ایران بالاترین روند رشد سرطان در جهان را دارد

خورنا: رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان در کشور به دلیل روند افزایش سن و امید به زندگی رشد دارد، گفت: شاید بتوان گفت ایران بالاترین روند رشد سرطان را در جهان داراست.

دکتر محمداسماعیل اکبری روز چهارشنبه در حاشیه چهارمین کنگره سرطان پستان در بیمارستان امام خمینی(ره) تصریح کرد: سرطان معده بالاترین سرطان در مردان و کشنده ترین سرطان است که به عوامل بسیاری از جمله تغذیه، نحوه زندگی، رفتاریهای فرهنگی و جتماعی وابسته است.

وی، آگاه سازی مردم را مهمترین راه در راستای پیشگیری خواند و افزود: امروز باید برنامه‌های آگا‌ه‌سازی را شروع کنیم تا بتواینم ۲۰ سال بعد به نتیجه برسیم.

اکبری ادامه داد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان و نیز پنجمین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها را دارد که سالانه بین ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار مورد جدید به مبتلایان افزوده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر مبتلا به سرطان، زندگی ۵ ساله‌ای دارند، یادآور شد: مهمترین دلیل رشد این سرطان افزایش سن است ولی ریز فاکتورهای سابقه فامیلی، عدم ازدواج، عدم شیردهی، عدم تناسب قد نسبت به وزن، مصرف هورمون نابجا و مصرف دخانیات اصلی‌ترین ریزفاکتورها در این حوزه هستند.

چهارمین کنگره سراسری سرطان پستان تا ۱۳ آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) در حال برگزار است.