«از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم»

مناظره دبیر حزب مردمسالاری خوزستان با دکتر قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد

احمدرضارستمی|خورنا- با همکاری بسیج دانشجویی موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان مناظره ای بین تورج فتاحی٬ دبیر حزب مردمسالاری خوزستان و آقای قدیری ابیانه ٬ سفیرسابق ایران درمکزیک واسترالیا ٬با موضوع «از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم» درسالن آمفی تئاتر موسسه جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.

در ابتدای این مناظره دکترقدیری ابیانه ضمن خیرمقدم به دانشجویان وسایر حُضار درسالن وعرض تسلیت به مناسبت ایام محرم ٬گفت:قبل ازانتخابات دکتر روحانی گفتند٬چرخ سانتریفیوژهای ما بچرخند به شرطی که چرخ کارخانه جات ما هم بچرخند. ولی ایشان بعدازانتخابات وانتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور٬این شعار را به این صورت مطرح کردند که چرخ سانتریفیوژهای ما بچرخند به شرطی که چرخ زندگی ما نیز بچرخد و از همین جا اشتباه کردند.

سفیرسابق وزارت امورخارجه در ادامه چنین بیان داشت:عملا چرخ سانتریفیوژها اینکه باید بچرخد به دلیل تولید برق کارخانه جات ما است واین کارخانه جات ما برای اینکه چرخ آنها بچرخد احتیاج به برق دائمی دارند که قطع نشود و کارخانه وخط تولید آن دچار مشکل نشود.پس آقای روحانی٬ قراراست چرخ سانتریفیوژهای ما بچرخد تا چرخ اقتصاد وکارخانه جات ما بچرخد.

ایشان در ادامه چنین هشدار داد: آقای روحانی٬ این حرف شما حرف بسیار خطرناکی است. چرا خطرناک است؟ مثل این است که کسی بگوید ٬من به مافیا باج نمیدهم٬ مگر اینکه فرزندم را بدزدد٬ وبا این حرفش سبب این میشود که مافیا یک ضرب میرود و فرزند ایشان را میدزدد. شما اگر معتقدید که چرخ سانتریفیوژها بچرخه به شرط اینکه چرخ کارخانه جات بچرخه٬ باید درمقابل دشمن مافیایی ما٬ این رابه صورت عکس میگفتی وباید با صدای بلند به آنها میگفتی که٬ حتی اگر چرخ کارخانه جات ما هم نچرخد٬ چرخ سانتریفیوژهای ما باید بچرخد.

دکترقدیری ابیانه سپس چنین تصریح کردند: خانم کلینتون در خاطراتش نوشته است٬ وقتی من٬ این صحبت ها راشنیدم ٬ رفتم سراغ اوباما وبه او گفتم الان وقت آن است که تحریم های ایران را تشدید کنیم . آقای روحانی این اشتباه را الان مرتکب نشد بلکه زمانی که دبیر شورای امنیت ملی بود٬ با گفتن این حرف که خط قرمز ما تصویب قطعنامه درشورای امنیت بر ضد ایران است٬ مرتکب شد وبه دشمن فهماند که اگر بر ضد ما قطعنامه ای صادر شود ما کوتاه می آییم وبدین صورت آنها هم یک راست به سراغ تصویب قطعنامه وتحریم رفتند.

سفیرپیشین مکزیک واسترالیا همچنین گفت : آقای روحانی شما با دشمن وبا مافیا طرف هستید وباید مواظبت گفتارتان باشید. دوستان٬ دانشجویان عزیز٬ آقای روحانی تا دلتان بخواهد از این اشتباهات داشته است٬ ازجمله اینکه در آستانه مذاکرات یهو آمد وگفت آب خوردن ما هم به این توافق بستگی دارد وباعث شد که آنها با توجه به این حرف ایشان ٬ علاوه بر اینکه در مقابل ما وحق ما کوتاه نیامدند بلکه محکم هم ایستادند .وبدبختانه دراین ایام هم در داخل کشور عده ای از کارگردانهای ما هم پوستری را امضاء کردند که درآن نوشته بود هر توافقی بهتر از عدم توافق هست ٬که پیام این پوستر به خارج کشور ٬ این بود که ٬ما نیازمند توافق هستیم و این صدای افکار عمومی مردم وهنرمندان ایران است .طبیعی است که جمیع مسائل از این دست سبب شد٬ که دشمن دیگر در مذاکرات به هیچ وجه کوتاه نیامد وشد آنچه که نباید میشد.

