بیم و امید‌‌های معاونت اقتصادی استانداری در خصوص راه اندازی یک واحد فولاد سازی در جوار فولاد اکسین خوزستان/ قطعاً مراقب امور هستیم

خورنا-احمدرضارستمی: در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از شرکت فولاد اکسین، سیدعلی بحرینی مقدم معاونت اقتصادی استاندار در ابتدا ضمن تبریک به مناسبت تصویب طرح احداث یک واحد فولاد سازی در جوار کارخانه فولاد اکسین خوزستان اظهار کرد: در این خصوص شادی‌ و نگرانی‌هایی دارم که نمی‌توانم آنها را پنهان کنم.

وی تصریح کرد: دو مولفه، در صدور مجوز فولاد سازی برای شرکت اکسین خوزستان نقشی اساسی داشته که اصلی‌ترین آنها بی‌شک پیگیری‌های مجدانه و شبانه‌روزی استاندار خوزستان بوده است.

بحرینی مقدم تاکید کرد: شاید صرفه‌جویی‌های ارزی و ROR بازار (بازده سرمایه) و دیگر مولفه‌ها تسهیل کننده این مسیر بوده ولی انصافاً بدون این پیگیری‌ها، بالاتر بودن این شاخص‌ها هم کمکی به تحقق یافتن این غیر ممکن( تصویب طرح فولاد سازی) نمی‌کرد.

معاونت اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد:مولفه دومی که تحقق این امر را باعث شد، بحث دعاهای پرسنل جوان این مجموعه با میانگین سنی ۳۲ است که این جوانان اکثراً از نخبگان کشور در زمینه‌های مختلف هستند؛ انصافاً در این مدت کوتاهی که در اینجا بودم از “دیسبرین” حاکم بر این شرکت لذت می‌بردم.

بحرینی مقدم نگرانی‌های خود را در راه‌اندازی واحد فولادسازی اینچنین ابراز کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت فولاد اکسین بر روی زمین مانده است که این مشکلات اجازه نمی‌دهد، این شرکت بتواند علی‌رغم دارا بودن پتانسیل‌ها و قابلیت‌های لازم، خود را به خوبی در سطوح ملی و بین‌المللی مطرح کند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: مهمترین مشکل شرکت فولاد اکسین، بحث خُرد بودن سهام شرکت است. زیرا وجود چندین تفکر و سیاست متفاوت در ترکیب هیات مدیره این شرکت عملا به اهدافش آسیب وارد کرده است. لذا از استاندار خوزستان خواهش داریم همانطور که بحث فولاد‌سازی را پیگیری کردید این موضوع را هم برای اکسین حل بکنید زیرا این شرکت و این مجموعه و این پرسنل توان این را دارند که روی پای خود بأیستند به شرطی اینکه اختیارات لازم را داشته و در سیاست‌گذاری مستقل باشند.

وی یاد آوری کرد: از آنجایی که شرکت فولاد اکسین خوزستان بهرحال دارای مشکلات روزمره‌ای از جمله در بدهی‌ها، دیون انباشته و مطالبات جاری است، بنابراین لازم است در برابر این افزایش بار مسئولیت که اکنون بواسطه راه‌اندازی واحد فولاد‌سازی بوجود آمده، یک تیم منسجم و فنی و کاملا اجرایی مسئول پیگیری این مهم باشد تا این پروژه فولاد سازی تحت مدت معینی به بهره برداری برسد؛ البته سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سایر سازمان‌ها نیز باید کمک کننده اجرای این مصوبه باشند.

بحرینی افزود: اگر قرار باشد پروژه فولاد سازی با مسائل روزمره و مشکلات جاری شرکت فولاد اکسین خوزستان درگیر شود، قاعدتاً زحماتی که در راه‌اندازی آن کشیده شده و انتظاراتی که الان دولت در استان برای بهره‌برداری از این مجموعه دارد محقق نخواهد شد.

معاونت اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد:شرکت فولاد اکسین خوزستان بایستی با یک تیم مدیریتی واحد و مستقل که در بین آنها نوعی وحدت رویه‌ حاکم باشد، بصورت خیلی مقتدر و منسجم این مسئله فولاد سازی را مورد پیگیری قرار دهد. قطعاً اگر با این تیم فعلی درگیر این ماجرا شود همین جا خدمتت شما عرض می‌کنم که به هیچ عنوان موفق نخواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه معاونت اقتصادی استانداری کار ما با مجموعه فولاد اکسین از این به بعد بیشتر خواهد بود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که ذره‌ای سستی و کاستی در راه‌اندازی واحد فولاد سازی ایجاد شود؛ قطعاً مراقب امور هستیم و تمامی اقدامات صورت گرفته برای اجرای این مصوبه را رصد خواهیم کرد.