کتاب “شرکت پل دزفول” رونمایی شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در آئین رونمایی از کتاب "شرکت پل دزفول" گفت: پل ساسانی مایه عزت دزفول است که طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی به خود دیده اما همچنان پابرجا و استوار تاریخ و هویت خودش را روایت می‌کند.

به‌ گزارش خورنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، آئین رونمایی از کتاب “شرکت پل دزفول” باحضور رضا مسعودی‌نژاد مؤلف کتاب، علیرضا قلی‌نژادپیرپازاده عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و عضو هیئت اجرایی ایکوم ایران، محمدمهدی همتی مدرس دانشگاه و مدیر اسبق گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر و علوم تحقیقات اهواز، حمیدرضا خادم سرپرست اداره میراث‌فرهنگی دزفول، برخی مسئولان محلی و تعدادی از محققان، پژوهشگران و دوستداران حوزه میراث‌فرهنگی و به همت انجمن توسعه گردشگری شهرستان دزفول و همکاری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در سالن مرکز فرهنگی دفاع‌مقدس برگزار شد.

حمیدرضا خادم سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول در آئین این رونمایی گفت: پل ساسانی مایه عزت دزفول است که طی سال‌های اخیر آسیب‌های زیادی به خود دیده اما همچنان پابرجا و استوار تاریخ و هویت خودش را روایت می‌کند.

او افزود: پل باستانی درفول، پلی با شکوه و یادآور روزگار کهن است که از همه مردم و مسئولان خواستارم هویت و میراث گذشته خودمان که یک رسالت و امانتی است که به ما سپرده شده را حفظ و نگهداری کنیم تا بتوانیم برای نسل‌های آینده یک یادگار داشته باشیم.

رضا مسعودی‌نژاد نویسنده این کتاب نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های انجمن توسعه‌گردشگری شهرستان دزفول با بیان این‌که که فعالیت‌های پژوهشی نیازمند حمایت است افزود: سال‌ها درگیر مطالعات این کتاب بودم و اطلاعات با جزئیات زیادی توسط شرکت پل در اختیارمان قرار گرفت.

او افزود: این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که بخش اول آن نگاهی نقادانه به تاریخ کهن پل دزفول دارد، بخش دوم شامل بررسی وضعیت پل قدیم دزفول براساس اسناد و گزارش‌های مختلف تاریخی است و بخش سوم به تناوب براساس کنسولیت، به تأسیس و مدیریت و انتقال شرکت پل دزفول تمرکز کرده است.

این نویسنده ضمن با اهمیت دانستن پل ساسانی دزفول اضافه کرد: این پل، بخشی از یک نظام عظیم و تحول فن‌آوری آبیاری در دوره ساسانی است

او در خصوص زبان این کتاب بیان کرد: در ابتدا کتاب به زبان انگلیسی تنظیم شد ولی در ادامه به زبان فارسی نیز آورده شد و در آن سعی شده است که لحن و شیوه روایت پژوهش را به خواننده منتقل کند و در مجموع این کتاب به دنبال تحقیق عمیق از پل دزفول است.

رضا مسعودی‌نژاد زاده شهرستان دزفول، ساکن لندن و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران و همچنین فوق‌لیسانس ریخت‌شناسی شهری از دانشگاه لندن است که در دو دهه گذشته به پژوهش میان تحولات شهر و آئین‌های مذهبی در ایران و هند مشغول بوده است.