آغاز برداشت چیکو در استان سیستان و بلوچستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت میوه گرمسیری چیکو از سطح ۱۵۰ هکتار از باغات باور این استان آغاز شده است.

به گزارش خورنا اردشیر شهرکی با اعلام این خبر توضیح داد: چیکو به عنوان میوه گرمسیری در سطح ۲۳۱ هکتار از باغات میوه سیستان و بلوچستان کشت می‌شود.

وی ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار و ۲۰۰ تن از این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در پایان گفت: این محصول گرمسیری عمدتا در شهرستان‌های چابهار، سرباز، کنارک و قصرقند کشت می‌شود.

گفتنی است سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه‌های گرمسیری کشوراست به طوریکه در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب است.

چیکو نیز یکی از درختان میوه مناطق گرمسیری است که هم مصرف خوراکی و هم دارویی دارد و در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بخوبی رشد می‌کند.

این درخت با رشد نسبتا کم و عمر طولانی و مقاومت در مقابل بادهای شدید و خشکسالی از نظر تحمل به میزان شوری خاک مشابه درختان خرما است.

میوه چیکو به دو شکل گرد و تخم مرغی است که در زمان نارس بسیار سفت و غیرقابل مصرف است و طعم شیرینی آن شبیه گلابی است.

موارد مصرف چیکو در تهیه شیرینی، سالاد و دسر بوده و از بخش های دیگر این گیاه نیز مانند گل ها، برگ ها، میوه نارس، پوست و بذر هم به عنوان دارو استفاده می‌شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *