قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان:

نصف بیشتر کانونهای تولید کننده ریزگردهای خوزستان در اطراف تأسیسات نفتی قرار دارند

احمد رئیس زاده - از هفت کانون داخلی ریزگردهای استان خوزستان چهار کانون آن بطور صدرصدی در محدودهٔ تأسیسات نفتی قرار دارد که فعالیت‌های عمرانی در این مناطق تاکنون باعث ایجاد و افزایش گرد و خاک در استان شده است.

خورنا-احمدرضارستمی: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر نفت در استانداری خوزستان برگزار شد، احمد رئیس زاده قائم مقام اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه از سال ۱۳۴۰ تاکنون تعامل خوبی بین منابع طبیعی و وزارت نفت بوده عنوان کرد: در حال حاضر بالای ۱۲۴ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در استان خوزستان انجام شده است که به واقع این کار با همکاری بسیار خوب وزارت نفت و وزارت کشاورزی صورت گرفته است.

وی یادآوری کرد: تا قبل از دولت‌های نهم و دهم مالچ بصورت رایگان در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گرفت ولی از آن دوره به بعد، مالچ مورد نیاز برای بیابان‌زدایی به ازای پرداخت هزینه‌ای در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گیرد.

رئیس زاده ادامه داد: در آن زمان مصوبه‌ای هم به تصویب رسید که طی آن قرار شد ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی مستعد تولید ریزگرد را با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد تومان مالچ پاشی کنند که تأمین اعتبار این طرح را وزارت نفت و اجراء را قرارگاه خاتم الانبیاء و نظارت طرح را هم منابع طبیعی بر عهده گرفت.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: در زمینه اجرای مصوبه مذکور و طرح مالچ پاشی عرصه ‌های مستعد ریزگرد وزارت نفت اقدامات خوبی را تاکنون انجام داده است و تا الان یکصد میلیارد تومان به این کار اختصاص داده و در حدود ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر آن باقی مانده است که امیدواریم این مبلغ هم جنبه اجرایی به خود بگیرد.

وی عنوان کرد: از هفت کانون داخلی ریزگرد که در استان وجود دارد چهار کانون آن بطور صدرصدی در محدودهٔ تأسیسات نفتی است که فعالیت‌های عمرانی در این مناطق تاکنون باعث ایجاد و افزایش گرد و خاک در استان شده است.

رئیس‌زاده اظهار کرد: مطابق بند ب ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری، دریافت خسارت‌های ناشی از طرحهای عمرانی حق قانونی استان است؛ پیشنهاد داریم که این اعتبار به صورت یک مصوبه، در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی و به ستاد مقابله با ریزگردها خوزستان اختصاص داده شود.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه رایگان شدن قیرآبه کمک بزرگی است به محیط زیست و توسعه فضای سبز خاطر نشان کرد: قیرآبه به دو دلیل در استان خوزستان قابل استفاده نمی‌باشد. یکی اینکه چون اساس و پایه آن آب است و دیگر اینکه تبخیر و تعرق بالای ۲۲۰۰ و همچنین افزایش دما را نیز در استان داریم.

وی تصریح کرد: تنها ماده‌ای که فعلا می شود از آن در بحث بیابان‌زدایی و مهار ریزگردها استفاده کنیم مالچ‌های نفتی است که در استان به وفور یافت می‌شود.

رئیس زاده در پایان عنوان کرد: امسال در حدود ۲۵۰ میلیون لیتر مالچ نفتی نیاز داریم که این مقدار را کتباً به پالایشگاه اعلام کرده‌ایم و لذا از وزارت نفت انتظار داریم که این مقدار را همچون سنوات گذشته بصورت رایگان در اختیار اداره‌کل منابع‌ طبیعی قرار دهد تا بتوانیم بوسیله آن بخشی از عرصه‌های بیابانی را احیاء بکنیم.