در ادامه مناظره دبیر حزب مردمسالاری خوزستان با بیان اینکه٬ این عنوان که از چرخ سانتریفیوژها تا چرخ زندگی مردم یک عنوان پر مناقشه ای است ومحصول فضایی است که باید درمورد پیدایش آن ٬که چگونه پدید آمد واین فضا چگونه شکل گرفته ٬باید برای مردم روشنگری کرد٬گفت: آغاز غنی سازی درکشور مصادف شد با پایان دولت آقای خاتمی که این آغاز با تعلیق داوطلبانه دولت وقت ٬برای مدتی متوقف ماند ودر دولت احمدی نژاد با غنی سازی در٬ درصد های مختلف مجددا شروع شد ودر اینجا بود که نوعی تفکر را تبلیغ کردند که فقط چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هر بلایی سر مردم ما بوجود بیاید اشکالی ندارد.شعارهایی که فراوان در این ایام داده میشد دقیقا به طور واضح فقط خواهان چرخیدن چرخ سانترفیوژها بود ودراین شعارها اصلا به اینکه این چرخیدن ٬تورم را به هرکجا ببرد مشکلی نیست ووضع معیشت مردم هر طوری بشود مهم نیست ومملکت هربلایی که سر آن هم بیاید ٬باز چندان اهمیت ندارد فقط چرخیدن سانتریفیوژها کفایت میکند.

آقای تورج فتاحی سپس اینچنین ادامه داد: واقعیت این است که چرخ سانتریفیوژ چرخ دنده ای از چرخ عظیم اقتصاد جامعه است و جزئی از منافع ملی ماست وچرخیدن آن باید درخدمت منافع ملی ورفاه ملی باشد و اگر درمقابل منافع ملی آن را قرار دهیم سبب پدید آمدن تناقض میشویم که یکی را برای دیگری فدا کنیم و بگوییم این بچرخد وآن نچرخد. اینکه چرا در دولت قبل از روحانی این مسئله را روبروی هم قرار دادند به این دلیل بود که سوء مدیریت های خود و نا کار آمدی شان را درپشت شعارهای هسته ای مخفی کنند. گذشت زمان دقیقا ثابت کرد که نتیجه اون همه شعارهای آنها جزء ویرانی در اقتصاد ونهادهای اجتماعی وروابط ما با دنیای خارج چیزی دیگری نبود.

دبیر حزب مردمسالاری سپس تصریح کردند: اینکه آقای قدیری میفرمایند تشدید تحریم ها به سبب شعار وگفته های آقای روحانی بود باید خدمت ایشان این نکته را یادآوری کنم ٬که شعار آقای روحانی زمانی بود ٬که در سال ۱۳۹۲ دیگر تقریبا تکلیف مشخص شده بود و تحریم ها تصویب شده بود وما شش قطعنامه ظالمانه را خورده بودیم و نیز میخواهم به ایشان یادآوری کنم ٬که یادتان هست تورم درسال۹۲ درچه نقطه ای بود واوضاع روابط بین الملل ما را نیز که حتما در آن ایام به یاد دارید و…پس ذکر این نکته که شعار آقای روحانی سبب وسوسه آمریکا در تشدید تحریم ها شد چندان با واقعیت همخوانی ندارد ونکته دیگر که باز میخواهم به ایشان یادآوری کنم این است که آقای روحانی با شروع دولت احمدی نژاد از شورای عالی امنیت ملی رفت وپس از ایشان درمدت کوتاهی آقای لاریجانی وسپس شاهکارهای آقای جلیلی ما را به این نقطه تأسف بار رساند .پس میتوان نتیجه گرفت که گفته های ایشان با واقعیتهای تاریخی همخوانی ندارد.

زمانی که مناظره به این نقطه رسید آقای قدیری ابیانه گفت: اولا آقای روحانی نگفتن که چرخ سانتریفیوژها بچرخد که چرخ زندگی مردم بچرخد بلکه گفتن بچرخد که چرخ کارخانه جات بچرخد. این آقایان عادت دارند همیشه سوء مدیریت های خود رابه گردن دولت احمدی نژاد می اندازند.من طرفدار احمدی نژادنیستم ومعتقدم که اگر رهبری هم از آمدن نفی اش نمیکرد٬ شورای نگهبان اورا رد صلاحیت میکرد. هرچند معتقدم که اگر قرار است طبق معیارهای اسلامی عمل شود روحانی هم باید رد صلاحیت شود.

