استاد جمشید عندلیبی درگذشت

استاد جمشید عندلیبی آهنگساز و نوازنده نی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش خورنا و به نقل از خانه موسیقی ایران، جمشید عندلیبی موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده نی امروز- سه‌شنبه- ۱۵ اسفندماه- براثر ایست قلبی در ۶۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

خانه موسیقی ایران درگذشت این هنرمند را به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و صبر و آرامش را برایشان از درگاه خداوند خواستار است.

جمشید عندلیبی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۶ در سنندج بود، وی نواختن نی را ابتدا بدون استاد فراگرفت و سپس با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی به ادامه فراگیری تکنیک‌های ساز نی پرداخت. او ردیف موسیقی سنتی ایرانی را نزد نصرالله ناصح‌پور و نورعلی برومند و محمدرضا لطفی آموخت.

زنده‌یاد عندلیبی سال ۱۳۶۰ برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت. عندلیبی در آثاری همچون بیداد، نوا، دستان، دود عود، آسمان عشق، یاد ایام، رسوای دل، پیام نسیم، دل مجنون و سرو چمان با محمدرضا شجریان همکاری نزدیک داشته‌ است.

این هنرمند فقید علاوه بر نوازندگی در کار آهنگسازی نیز فعال بوده و آلبوم‌های میهمان تو، پاییز نیزار و مونس جان از جمله فعالیت‌های او در زمینه آهنگسازی است. عندلیبی همچنین قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌ است.