وزیر نیرو: ۵ خط انتقال آب دریا به فلات مرکزی و شرق کشور در دستور کار قرار دارد

وزیر نیرو از اجرای ۵ پنج خط انتقال آب دریا به فلات مرکزی و شرق کشور خبر داد و گفت: در فلات مرکزی و شرق کشور به علت محدودیت‌های آبی ضرورت داشت از منابع آب‌های غیرمتعارف استفاده شود.

به گزارش خورنا علی‌اکبر محرابیان امروز جمعه هفتم مهرماه در بازدید از خط انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان اجرا شده است، اظهار داشت: برای سرعت بخشیدن به این طرح با حمایت‌های استاندار اصفهان خط انتقال آب به استان اصفهان به دو خط تقسیم شده، مرحله اول از کرمان منطقه سیرجان آب مازاد به میزان ۷۰ میلیون متر مکعب در سال انجام می‌شود و در کمتر از یک سال ۵۰ درصد این خط پیشرفت داشته و سرعت این طرح بسیار بالاست.

وی افزود: خط اول در منطقه شرق کشور از چابهار برای تامین آب برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی، خط دیگر در استان فارس، یک خط هم برای استان‌های کرمان و یزد و همچنین خط اختصاصی برای استان اصفهان که بزرگ‌ترین و بیشترین حجم آب از این خط منتقل می‌شود.

به گفته وی خط دوم از جاسک به سیرجان است که با احداث این خط معادل ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان اصفهان تامین می‌شود که معادل ۷۰ درصد آب آشامیدنی این استان است.

وزیر نیرو ادامه داد: این آب ابتدا برای مصارف صنعتی، بخشی برای شرب و بخش دیگر برای کشاورزی استفاده می‌شود و به عبارتی با انتقال این آب امکان استفاده از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی و امکان استفاده از آب در بخش کشاورزی فراهم می‌شود.

محرابیان افزود: در فلات مرکزی و شرق کشور به علت محدودیت‌های آبی ضرورت داشت از منابع آب‌های غیر متعارف استفاده شود که با حمایت‌ها و دستور رئیس جمهور در حال حاضر ۵ پنج خط انتقال آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.