سفیر سابق وزارت امور خارجه با بیان اینکه برطبق گفته های رئیس سازمان انرژی اتمی ٬که گفت در زمانی که روحانی انتخاب شد ٬ این تاکید احمدی نژاد به ما بود که٬ بروید و این سانتریفیوژهایی که هنوز نصب نکردید را نصب کنید تا اینها که میخواهند بعد از ما مذاکره کنند در سر میز مذاکره دستشان پر باشد ٬ در ادامه گفت: این اقدام سنجیده سبب شد که دشمن وادار به مذاکره شود وگرنه اگر این کار صورت نگرفته بود تیم روحانی میخواست سر چه چیزی مذاکره کنند؟

دکتر قدیری ابیانه سپس اینچنین تصریح کردند: شما اصلاح طلبان هی میگویید وضع بد بود تحریم بود قطعنامه و چه وچه بود ولی من میگویم که این آقایون اصلاح طلب هدفشون این بود که دشمن ٬تحریم ها را در زمان احمدی نژاد تشدید کند و نمونه اش آقای مهدی هاشمی که در لندن به دنبال ارتباط با آمریکایی ها برای رسیدن به این هدف شوم بود ٬ و بدتر بعضی هاشون که در خارج بودند دنبال این بودند که آمریکا به ایران حمله کند. شاید میپرسید چرا این کارها خیانت بار رو انجام میدادند؟ جواب ٬میخواستند وضع مردم بد و بدتر شود واینها از طریق رسانه های خود از آب گل آلود ماهی بگیرند واحمدی نژاد واصولگراها را ناکارآمد نشان دهند که موفق هم شدند واز این فشارها وتحریمها بود که روحانی بیرون اومد چیزی که غرب دقیقا میخواست.

سفیرپیشین استرالیا ومکزیک درادامه یادآور شد: تبلیغات رسانه های غربی برضد اصولگراها وتخریب این نیروهای مخلص است وبرعکس درجهت تقویت اصلاح طلبان وروحانی است .مصداقش رئیس CIA است که بطور علنی خواستار ابقاء وانتخاب مجدد روحانی در دور بعدی ریاست جمهوری است.دوستان جوانان دانشجو بازهم تکرار میکنم که فتنه ۸۸ باعث تشدید تحریمها شد .زیرا دشمنی که داشت عقب نشینی میکرد را گستاخ کرد که با تشدید فشار تحریم از خارج به انقلاب که به خیال آنها اکنون که وضعش به هم ریخته فشار وارد کنند.

دکترقدیری ابیانی سپس ضمن انتقاد از دولت روحانی که سوء مدیریت خود رابه گردن دولت قبلی می اندازد گفت:فیشهای نجومی سال ۹۳ که ربطی به احمدی نژاد ندارد٬ پس دیگر اشتباهاتتان رابه گردن این وآن نیندازید ودرمورد قطعنامه ها هم اینقدر نگویید که احمدی نژاد چون گفته ٬ اینها کاغذ پاره هستن ٬باعث تشدید آنها شده٬ این حرف را ابتدا امام در زمان تجاوز صدام به کشور٬ در مورد قطعنامه های ظالمانه آن زمان ٬که در حمایت از صدام صادر میشد فرمودند.

دبیرحزب مردمسالاری در مورد نقل قول گفته شده از زبان رئیس سازمان انرژی اتمی در زمان احمدی نژاد ٬گفت: اینکه احمدی نژاد گفته تا میتوانیم سانتریفیوژ نصب کنیم تا دستمان در موقع مناظره باز باشد ٬چه معنی دارد ٬ دستمان باز باشد که چه؟ باز باشد که شش قطعنامه ظالمانه که بر ضد ملت ایران تصویب شده ٬رو ما رفع کنیم وتازه اگر هم توانستیم آن را رفع کنیم ٬ ولی آثار این قطعنامه ها که بر وجوه زندگی شخصی واجتماعی این مردم بینوا تأثیر گذاشته را چه میکنید؟ اینها را چطور میتوانیم جبران کنیم ؟

تورج فتاحی سپس ضمن بیان این نکته که آقایان با این نقل قول که از رئیس انرژی اتمی بیان کردند ٬ چیزی جز ساده انگاری خود را به ما نشان ندادند در ادامه در مورد ادعای آقای قدیری درمورد نقش اصلاح طلبان درتشدید تحریمها ٬ضمن رد این ادعای پوچ چنین گفتند: آقای قدیری اسامی را عنوان کردند مثل مهدی هاشمی که امثال ایشان سبب تشدید تحریمها شدند٬ ولی من میخواهم توجه ایشان رابه این نکته هم جلب کنم که قطعنامه ها مگر درشورای امنیت که دوست شفیق شما روسیه در آنجا هم با حق وتو بود٬ مگر تصویب نشد . پس چرا روسیه که میتوانست با حق وتو خود جلو تصویب آنها را بگیرد چنین کاری نکرد؟ پس اگر بنا بر ادعای شما مهدی هاشمی فرزند سران فتنه ٬سبب تشدید تحریمها شده پس با این عدم وتو روسیه ٬ نسبت به تصویب تحریمها باید ما هم بگویم آقای پوتین با این کارش ٬او نیز جزء سران فتنه میباشد ودر ادامه این که میگویید که اصلاح طلبان آمریکا را ترغیب برای حمله به ایران کردند ٬باید به ایشان یادآور شوم که سناریوهای نخ نما وخیال پردازانه دوستان خود را در رسانه های خواص را شما دیگرتکرار نفرمائید .

دبیر حزب مردمسالاری در ادامه مناظره اینچنین سخنان خود را ادامه دادند: آنچه که ما از آن به عنوان دستاورد بزرگ برجام از آن یاد میکنیم ٬خروج ایران از فصل هفت است که مهمترین بحث آن تهدید نظامی ایران است. شما در جواب میگویید آمریکا جرأت حمله به ایران راندارد ودر همون ساعت اول ۲۰۰۰۰ نفر از نیروهایش کشته وکل ناوگان دریایی آن درمنطقه ازبین میرود. پس من هم میگویم ٬اگر ما اینقدر توان داریم که چنین بلایی درهمان ساعات اولیه ٬سر آمریکا بیاوریم ٬پس چرا نگران این باید باشیم که چرا عده ای رفتن وآمریکا را برای حمله نظامی به ایران ترغیب کردند.نکته جالب دیگری که شما بیان فرمودید این بود که رئیس CIA خواهان ادامه ریاست جمهوری روحانی است که این هم از آن نکات بسیار شنیدنی است وبیشتر به جُک میماند٬شما میدانید که درکشور ما رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی و نفر دوم کشور از دهها فیلتر عبور میکند فیلترهایی که آقای هاشمی از آن رد نشد . پس چطور ممکن است با وجود بزرگان کشور ٬رهبری وشورای نگهبان واینهمه فیلترینگ وچتر نظارتی که ما داریم بعد بخواهیم همچین بحثی مطرح کنیم و بدانید این اتهام که شما نسبت میدهد واقعا جای تأمل دارد.

دکتر قدیری ابیانه گفت:در مورد مهدی هاشمی وتلاشش برای تشدید تحریمها ٬ مدرک من صدای ایشان است که در اینترنت موجود میباشد و شما میتوانید با مراجعه به اینترنت این صدا را گوش دهید و درمورد مخالفان فراری که این را گفته اند هم شما رابه مصاحبه آقای مهاجرانی با بی بی سی ارجاع تان میدهم.

سفیر سابق وزارت امورخارجه سپس اینچنین ادامه دادند: واینکه چرا با وجود تمام توانی که داریم باز باید نگران جنگ باشیم این است که عقل حکم میکند همیشه آماده باشیم وهرچند که جنگ چیز خوبی نیست و ما نمیخواهیم جنگ شود واگر جنگ هم بشود دشمن را سرجایش مینشانیم.واینکه میگویید رئیس جمهور از فیلترینگ رد شد ونباید این حرف را زد ٬من به شما میگویم مگر موسوی هم از فیلتر عبور نکرده بود ولی درنهایت خیانت کرد.

