‌بنیان و ۷ مرکز رشد علم و فناوری به ۳۰ مرکز افزایش‌یافته که نشان از توجه به زیرساخت‌های علمی و تحقیقاتی در فارس است.

سرپرست استانداری فارس خاطرنشان کرد: تفکر پژوهشی و فناورانه، کاربردی کردن راه‌کار‌های علمی و عملی متناسب با نیا‌زهای  جامعه و نیز قرار گرفتن در دستگاه‌های اجرایی فرصت مناسبی برای رسیدن به اهداف اقتصادی، علمی، عمرانی و فرهنگی است.

 فارس پیشرو در پژوهش و فناوری

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه این آیین تصریح کرد: استان فارس در جشنواره پژوهش و فناوری که ۲۵ آذرماه سال جاری در تهران برگزار شد عنوان استان‌های برتر را در حوزه تحقیقات و پژوهشی به خود اختصاص داده است.

حمید نادگران بیان داشت: سیستم‌های آموزشی، مراکز علمی و دانشگاهی در حال ورود به نسل چهارم آموزشی، پژوهشی و فناوری مبتنی بر حل مسئله محیط، شهر، استان و کشور است.

وی اضافه کرد: جامعه جهانی در شرایط کنونی از تکیه‌بر اقتصاد تک‌محصولی درون‌گرا، سنتی و ضربه‌پذیر نفت خارج و به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان تحقیقاتی و آموزشی گام برداشته است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در این نشست اظهار داشت: هفته پژوهش و فناوری از ۲۴ تا ۳۰ آذرماه با شعار هدفمند، ارزش‌آفرین در خدمت دولت ملی آغازشده است ودراین راستا تبدیل ایده‌های علمی به پژوهش تقاضامحور و استفاده از توان علمی محققان و اساتید مراکز دانشگاهی ازجمله مواردی بوده که موردتوجه دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته است.

سید مجتبی زبرجد خاطرنشان کرد: توجه به مسائل ایمنی، محیط‌زیست، آب و خشک‌سالی تالاب‌ها با رویکرد علمی و تحقیقاتی مهم‌ترین اولویت‌های دانشگاه است.

دبیر جشنواره ملی پژوهش وزارت کشور نیز در این نشست افزود: توسعه و پیشرفت کشور مرهون پژوهش است و تمامی تصمیم‌سازی‌ها باید حول محور پژوهش و تحقیقات علمی قرار گیرد.

فریبا گودرزی بیان داشت: در سطح کلان و متوسط کشور ۱۸۰ طرح ملی، راهبردی و پژوهشی برای برطرف کردن مشکل آسیب‌های اجتماعی، کمبود آب و دیگر معضلات به‌ویژه تبدیل ایده به پدیده ارائه‌شده است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور محصول علمی و تحقیقاتی بسیاری را تولید کرده‌ ودراین راستا مسؤولان نمی‌توانند بدون پژوهش و فناوری تصمیم‌سازی و به اهداف اقتصادی و علمی دست یابند.

رئیس بنیاد علمی نخبگان فارس در ادامه این نشست اظهار داشت: اختصاص ۵۵ میلیارد تومان بودجه برای بیش از ۳۰ بنیاد ملی نخبگان کشور ناچیز بوده و برای برون‌رفت از این معضل نیاز به همکاری و همیاری خیران است.

حبیب شریف خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجمع خیرین در کنار بنیاد ملی نخبگان بستر مشارکت مردمی را با این‌گونه بنیاد‌ها و مراکز علمی در کشور ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اهداء جایزه علمی پروفسور سید حبیب فیروزآبادی به حسین ثابت سروستانی دانشجوی شیمی آلی برای نخستین بار در سال جاری نشان از توجه به علم، پژوهش و تحقیقات در ایران اسلامی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *