انگشت کردن در بینی می‌تواند یکی از عوامل آلزایمر باشد

یک پژوهش جدید نشان داد که انگشت کردن در بینی به منظور تخلیه آن ممکن است میکروب‌هایی به مغز وارد کند که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهند.

به گزارش خورنا علت آلزایمر می‌تواند ترکیبی از تغییرات مربوط به سن و سال در مغز، عوامل ژنتیکی و محیطی، و سبک زندگی باشد.

یک پژوهش جدید نشان داد که انگشت کردن در بینی به منظور تخلیه آن ممکن است میکروب‌هایی به مغز وارد کند که احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهند.

دانشمندان بر این باورند که پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» علت زوال عقل پیشرو است که ویژگی اصلی بیماری آلزایمر است. براساس پژوهش اخیر، بتا آمیلوئید ممکن است در مغز به عنوان مکانیسم دفاعی در برابر عوامل بیماری‌زایی تولید شود که با فرو کردن انگشتان کثیف به سوراخ بینی وارد می‌شوند.

بر اساس این پژوهش، عفونت‌های ویروسی، قارچی، و باکتریایی می‌توانند به بیماری آلزایمر منجر شوند. این پاتوژن‌ها عوامل شناخته‌شده ایجاد عفونت‌های مداوم، نهفته، یا مزمن در بافت‌های مخاطی هستند. این بافت‌ها شامل اپیتلیوم بینی است، که این عوامل می‌توانند برای مدتی طولانی بدون ایجاد علائم آشکار در آن باقی بمانند، و بعدا با عواقب پاتولوژیک وارد مغز انسان شوند.

بر اساس ارزیابی‌ها، بیماری آلزایمر عامل ابتلای حداکثر ۷۰ درصد از ۵۵ میلیون نفر در سطح جهان است که به زوال عقل دچار هستند. موسسه ملی پیری آمریکا می‌گوید علت آلزایمر می‌تواند ترکیبی از تغییرات مربوط به سن و سال در مغز، عوامل ژنتیکی و محیطی، و سبک زندگی باشد.

پژوهشگران می‌گویند در این طبقه‌بندی انگشت کردن در بینی زیرمجموعه «سبک زندگی» تعریف می‌شود، و کاری است که قابل تغییر است. آن‌ها توصیه می‌کنند که انگشت کردن در سوراخ بینی‌تان را متوقف کنید، و می‌گویند اگرچه پاک کردن بینی با انگشت می‌تواند در لحظه لذت‌بخش باشد، اما در بلندمدت چاره کار نیست.

به گفته آنها، بهداشت بینی را باید از طریق مسیر‌های مناسب حفظ کرد. این شامل تمیز کردن منظم معابر بینی از طریق روش‌های ملایم مانند شستشوی بینی با آب نمک یا فین کردن آرام در دستمال کاغذی است.

به گفته دانشمندان، یکی از درس‌هایی که همه‌گیری کرونا به ما آموخت این است که شستن مرتب دست چقدر برای بهداشت عمومی مهم است. آن‌ها توصیه می‌کنند اگر عادت دارید زیاد انگشت در بینی‌تان کنید، لااقل دستان خود را پیوسته بشوئید.