دکتر قدیری ابیانه در ادامه با وارد شدن دوباره به بحث برجام ومذاکرات هسته ای گفت: آقای روحانی گفتند روز برجام روز پایان همه تحریم هاست نه معلق شدن آنها. ولی آیا تحریمها پایان پذیرفت؟ پس نباید بپرسیم آقایون شما چه کردید دراین مذاکرات؟ چرا لغو نشد تحریمها؟ وجالب این است که وقتی این سئوال راهم میپرسیم ایشان جواب توهین آمیز میدهند که یک عده کودک آمده اند دم باغ که ما سیب وگلابی میخواهیم٬ سیب وگلابی که ما تازه کاشته ایم وهنوز به میوه دهی نرسیده است.

سفیر پیشین مکزیک واسترالیا همچنین تصریح کردند: آقای روحانی شما تاکی میخواهید فریب آمریکا را بخورید وبه آمریکا اطمینان کنید واینقدر شعار ندهید که دستاورد بزرگ ما این بود که سایه جنگ را از سر مملکت دور کردیم . کی این چیز را باور میکند ٬ از زمان شروع مذاکرات تعداد تهدیدات آمریکا کم که نشده هیچ بلکه بیشتر هم شده است. آقایون این تعاملات واعتمادها بدرد کشور نمیخورد٬دشمن را نشناختن هنر نیست . وبدانید دشمن را دوست فرض کردن موجب وارد آمدن ضربات جبران ناپذیری مثل برجام به کشور میشود.

دبیر حزب مردمسالاری وقتی سخنان جناب آقای قدیری ابیانه به اینجا رسید گفت: بحث دشمن ودشمن شناسی در دنیای امروزی ٬ به تعاملات بین کشورها بستگی دارد و میشود با تعاملات منطقی با بسیاری از کشورها به جای رابطه خصمانه ٬رابطه دوستی براساس منافع مشترک برقرارکرد. در دنیای امروز امکان زیست به صورت انزوا همچون کره شمالی اصلا غیر قابل تصور است.اساس ما وتعامل ما براساس رابطه دوستی با همه کشورها بجز رژیم صهیونیستی اسرائیل است.

آقای تورج فتاحی سپس گفتند: اینکه شما ادعا میکنید که اینها که الان منافع ملی را در مسئله برجام حراج کردند اگر در زمان جنگ بودند همین اتفاق هم در آن زمان می افتاد. ولی من در رد حرف شما میخواهم به شما آدرسی بدهم در مورد زمان جنگ تحمیلی که اینطور که شما میفرمایید نبوده است .در آن زمان آقای میرحسین موسوی که نخست وزیر همین مملکت بودند با دست خالی همه اون اقداماتی که آقایان با دست پر یکصدم آن را نتوانستند انجام دهند٬ با افتخار انجام داد و در آن دوره جنگ ٬به خوبی وبا سربلندی کشور را اداره کردند.انشاالله ایشان در هر جا که میباشند به سلامت باشند.

پس دکت٬ر اگر خاطرات راشفاف مرور کنید جواب اتهامات خود را شفاف میابید.

عضو شورای مرکزی حزب مردمساباری سپس یادآورشدند: اینکه شما میگویید در برجام دستاوردی نداشتیم ٬این دیگر از آن حرفهاست. آمار وارقام رسمی کشور این دستاوردها را مخصوصا در زمینه صادرات نفت قبل وبعد از برجام به خوبی نشان میدهد واز طرف دیگر دستاورد دیگری که از برجام بدست آمد و آقایان خیلی سهل انگارانه به آن نگاه میکنند ٬ وآن خروج ایران از فصل هفت شورای امنیت بود . که برطبق آن ایران به عنوان تهدید برای صلح جهانی قلمداد میشد ودوستان ودانشجویان حاضر با مطالعه این فصل هفت ٬ میتوانند به تمام خطراتی که امکان داشت به دلیل قرار دادن ایران در آن ٬برای کشور بوجود آید پی برند. ونکته دیگر هم بحث مراودات بانکی بود که ما در دوره تحریم اصلا قادر به این کار نبودیم واگر بانکی هم میخواست به زعم خود این تحریمها را دور بزند با جریمه های کمرشکنی مواجه میشد که حتی فکر ارتیاط با ایران را از سر بانکهای دنیا بیرون میکرد.

