اخطار زیست محیطی برای سه پالایشگاه غرب بندرعباس

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: پس از تخلیه طولانی مدت و غیرقانونی پسماندهای نفتی در غرب بندرعباس، پالایشگاه نفت بندرعباس، ستاره خلیج‌فارس و شرکت پالایش نفت آفتاب اخطار زیست محیطی گرفته و مکلف به پاکسازی مکان‌های آلوده شدند.

به گزارش خورنا حبیب مسیحی تازیانی امروز شنبه هشتم مهرماه در بیان جزئیات این خبر گفت: اخطارها هفته پیش به این واحدهای صنعتی ابلاغ و برای رفع آلوگی‌ها اعلام آمادگی شد اما هنوز اقدام عملی آغاز نشده است.

وی تاکید کرد: چنانچه اقدام عملی برای رفع آلودگی‌های ایجاد شده انجام نشود، فرآیندهای حقوقی تکمیل و بر علیه آن‌ها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

مسیحی تازیانی توضیح داد: به‌دنبال انتشار بوی نامطبوع در غرب بندرعباس طی ۶ ماه گذشته و نارضایتی مردم و شاغلان در صنایع، کارشناسان محیط زیست ابتدا کانون‌های انتشار بوی نامطبوع را پیدا و پس از آن نسبت به تجزیه و شناسایی ماهیت مواد منشاء آلودگی‌ها اقدام کردند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان: براساس بررسی های انجام شده، ۲ مدل پسماند در کانون‌های آلودگی شناسایی شد که شامل پسماند کاستیک (سود سوزآور یا سدیم هیدروکسید با فرمول NaOH) حاصل از فرآیندهای پالایشگاهی و ضایعات نفتی همراه با فرآیندهای اسیدشویی بود ولی بیشترین شواهد، در فعالیت‌های پالایشگاهی و قیرسازی‌ها به عنوان منشاء اصلی بوی آزار دهنده است.

این مسئول زیست محیطی یادآورشد: طبق شناسایی‌های انجام شده توسط کارشناسان، هر سه مرکز پالایشی غرب بندرعباس (پالایشگاه بندرعباس، نفت ستاره و شرکت پالایش نفت آفتاب) در فرآیندهای خود کاستیک تولید کرده‌اند.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: از حدود یک ماه قبل گشت‌های منظم و سرزده روزانه و شبانه برای کارشناسان محیط زیست استان برقرار شده و می‌توان گفت به صورت دائمی در منطقه مستقر شده‌اند که باعث کاهش انتشار بوی نامطبوع و کمتر شدن نارضایتی مردم شده است.