یک فعال سیاسی: عجیب است که خالص‌سازی را معادل شایسته‌سالاری معرفی می‌کنند

یک عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: خالص‌سازان می‌‌گویند همین مجلسی که وجود دارد هم، شاخص‌های انقلابی را ندارد و می‌خواهند به قول خودشان مجلس بعدی را انقلابی‌تر کنند.

به گزارش خورنا هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم انتظار می‌رود، گروه‌های سیاسی به آرایش انتخاباتی نهایی خود نزدیک شوند اما این امر مشخصا در جبهه اصلاحات دیده نمی‌شود. بسیاری از اصلاح‌طلبان می‌گویند با توجه به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها تا اینجای کار، حتی اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو جبهه اصلاحات ایران، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌طلبان چندسالی است که هشدار می‌دهند جمهوریت مانند شُش‌های نظام است و اگر اکسیژن لازم از طریق شُش‌ها به قلب و مغز نرسد، نظام آسیب جدی می‌بیند زیرا علت تشکیل این نظام، جمهوریت و حضور مردم در تصمیم‌گیری‌ها بوده است و هرچه قدر این نقش تضعیف شود و نقش مردم کمرنگ شود آسیب‌ها جدی می‌شود و عجیب است که اخیرا گروه خالص‌ساز خالص‌سازی را معادل شایسته‌سالاری معرفی می‌کنند!»

او ادامه داد: «بعد از حوادث سال گذشته و حوادث بعد از درگذشت خانم مهسا امینی شاهد شکاف‌های زیادی میان دولت و ملت بودیم و مهم‌ترینش کاهش اعتماد عمومی به نهادهای تصمیم‌ساز. اصلاح‌طلبان در همان مقطع گفتند که راه ترمیم این شکاف‌ها بازگشت به خواسته‌های مردم است. این انتظار وجود داشت که با تجربه ۴۰ساله جمهوری اسلامی، در عرصه قواعد و قوانین مربوط به انتخابات گشایش‌هایی باز می‌شد اما همه شیوه‌های نادرست گذشته در مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با انتخابات به شکل قانونی درآمد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به شاکله مجلس هم آسیب وارد شد. دیدیم که نهادهای مختلف در سطح مجلس قرار گرفتند و به موازات مجلس به قانونگذاری پرداختند. حاصل این شرایط آن شد که اصلاح‌طلبان اعلام کردند که درباره شرکت جبهه اصلاحات در انتخابات مسئله مسکوت باقی بماند و تصمیم با افراد باشد که می‌خواهند نامزد شوند یا خیر. واقعا امید آن بود که در مسئله بررسی صلاحیت‌ها با نگاهی موسع برخورد می‌شد و نوعی تسامح به وجود آید اما به هیچ وجه چنین نشد».

او درباره جریانی که بسیاری آنها را خالص‌سازها می‌نامند، تصریح کرد: «خالص‌سازها بیش از پیش مشغول خالص‌سازی و یکدست‌سازی هستند و حتی می‌گویند همین مجلسی که وجود دارد هم، شاخص‌های انقلابی را ندارد و می‌خواهند به قول خودشان مجلس بعدی را انقلابی‌تر کنند. یعنی می‌خواهند بعد از این فضا از اینی که هست هم بسته‌تر شود. چنین رویکردی باعث شد بسیاری اعم از نمایندگان ادوار، افراد شاخص و خیلی‌ها از هر دو جناح تمایل نداشته باشند که در انتخابات شرکت کنند و البته بسیاری از آنهایی که شرکت کردند هم ردصلاحیت شدند. خالص‌سازها در تجربه سیاسی قدرت فهم پیچیدگی‌های سیاسی-اجتماعی را ندارند و اگر همچنان سکان اداره کشور در دست این افراد باشد، نگرانی جدی برای ایران است».

ظریفیان در پایان گفت: «در ارتباط باانتخابات این دوره مجلس دیگر فرصتی نیست. پیش‌ثبت‌نام انجام شد و گفتند کسانی که در پیش‌ثبت نام شرکت نکردند دیگر نمی‌تواند در انتخابات نامزد شود؛ بنابراین حتی اگر بخشی از این ردصلاحیت‌شدگان از سوی هیئت‌های اجرایی ردصلاحیت شدند، از سمت شورای نگهبان تأیید شوند، بازهم اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد. در ابعاد کلی هم باید گفت که به هر حال یک نوع نگاهی وجود دارد که تصور می‌کنند همین وضعیت یعنی رشد و توسعه و مشکلی وجود ندارد و تا وقتی که نپذیرند که مشکل وجود دارد، نمی‌توان انتظار تحول داشت. نوعی خودشیفتگی در میان خالص‌سازان وجود دارد که فکر می‌کنند فقط خودشان باشند و این صلاحیت‌ را دارند که در عین اقلیت‌بودن، اکثریت را اداره کنند».