آقای تورج فتاحی سپس فرمایشات خود را اینچنین جمع بندی کرد که: این حرف اصلا درست نیست که آمریکا ودنیا از تحریم ها خسته شده بودند وآنها خودشان میخواستند لغو کنند بلکه با قدرت در فکر ادامه آنها بودند وخدا رو شکر که این تحریمها با درایت دولت لغو شد وگرنه ایران ونزوئلا وتهران کارکاس میشد که الان تمام دنیا دارد به آنها صدقه میدهند که از گرسنگی تلف نشوند.پس اگر ما دستاوردی از برجام در نظر نگیرییم این واقعا بی انصافی است.

دکتر قدیری ابیانه گفت: کی گفته ما ونزوئلا میشدیم .این حرفها را آقایان میزنند که برای برجام دستاوردهای الکی وپوشالی بسازند. خود استراتژیکهای آمریکایی گفتند اگر جنگ بشود این تلفات که من گفتم در همان ساعات اولیه جنگ برای آمریکا پیش می آید.دراینجا لازم است این نکته را تذکر دهم ٬من نمیگویم مذاکره نکنیم بلکه میگویم بیخودی دستاورد تراشی برای خودتان نکنید وبدانید که انرژی هسته ای نفعهای زیادی برای کشور و ملت داشت که آقایان مفت مفت به باد دادند.

سفیر سابق وزارت امور خارجه با اشاره دوباره میرحسین موسوی گفت:اگر موسوی زمان جنگ خدمت کرد ولی بعد خیانت کرد .طلحه وزبیر هم خدمت زیاد کردند ولی بعد با خیانت تمام خدمتهای خود را باطل کردند.شمر هم زمانی در لشکر امام علی خدمت کرد ولی سر امام حسین را در آخر برید.

در این زمان از مناظره٬ عده ای از دانشجویان به طرح سئوال های مختلفی از مناظره کنندگان پرداختند که جناب دکتر قدیری ابیانی وآقای تورج فتاحی به این سئوالات پاسخ دادند از جمله یکی از این سئوالات٬سئوال دانشجویی بود که با انتقاد از دولت روحانی ٬از جناب آقای فتاحی میپرسد که چرا بعد از لغو تحریمها ٬عزت به پاسپورت ایرانی برنگشت وچرا در سفر به خارج از مرزهای کشور ٬ اینهمه مردم ایران دچار بی مهری هایی از طرف کشورهای میزبان میشوند . وهمچنین ایشان پرسیدند که چرا روحانی به مسئله حقوق های نجومی رسیدگی کافی نکردند؟

عضوء شورای مرکزی مردمسالاری درجواب این دانشجو گفت: در مورد احیای عزت ایرانی ٬نه تنها دولت روحانی ٬بلکه هر دولتی موظف است آن را احیاء کند ودرمورد سقوط این مقوله باید بحث کارشناسی صورت بگیرد . نوع رفتار ما ومجموع آن باعث تعیین کننده عزت ملی ما در دنیا میشود که ما باید حتما برای رسیدن به این مهم٬ اقدامات اساسی و زیر بنایی انجام دهیم. اما درمورد حقوق های نجومی که فرمودید٬من جواب شما را براساس گزارشی که دراین باب آقای عادل آذر به مجلس ارائه کردند ٬میدهم که مجموع حقوقهایی که از آنان به عنوان نجومی یاد میشود کلا مبلغ ۲۰میلیارد تومان است که پنج میلیارد آن به بیت المال برگشته وبیست میلیارد باقی مانده هم کم کم وصل میشود وباید به شما دانشجوی عزیز این نکته رو بگویم که مصبوبه این مسئله مربوط به دولت قبل بوده است

تورج فتاحی دبیرشورای مرکزی مردمسالاری همچنین یادآور شدند که: لازم است در مقابل حقوق های نجومی که اینروزها دست آویز آقایان برای کوبیدن دولت شده است ٬ما املاک نجومی را نیز ذکر کنیم ٬که متأسفانه هیچ نوع اراده مستمری در برخورد با متخلفین این املاک نجومی نیز شاهد نمیباشیم وهمچنین عاملین اصلی این عمل زشت هم٬ از چترهای حمایتی فراوانی که درشهرداری تهران و…دارند استفاده میکنند.

در پایان این مناظره سئوالات دیگری توسط دانشجویان از مناظره کنندگان پرسیده شد که این عزیزان به این سئوالات دانشجویان هم پاسخ های قانع کننده ای دادند وپس از آن مناظره به پایان رسید.

pic%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b1%db%b1%db%b0%db%b0%db%b1%db%b4%db%b9%db%b5%db%b3